Jump to content

Havarert seilbåt Magnus Zaremba trenger hjelp

zosta

Recommended Posts

Mange av dere måtte høre om seilbåtens Magnus Zaremba ulykke utenfor kysten nær Bergen. Båten ble slept til Frydenbø Marina på Laksevåg i Bergen hvor kaptein med hjelp av venner jobber hard for å bringe Magnus tilbake til livet. Dette er ikke lett og de trenger faghjelp med elektrisk instalasjon, motoren og elektronikk, spesielt med deres Iridium satelitt telefon, som ble våt og starter ikke nå. 

Jeg er i daglig kontakt med kapteinen og hvis noen av dere vil bruke deres faglige ferdigheter for å hjelpe ham, vennligst send meg en beskjed eller finn ham på plass på Lavksevåg.

Seilas til Grønland og; Han mangler forsikring for skuten og seg selv. :confused:

Forsikring som dekker disse farvann på denne tiden av året er sikkert svindyr, og når kapteinen ikke engang hadde penger til hotellrom hadde han nok ikke råd til forsikrinspremien heller.  Forsikringspremie er jo totalt bortkastede penger dersom alt går godt  :lol: 

Sannsynligvis hadde han av økonomiske årsaker valget mellom å ta sjansen uten forsikring eller å skrinlegge/utsette ekspedisjonen

Guest Avmønstret#

Håper det ordner seg for ham. Sikkert en håpløs situasjon. Kanskje noen som kan kjøpe båten hans?

Spesialbygd alubåt med utfordrende utseende som blir kastet rundt 2 ganger, med ødelagt motor og rigg samt ufrivillig polsk leietager ombord. 

Skal vi se... 

--------

Få ryddet opp og lagt båten i opplag, dra hjem og jobbe for å få ordnet den som skipsfrakt hjem er kanskje det mest nærliggende? 

Jeg skulle likt å sett stbilitetsberegninger, vekt av kjøl, vekt av last og plassering mm. 2GANGER RUNDT????

Skroget er avrundet mot dekk, det er ikke mange båter som konstrueres slik. Det gir nokk en solid kraftoverføring mellom skrog og dekk. Men det tarvell vekk en terskel i kregningsmotstanden, slik at roll over går lettere fra ca 60graders kregning til 120 graders. Når båten så blir kvitt riggen, så ruller den mere som en flaske!

Bilde av Båten http://www.google.com/imgres?imgurl=http://static.polskieradio.pl/images/3924d97c-dd8a-4787-9394-9f182b547fa9.jpg&imgrefurl=http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1410152,Akcja-ratunkowa-u-wybrzezy-Norwegii-Gdanski-jacht-Magnus-Zaremba-ocalony&h=660&w=1200&tbnid=VFwFvgP4J2B0eM:&zoom=1&docid=EiaAhTMD1XB10M&ei=AQQfVbX1A4HiOLKbgZAC&tbm=isch&ved=0CEQQMygYMBg

Aileen ll

Trodde den var på oppdrag for et universitet i polen.  Det var slik de fremstillte denne turen da jeg snakket med dem 14 dager før rundtvelten.  Forstod det da som at båten var eiet av universitetet.  Men komunikasjon er en vanskelig sak.

Trist sak samme hva virkeligheten er.  Båten er helt sikkert en stødig sak . Kraftig bygget var den, 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Trist når han har havnet i en sånn knipe. Hadde jeg bodd i nærheten skulle jeg gjerne ha hjulpet til men avstanden er desverre for stor! Får håpe han får til en løsning.

Det er fortsatt mulig å hjelpe ham selv om stor avstanden. Polsk-Norsk Forening i Stavanger har åpnet spesielt konto for alle som ville støtte ham.

bilde

Dette var på polsk, men går cirka sånn: 

Alle som ønsker å bidra i å bringe "Magnus" til livet
og støtte vitenskapelig ekspedisjon til Grønland kan innbetale penger
til spesielt konto åpnet av Polsk-Norsk Forening i Stavanger:  923 5251 9725 med betalings informasjon: "Pomoc dla Magnusa".
Hele beløpet vil bli overført til Eugeniusz Moczyd?owski.
Handling er offentlig og alle kan be om kontoutskrift. Man kan bli anonym på forespørsel, og i dette tilfellet betalings informasjon skulle bli "wplata anonimowa Pomoc dla Magnusa"
Handlingen fortsetter til slutten av april

Dette ble publisert på Facebook sider av Polk-Norsk Forening i Stavanger:  https://www.facebook.com/towarzystwopolskonorweskiewstavanger?fref=ts
Redigert av zosta (see edit history)
Guest Avmønstret#

Jeg skulle likt å sett stbilitetsberegninger, vekt av kjøl, vekt av last og plassering mm. 2GANGER RUNDT????

Fra Seilas:

Det store mysteriet er nå hvorfor «Magnus Zaremba» kullseilte. Båten er bygget for å tåle alt. For å takle isen har båten en hydraulisk opptrekkbar kjøl på 4 tonn. Med en skrogvekt på 23,5 tonn gir det en ballastprosent på under 20. 

Foruten ballast i kjølen hadde båten også vannballasttanker på 1,2 tonn. Sannsynligvis er det bølgene som har slått den 67 fots lange seilbåten rundt, og at masten brakk i rundkastet. Kanskje har båtens spesielle kjøl vært en svakhet. Tross for lavere kjølprosent enn vanlig, var båten selvrettende

Fra Seilas:

Det store mysteriet er nå hvorfor «Magnus Zaremba» kullseilte. Båten er bygget for å tåle alt. For å takle isen har båten en hydraulisk opptrekkbar kjøl på 4 tonn. Med en skrogvekt på 23,5 tonn gir det en ballastprosent på under 20. 

Foruten ballast i kjølen hadde båten også vannballasttanker på 1,2 tonn. Sannsynligvis er det bølgene som har slått den 67 fots lange seilbåten rundt, og at masten brakk i rundkastet. Kanskje har båtens spesielle kjøl vært en svakhet. Tross for lavere kjølprosent enn vanlig, var båten selvrettende

Båten ser ut til å tåle svert mye, men det blir svert ubehagelig for manskapet når skroget snurrer som en flaske i sjøen. Med en kjølvekt på 4 t gir det en vekt prosent for kjøl mot skrog på kun 17 %. Når skroget er flaskerundt og skrogvekten er jevnt fordelt i skroget med 87% av skrogvekten, så gir det en stor rotasjonskraft. Denne skal stabiliseres av Kjøl 17% og rigg. Riggen brekker! Hvor stor dyptgående og hvor dypt kjølvekten ligger avgjør hvor stor rettende og stabiliserende effekt kjølen har. Med denne konstruksjonen vil jeg anta at kjølen har liten rettende effekt, i forhold til skrogets rotasjonskraft, så lenge kjølen er fri fra vannet, ( Bølgetopp).

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Dette blir ren spekulasjon fra min side, men kan kjølen ha klappet inn og blitt inne da båten lå opp-ned ved første rotasjon? I så fall er rettende moment enda mindre enn om kjølen er ute, og i tillegg mister man den motstanden som en kjøl er mot sideveis rotasjon. Igjen: Ren spekulasjon fra min side.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...