Jump to content

Vinduspakninger til NB820 SPORT 2005 - lekkasje i vindu

Odd Terje Heimen

Recommended Posts

Er det noen som vet hvem som leverer vinduspakninger til NB820 sport? Har prøvd å kontakte NB marine/West yards uten å få svar på telefon eller epost.

Har også kontaktet Hartveit butikk AS uten at de kunne leverer riktige pakninger.

Det hjalp ikke å ettertrekke skruene på innsiden av rammen.

Noen som vet/eller har erfaring med vinduer til NB marine sine båter?

bilde

:nonod: Jeg har en NB750, samme vinduer og fikk også lekkasje. Prøvde som deg å srtamme skruene, men var helst redd for at de knakk. Å få tatt ut vinduet uten å bende og skade rammene tror jeg ikke går og det synes som vinduene er satt inn mellom rammene uten noen pakning, men med tettningstoff/lim mellom. Rammen sitter sannsynligvis dønn fast. Lekkasjene oppstår mellom glasset og rammen i nedre kant. Jeg fikk tettet ved å legge en fuge på rammen og litt opp på vindusglasset.

:nonod: Jeg har en NB750, samme vinduer og fikk også lekkasje. Prøvde som deg å srtamme skruene, men var helst redd for at de knakk. Å få tatt ut vinduet uten å bende og skade rammene tror jeg ikke går og det synes som vinduene er satt inn mellom rammene uten noen pakning, men med tettningstoff/lim mellom. Rammen sitter sannsynligvis dønn fast. Lekkasjene oppstår mellom glasset og rammen i nedre kant. Jeg fikk tettet ved å legge en fuge på rammen og litt opp på vindusglasset.

Her må du være sikker på hva som er gjort før man kan anbefale noe.

• Er det limt mot glasset, eller sitter det en gummipakning mellom glass og ramme ?
  • Er ytre ramme limt mot overbygg
  • Er indre ramme skrudd eller sitter det lim her også
  • Hva har de brukt(PU - MS eller Butyl)

Dette er spørmål som er meget relevante i forhold til anbefalinger. Noen(også proffene) har benyttet MS til liming mot glass, dette slipper etter 5-6 år da UV-stråler på adhesjon-siden ødelegger adhesjonen på MS (Tec7 er en MS f.eks.)

Jeg har en misstanke om at Ertec har gjort denne generaltabben da den ikke var så kjent blant "lim-pushere" for noen år siden(enkelte anbefaler det faktisk også i dag).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...