Jump to content

usikker på fordelene ved halvplanere kontra helplanere.


boataddicted

Recommended Posts

Marex 370 og 320 har strak aksel og helplanende skrog. Den har toppfart på rundt 30 knop. Jeg har lest tidligere på forumet at noen båtmeker har forlengelsesaksel. Dette gjør at man kan ha midtstilt motor selv med drev. Grunnen til at Marex 320 og 370 har strak aksel er åpenbart på grunn av akterkabinen, som gjør at motoren må være midtstilt. Lurer på hvorfor de ikke ha brukt forlengelsesaksel på disse båtene, siden de er helplanende

Jeg vil anta at Marex har valgt strak aksel rett og slett fordi de anser båten som mer lettsolgt med aksel enn med drev.

En annen mulighet kan være at de kanskje kan senke gulvet i akterkabinen mer med aksel enn med drev og mellomaksel. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...