tomsunds Startet 1.April.2015 Link til dette innlegget Startet 1.April.2015 Hei. Håper på å "treffe" en som har gjort dette før. Trodde jeg hadde en 2007 mod av denne motoren, og da hadde jeg vel løst det selv etter jeg fant en video på YouTube. Men ser ikke ut som det var like enkelt på en 2008 modell. Finner ikke helt ut av det, annet enn en forklaring som innebærer at jeg må av med et av reimhjulene for å komme til vannpumpa. Kan det stemme at man må av med dette for å bytte impelller. Synes det virker tungvint på noe man bør bytte "ofte" /tommy Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Hei, det er flere ting å være obs på her, det er ikke alltid YouTube er en venn. For det første er det ikke mye forskjell på årsmodellene. For det andre har disse motorene to vannpumper, én sirkulasjonspumpe som sitter midt på foran på blokka og én sjøvannspumpe. Her er det en vesentlig forskjell om du har Alpha eller Bravo drev. Alpha drevet har sjøvannspumpen montert inne i drevet mellom øvre og nedre girhus. Bravo drev samt motorer med girkasse har sjøvannspumpen montert nede på styrbord side og denne blir drevet av reima som også driver sirkulasjonspumpen, dynamoen og servopumpen. Da løsner du strammehjulet og tar av reimen før du tar av sjøvannspumpen og demonterer pumpehuset på denne. Sitér dette innlegget Link to post
tomsunds Svart 1.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 Takk for svar. Sitter Bravo 3 drev på den. Så er bare impeller på motoren. Fant en how-to på dette med å ta av hjulet. Hadde håpet på en enklere måte. 2007 modellen så tok du av slangene, og 5 bolter så var huset løst. Første gang jeg jeg skal gjøre dette. Noen fallgruver jeg bør være obs på? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 (redigert) Det er nok slik på din motor også, men ofte er det enklere å ta av hele pumpehuset for å kunne sette det sammen riktig. Ikke mye jobb egentlig, en gjørejobb som jeg kaller det. Jeg mener det bør holde med hvert annet år mener nå jeg da. Når impeller blir veldig gammel og stiv vil du faktisk kunne høre uling fra multireima som sliter med å dra rundt impellerpumpa. Selve reimhjulet skal det ikke være nødvendig å ta av. Redigert 1.April.2015 av SvartRøyk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 1.April.2015 Link til dette innlegget Svart 1.April.2015 (redigert) Dersom du har den nye store typen sjøvannspumpe så er det et helvete. Du må av med pumpen for å få delt den, og den sitter trangt og plundrete til, og slangene er som regel vanskelig å få av. Du må som regel ikke ta av reimhjulet for å få ut pumpen. Redigert 1.April.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.