Jump to content

Sparkle tak i seilbåt

Bahia

Recommended Posts

Fullførte noe som virket som en vannvittig jobb i går kveld. Har strippet taket innvendig og slipt vekk alt av lim etter diverse forsøk med aceton etc etc. Ti timer med vinkelsliper med stålbørste og godt humør på 34 fot med tak...og taket er kjemisk fritt for diverse limtyper. Så til spørsmålet....Hva sparkler jeg taket med? Vil ha det så slett som mulig for at trekket blir strøkent.

Spørsmål to: Noen tanker om lim? Gjorde et forsøk med Biltemas spraybokslim og den holdt veldig bra. Noen andre tanker rundt produkter?

Utrolig kjekt å se hvordan en sliten Comfort 34 forandrer seg til å bli en hytte på sjøen. Bilder kommer med tiden....og sikkert noen 100 spørsmål :-)

Biltemas spraylim fungerer helt greit :thumbsup: Fordelen er at du slipper å holde taktrekket på plass mens limen herder. Bakdelen er at hvis du er uheldig og legger taktrekket litt skjevt i forhold til hvordan du egentlig ville ha det så er det en del arbeid å få det fint igjen etterpå. Ved tynt taktrekk må du fort av med limen igjen.. Er du redd for slikt kan f.eks. Casco våtromslim fungere. Hefter ikke slik som kontaktlimen, men så kan du justere og jobbe mer med trekket til du er fornøyd.

Når det gjelder sparkel, vanlig fibersparkel i polyester burde gjøre jobben. Fås blant annet på Biltema i kilosbokser. De har også polyestersparkel uten fiber, men da bør du være forsiktig med å legge for tykt lag, i tillegg er min erfaring at sparkelen deres uten fiber i ikke klistrer like godt til underlaget. Etter herding; plansliping over og du har et greit underlag. Avhengig av type skrogtrekk vil som regel den tykkere skumtypen på 3-4mm kunne dekke over mindre ujevnheter.

Biltema sitt spraylim 36-965 vil jeg advare mot. Det detter ned etter noen måneder. Jeg brukte det for noen år siden og det tørker ikke, det forblir seigt og klebrig. Da var det bare å presse fast skrogtrekket igjen så hang det en stund.

Tidligere hadde de et med varenummer 36-4522. Det var greit, for det datt ned med det samme.

Ellers har jeg god erfaring med mange av Biltema sine produkter, for eks. Marintetning.

Redigert av TF (see edit history)

mange båtbyggere velger å kombinere opplimt trekk og takplater om det er mulig å skru. Man kan velge å lime opp kryssfiner remser først å så skru 6 mm krysfinerplater som trekkes ferdig før montering.

Jeg ville da valgt vannfast gulvbelegg lim til takplatene, siden de trekkes liggende på et arbeidsbord.

Til det trekket som skal limes opp i taket:

Om en har mulighet er jo SPR lim Fra casko Nobell i sprøyte førstevalget etter min mening. Sprøytes på begge flater og monteres umiddelbart. Blir som kontaktlim.

Lykke til uansett limtype !  :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Biltema sitt spraylim 36-965 vil jeg advare mot. Det detter ned etter noen måneder. Jeg brukte det for noen år siden og det tørker ikke, det forblir seigt og klebrig. Da var det bare å presse fast skrogtrekket igjen så hang det en stund.

Har ikke peiling på varenummeret da boksene er borte for lengst, men hos meg sitter både isolasjon og skrogtrekk (den tykke typen fra Maritim) i fremre lugar på fjerde året. Har ikke lagt merke til at limen ikke har tørket skikkelig, men det som et viktig er å avfette godt, så kun et tynt lag med lim på begge flater og la overflaten få tørke til du kan ta på overflaten før du presser sammen. Sannsynligvis et 3M og andre merkevarer betraktelig bedre, så skal sånn sett ikke være misjonær for Biltemas spraylim, men den er billig og funket godt for meg.

Tenkte tanken Eureka, men siden dekket er 12mm tykt tenkte jeg at det ikke var nødvendig....?

Følger prosjektet ditt med fryd Knude :-) Tanken er at jeg ikke ønsker å bygge ned unødig, men hvordan unngår jeg kondens i mellomrommet mellom platen og taket?...hvis det blir en utfordring da?

Ville også nytta takplater om mogleg. Er ikkje comforten isolert i tak/ dekk? Synes å hugse at Comfort 34 har balsa i dekk.  Har sjølv båt med takplater og sandwichkonstruksjon med divinycell, ingen problem med fukt. Mykje enklare å få det til å bli fint med takplater. Ikkje minst er det enkelt å kome til over alt om det skulle oppstå ei lekkasje.

Trur du kan skru takplatene direkte i taket. Då blir det ikkje så veldig mange mm du taper i ståhøgde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...