Cato S Startet 1.April.2015 Link til dette innlegget Startet 1.April.2015 Hei Malte med Jotun 2komp Hardtop i fjord oppi båten, hvitfarge. Ble altfor lyst og nå skal jeg male en mørkere farge. Kan jeg bruke Jotun 2komp smartpack til å male oppå hardtop? Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Smartpack? som i Jotamastic? beregna på stål. sikkert 90% sink. ikke noe jeg villa smurt inni en plastbåt hvertfall. Brekk en mørkere farge Hardtop hos din lokale Jotun-pusher. matt godt ned og vask med tynner. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Nei, det er ikke zink i Jotamastic Smartpack så den kan godt brukes. Men merk at det er en epoksy og da er den ikke særlig UV-bestandig, dvs at overflaten kan komme til å falme i sollys. Malingen mister ingen styrke men evt sterke farger falmer og du får kritting i overflaten. Du kan godt male den over annen epoksy- eller polyurtanmaling. Epoksy kan legges på omtrent alle typer materialer. Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Snakket med en jotun mann, og han sier det kan begynne å koke. Den vil kanskje reagere om jeg maler med jotamastic smartpack oppå Jotun hardtop. Tror jeg går for en mørkere hardtop på nytt. Burde jeg matte det ned og vaske over med noe white spirit eller noe, og så male to strøk over? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Vask i hvert fall ikke med "feit" white spirit, bruk heller aceton eller rødsprit. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HansH Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Tror denne Jotunmannen må skaffe seg bedre kunnskap om produktene sine. Jotun Hardtop er to-komponent polyuretan, dvs en kjemisk herdende maling med svært sterke bindemidler. Når den er herdet ut så løser den seg ikke opp annet enn med svært sterke kjemikalier, mye sterkere enn løsemidlene i Hardtop. Jotamastic (og alle andre mastic-malinger) er to-komponent epoksymaling som også herder til et svært sterkt belegg. Epoksy er enda hardere enn polyuretan. Generelt er epoksy-/polyuretansystemer det som brukes mest i industrimaling (off-shore, skip, osv). Det er ingen fare for at dette skal koke når man maler den ene over den andre. I industri gjøres det hele tiden, vanligvis med polyuretan som top coat over epoksy mastic som grunning/mellomstrøk. Ved reparasjoner må man ofte legge epoksy over polyuretan. Kok i malingstrøk oppstår bare når man legger et belegg over en annen maling før den er herdet ut, evt om man legger en løsemiddelbasert maling (kjemisk herdende) over f eks en oljebasert maling (f eks oljebeis) som deretter vil løse seg opp. Maling med svakere bindemidler som akryl og vinyl kan også komme til å koke hvis de overmales med epoksy eller polyuretan. Konklusjon: Epoksy og polyuretan er fullt overmalbare i begge retninger så sant de har herdet for overmaling i henhold til produsentens anbefaling. (Oftest under 1 døgn ved 20 grader). Din konklusjon om å gå for Jotun Hardtop er uansett et bra valg, men da fordi den er mer sol- og lysekte enn Jotamasticen og ikke grunnet fare for kok. Hvis du evt er mest opptatt av robusthet/hardhet i belegget så er epoksy/mastic det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Cato S Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Takker for gode svar. :) da bruker jeg jotamastic malingen. Den er til oppi båten. Det er bare en liten Jolle som vi bruker til små fiske med ungene. Så om den vil falme litt, gjør ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.