Jump to content

Toalett tømming i Sverige 2015!


Flammingokid

Recommended Posts

Det har jo vært heftige diskusjoner i år om forbudet som trådte i kraft i dag på vestkysten av Sverige... Jeg ønsker å være lovlydig, men nå har jeg ikke sett EN eneste tømmestajon fra Grensa og ned til Sotenkanalen... Åsen iall videste verden skal dette kunne gjennomføres?

 

Ironisk nok er det Skjærhalden som har det nærmeste anlegget jeg selv kjenner til... Dette blir ikke lett - et stort sted som Grebhestad har ikke noe spor av tømmestajon ....

Link to post

En viss oversikt finner du her   :smiley:

http://www.msfortuna.no

 

i menyen på venstre side....

Ser at du setter opp både svinnäs og havstensund... Jeg har vært på begge steder - for det første var det folketomt på begge steder - for det andre var det ikke noen skilting på tømming der.... Hva gjør en i april da? Kjører jeg ut 12 nautiske eller blir lovbryter?

Jeg må si at lovendringen i Sverige ikke lover veldig godt - vi holder til her nede 5 uker i året minst, og kan jo ikke være lovbrytere her.. Svinnäs marinaen har jeg heller ikke spesielt stor tro på som eksempel, ikke er de bemannet eller har kortautomat som virker ( Herføl i "dyre " Norge har åpent bemannet hele påsken).. Fyller du vann der om sommeren tar de betalt for dette, spør du om et par desiliter totaktsolje må du kjøpe en hel liter til blodpris uten målebeger - etter at du har gått hele veien inn til kassa hvor der sitter en på "rævva" hele dagen og passer bare på at der ikke forsvinner omsetning........og hvor iallfall veden er tømmestasjonen deres?

Dessverre tror jeg denne loven undergraves.. ( for all del - tilsvarende skjer og kunne ha skjedd i Norge - dette har ikke noe med "utlandet" å gjøre)

Link to post

Kan inte alla som läser detta ringa Sotenäs Kommun +46 523 664000  och fråga efter någon ansvarig för hamnar och anläggningar (öppet i dag skörtorsdag till 13,00) och fråga var i Bovalstrand, Hunnebostrand, Kungshamn, Hasselesund, Smögen och Malmön man kan sugtömma septitanken med tanke på nya lagen som trädde i kraft i går.

Ni skulle göra alla Norska o Svenska båtägare en stor tjänst då det i dag finns i stort sett obefintliga anläggningar i denna kommun. Tror det bara finns en halvt fungerande anläggning Kungshamn på en av de sämsta tänkbara platserna för tilläggning.

Vi är många som försökt aktualisera denna frågan men alla beslutsfattare i kommunen har kört huvudet i sanden.

Link to post

Når det gjelder oversikten forholder jeg meg til transportstyrelsens offentlige oversikt som er lagt ut på nett,

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Hitta-tomningsstationer/

Men er det åpenbare feil i den, så kom gjerne med de.

Her i Norge kommer det stadig nye tømmestasjoner, og det vil jeg anta at skjer i Sverige og - så min oversikt er kanskje ikke

oppdatert til enhver tid.

Link to post

Obefintlig är att det finns en station i Kungshamn på Guleskärskajen vid det stora isverket. Denna har bara fungerat 5 % av tiden den funnits. Guleskärskajen är en av de sämsta tänkbara platser att lägga till på med hög kaj och oftast mycket sjögång både från båtar och utifrån. :lipseal:

De flesta av oss båtägare oavsett om vi är norska eller svenska vill vara laglydiga och sköta oss. När nu en lag är beslutad och det är helt klarlagt vad som gäller är det ytterst förvånande att en av de största båtkommunerna i Sverige inte är förberedda på nya lagen.

Transportstyrelsen kommer att fokusera på Kommunerna/hamnarna/båtklubbar under detta året för att få igång flera stationer och kommer inte att bötfälla den enskilda båtägaren allt enligt nyheterna i går men vem vet

Link to post

Synes du at svenske myndigheter skal dele ut målebeger for totaktsolje? A la sprøytebussen? Båtturister flest har vel ikke noe problem med å blande olje, bensin, kloakk og saltvann i riktig blandingsforhold. Tøm septiktanken langt fra land.

Det var vel heller ikke poenget. Poenget var at muligens skulle være en aktør som skal være ansvarlig for tømmestasjonen, som fra før av tar betalt for vannet i springen og har et lavt servicenivå generelt.

Link to post

Antar at myndighetene i første omgang vil prioritere å kontrollere og sørge for at tømmemuligheter blir tilgjengelig.

Nå er forbudet innført. La myndigheter, kommuner og bedrifter få litt tid på å få utstyr og rutiner på plass.

Ta det med ro så går dette seg til i løpet av ett år eller to.

Jo kanskje - men det jo litt rart at man skal måtte bli lovbryter da. Ikke noe hyggelig.

 

Har sett mange programmer "Fengslet i utlandet" .........

Link to post

Obefintlig är att det finns en station i Kungshamn på Guleskärskajen vid det stora isverket. Denna har bara fungerat 5 % av tiden den funnits. Guleskärskajen är en av de sämsta tänkbara platser att lägga till på med hög kaj och oftast mycket sjögång både från båtar och utifrån. :lipseal:

 

 

Om du hittar något i våra listor och kartor över mottagningsanordningar som inte verkar stämma eller vet var det finns fler anläggningar så vill vi gärna ha den informationen, maila till webbkontakt.sjofart@transportstyrelsen.se.

Antar at myndighetene i første omgang vil prioritere å kontrollere og sørge for at tømmemuligheter blir tilgjengelig.

Nå er forbudet innført. La myndigheter, kommuner og bedrifter få litt tid på å få utstyr og rutiner på plass.

Ta det med ro så går dette seg til i løpet av ett år eller to.

Det blir billig havneavgift mange plasser.

Mottagning av avfall i hamn

Fritidsbåtshamnar är, enligt SJÖFS 2001:13, skyldiga att ha anordningar för att ta emot avfall från fritidsbåtar. Hamnarna får täcka sina kostnader för avfallsmottagningen genom att ta ut en allmän avgift, till exempel i form av båtplatsavgift, hamnavgift och gästhamnsavgift. Hamnarna får inte ta ut särskilda avgifter för avfallsmottagning beroende på mängden eller typen av det avfall som lämnas.

sugtomningsanordning_bat.jpgDen som tar ut hamnavgift eller motsvarande generell avgift ansvarar för att uppfylla kraven som rör mottagningen av avfall från fritidsbåtar. En fritidsbåtshamn som tar ut båtplatsavgift är alltså skyldig att ha de mottagningsanordningar som behövs.

Om ingen avgift tas ut är det fastighetsägaren som ansvarar för att kraven är uppfyllda. Den fastighetsägare som upplåter mark till icke avgiftsbelagd hamnverksamhet har naturligtvis möjlighet att i kontraktet se till att den som använder marken åtar sig att uppfylla kraven på mottagning av avfall.

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Mottagning-av-avfall

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Pratade nyss med ansvarig i Sotenäs Kommun.

Fick till svar att det i dag finns en Station på Guleskär Kungshamn som provkördes för 2-3 veckor sedan och då fungerade.

Under sommaren kommer en ny station i Bovalstrand och det är det hela.

Här kan man se hur det går när man inte tänker efter före man fattar ett beslut om ny lag.

Lagen i sig är bra men kommer tyvärr inte att fungera och vi kommer att bli många lagbrytare. Sotenäs Kommun har ca 4000 fasta båtplatser och ca 2000 gästplatser. Till detta kan läggas 1500-2500 båtar som ligger runt i skären som kan behöva tömma sin tank. Lägg även därtill åtskilliga 100 tals båtar/dag som bara  passerar kommunen och som behöver tömma sin tank

Man behöver inte vara någon matematisk expert för att räkna ut hur detta kommer att gå när en station har en maxkapasitet på 4-5 båtar/timma = en realistisk dygnskapasitet på 70-80 tömningar/dygn och station.

Beklagligt men sant. :thumbsdown:  :thumbsdown:

Link to post

Stor takk til Svensk for en glimrende analyse jeg har savnet rundt dette temaet. Viktige poeng som det må tas hensyn og som vil påvirke praksisen inntil tømmestsjonene står tett som hagl nedover kysten. Ellers må det da finnes mer effektive måter å gjøre dette på? Bemannede store flåter med mange tømmestsjoner hvor en får hjelp og slipper å fikle med dette alene. Bare å kjøre inntil, får raskt hjelp til å fortøye, skrur selv opp lokket og de på land ordner resten. Det vil koste samfunnet mye med slike bemannede stasjoner men er dette så innmari viktig så får Sverige ta denne kostnaden. Det farligste er å begynne å ta betalt for dette... Selv om det er mange større kostnader med å ha båt så blir nok ikke en ekstra avgift på dette mottat med særlig stor entusiasme :-)

Link to post

Stor takk til Svensk for en glimrende analyse jeg har savnet rundt dette temaet. Viktige poeng som det må tas hensyn og som vil påvirke praksisen inntil tømmestsjonene står tett som hagl nedover kysten. Ellers må det da finnes mer effektive måter å gjøre dette på? Bemannede store flåter med mange tømmestsjoner hvor en får hjelp og slipper å fikle med dette alene. Bare å kjøre inntil, får raskt hjelp til å fortøye, skrur selv opp lokket og de på land ordner resten. Det vil koste samfunnet mye med slike bemannede stasjoner men er dette så innmari viktig så får Sverige ta denne kostnaden. Det farligste er å begynne å ta betalt for dette... Selv om det er mange større kostnader med å ha båt så blir nok ikke en ekstra avgift på dette mottat med særlig stor entusiasme :-)

Helt enig. :thumbsup:

Ett pilotprojekt i Stockholms skärgård provade dom med en 6 kantig fåtte där det kunde ligga 6 båtar samtidigt. Det fanns 3 pumpar och en hjälpare på flåtten och kapasiteten var på ca 30 båtar i timman. Detta liknar något. :yesnod:

Link to post

Var det noen gang mer enn 1 (en) båt samtidig på plass for suging? Skal myndighetene være flinke og legge tilrette for tømming, må også vi båteiere bruke systemet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Sant Lars, men når det ikke er noe system? Jeg tømte min siste 30 april -( foreløpig). - men har jo ikke sett en plass hvor jeg kan lempe shaitet på min påsketur til nå... Jeg tror dette blir årets største "forbrytersak" i Sverige til sommeren... Dette kan umulig gjennomføres.. Jeg hadde betalt litt for dette - særlig hvis jeg kunne fylle vann samtidig.

Link to post

Drivstoff fyller jeg før svensketuren Son/Göteborg og retur for en 4 ukers tur uten efterfylling. Dritten må tømmes ver 2 - 5 dag. 140 liter vann holder en god del dager lenger

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...