Worry II Startet 31.Mars.2015 Del på Facebook Startet 31.Mars.2015 Har en svært ustabil starter som ødelegger påsken min. Er det noen som innenfor rimelighetens grenser har en starter til meg ? Ikke nok med at turteller og lader gikk til helxxxx, men det er starteren min som kortslutter batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Hvordan arter problemet seg? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 jeg hadde en make som tulla seg. men var ikke gåen.. det viste seg at der stod for stor kabelsko fra innslaget og videre inn på starteren.. dette førte til kostslutning, jeg kjøpte nye batterier før jeg fant feilen. den slo inn, men gikk til slutt ikke rundt. kabelskoen var full av "sveiseperler" da jeg til slutt fant det ut. lykke til med påske og starter Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Den går tregt rundt, så tregt at den stopper og voltmeteret går under 10. Noen ganger kommer den, en av 4. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Dette hørtes ikke bra ut, har du hatt den ute ? I verste fall,,, ikke billig.... men, http://www.yanmardeler.no/produkt/yanmar-deler/elektrisk/starter/yanmar-byttestarter-4lh Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Har du undersøkt innslagspolen? Det er en liten sak som du finner på bb side, over starteren, skrudd fast under varmeveksleren Var bort i et tilfelle der releet fusket. Enkelt å skifte. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Har dynket hele den siden med C-RC nå, i håp om forbedring i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 crc vil nok ikke hjelpe om der allerede er irr eller perler mellom polsko og kontakt. det er absolutt verdt å løse de av og pusse kontaktene som et forsøk. husk å koble fra batteriklemmene. disse pusser du samtidig. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.April.2015 Del på Facebook Svart 1.April.2015 Tok en kjapp overhaling på min starter når den oppførte seg slik. Tok den løs, åpnet innslagsrele og rengjorde det. Av med dekslet som skjulte børstene med tilhørende fjærer og rengjorde/smurte opp slik at børstene beveget seg lett. Det var nok det siste her som gjorde susen og den ble som ny. Dekselet er ofte en brei ring som dekker bakre del av starter og kan minne om ei veldig brei slangeklemme. Ingen Hokus Pokus å ta av den, og kan i noen tilfeller tas av uten at starter løsnes fra motor. Alt etter hvor romslig det er i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2015 Da er jeg i gang med bytte av starter. 5870,- pling. Takk skarruha. Måtte demontere varmeveksleren som sitter over for å få ut øverste bolten på startenen. Skikkelig drittjobb fordi det er trangt. Rakk akkurat å kjøpe rød kjølevæske og nye kabelsko. Spent på om jeg får det på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 (redigert) Tilbakemeling på denne tråden. Moderator kan bytte emnetittel på den, om mulig. Fikk byttet starter, og påsken 2015 kunne hukes av som vellykket :-) Et helt annet driv i den nye starteren av type Lukas. Det var trangt og relativt tungt å bytte denne i båten min. Mye må gjøres med en hånd. Demontering gikk fint, så fort jeg fant ut av varmeveksleren faktisk ikke var festet i blokka, kun i slangene til kjølingen. Viktig å huske at det både går saltvann og rød frostvæske i denne. Husk å kjøpe inn frostvæska også. Nye kabelsko er også viktig å ha, så klart. Årsaken til at veksleren må av, er at øvre festeskrue til starter ligger bak innslagsreleet inn mot blokka. Umulig å komme til med noe slags verktøy. Husk drenere frostvæske og sjøvannskrets før man starer med demontering av veksler. Påmontering var utfordrende, men ved hjelp av 2 båtshaker på gulvet tvers over motorrom, noen taustumper for heving og styring og et speil, kunne jeg styre/heve starteren i posisjon for montering. Ikke lett å holde en tung starter, samt få inn første bolten, med 1 arm. Dæven hvor digg når den entra :-) Så trodde jeg påmontering av veksleren ville bli vanskelig, men det gikk ganske kjapt og greit. Bare pass på at den ikke ramler ned, for da kan den knekke kabelskokontakten på innslagsreleet. Bandt den opp i samme tau-anordning. Svoppa greit på plass i sine 4 vanntilkoblinger. Stramme slangeklemmer og ettersjekke at ikke ting er glemt. Så... tok jeg en øl.. forberede meg mentalt for at det skulle si "klikk", eller starte (det ville si god påske, eller ei) Å du verden hvor det starta !! Det var en grei lyd ! Til og med turtelleren virka. Tok en øl til, gikk og la meg, så kom fruen morgenen etter, og.. fin påske ! Båt er hobby..., eller har jeg sakt det før ? Takk til Mats på Fuglevik Båtservice for knallservice ! Redigert 6.April.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Uff, bra det ordnet seg. Kjenner igjen slik frustrasjon og typisk i trange motorrom.. På min neste båt vil jeg kan tilgang til hele motoren uten å måtte ligge på hodet nedi motorrommet... :-) Bra jobba! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 Godt mekka! Det gir en god følelse når sånn kronglete "blindjobbing" krones med hell! Vet du hva som var feilen på turtelleren? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Godt mekka!... Vet du hva som var feilen på turtelleren? Takker ! Jeg tror det bare var kontaktfeil. Jeg hadde jo styra mye under der før jeg demonterte. Giveren sitter ca 5 cm unna innslagsreleet på starteren. Tittet på denne før jeg monterte starteren, tok av de to kabelskoene og sprayet 6-66 på de. Greit å vite at giveren sitter der. Takk for det tipset ! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Jeg har spurt moderator om endring av emnetittel på denne tråden, så skal jeg legge ut noen bilder av jobben etterhvert. Ikke beste kvalitet på bildene, men de kan forklare litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.