zosta Startet 2.April.2015 Link til dette innlegget Startet 2.April.2015 Mange av dere måtte høre om seilbåtens Magnus Zaremba ulykke utenfor kysten nær Bergen. Båten ble slept til Frydenbø Marina på Laksevåg i Bergen hvor kaptein med hjelp av venner jobber hard for å bringe Magnus tilbake til livet. Dette er ikke lett og de trenger faghjelp med elektrisk instalasjon, motoren og elektronikk, spesielt med deres Iridium satelitt telefon, som ble våt og starter ikke nå. Jeg er i daglig kontakt med kapteinen og hvis noen av dere vil bruke deres faglige ferdigheter for å hjelpe ham, vennligst send meg en beskjed eller finn ham på plass på Lavksevåg. BT om ulykke: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Takker-sine-norske-redningsmenn-3331656.html Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Fryktelig lei historie. Men jeg sliter litt med å forstå hvordan de kunne gå rundt. For liten kjøl? Spesiell bølge? For stor seilføring? Sitér dette innlegget Link to post
zosta Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 (redigert) Det var en spesiell bølge som du sa. Redigert 2.April.2015 av zosta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Jeg skulle likt å sett stbilitetsberegninger, vekt av kjøl, vekt av last og plassering mm. 2GANGER RUNDT???? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Seilas til Grønland og; Han mangler forsikring for skuten og seg selv. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 jeg la inn et innlegg her da jeg så den på AIS utenfor Kristiansund i 56knops vind.. båten seilte i 8 knop Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Vestkystseiler Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Seilas til Grønland og; Han mangler forsikring for skuten og seg selv. Forsikring som dekker disse farvann på denne tiden av året er sikkert svindyr, og når kapteinen ikke engang hadde penger til hotellrom hadde han nok ikke råd til forsikrinspremien heller. Forsikringspremie er jo totalt bortkastede penger dersom alt går godt Sannsynligvis hadde han av økonomiske årsaker valget mellom å ta sjansen uten forsikring eller å skrinlegge/utsette ekspedisjonen Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Ville trodd ar forsikring var påkrevd når båten opererer i Grønnlandsisen og Arktiske farvann med betalende passasjerer ombord.....? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Ville trodd ar forsikring var påkrevd [...] Kommer an på... En del områder (som Svalbard) har krav om at du er forsikret for "søk og redning", krav om at du har forsikret verdien av båt og utstyr er det vel heldigvis ingen steder som krever. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Håper det ordner seg for ham. Sikkert en håpløs situasjon. Kanskje noen som kan kjøpe båten hans? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Håper det ordner seg for ham. Sikkert en håpløs situasjon. Kanskje noen som kan kjøpe båten hans? Spesialbygd alubåt med utfordrende utseende som blir kastet rundt 2 ganger, med ødelagt motor og rigg samt ufrivillig polsk leietager ombord. Skal vi se... -------- Få ryddet opp og lagt båten i opplag, dra hjem og jobbe for å få ordnet den som skipsfrakt hjem er kanskje det mest nærliggende? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Kanskje han er Polens svar på Jarle Andhøy. :) Sitér dette innlegget Link to post
zosta Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 (redigert) Kanskje han er Polens svar på Jarle Andhøy. :) Jeg har truffet begge av dem og de er litt forkjellige, men sikkert har én ting til felles: kjærlighet for seiling. Redigert 3.April.2015 av zosta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Lingjærde Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Trist når han har havnet i en sånn knipe. Hadde jeg bodd i nærheten skulle jeg gjerne ha hjulpet til men avstanden er desverre for stor! Får håpe han får til en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Jeg skulle likt å sett stbilitetsberegninger, vekt av kjøl, vekt av last og plassering mm. 2GANGER RUNDT???? Skroget er avrundet mot dekk, det er ikke mange båter som konstrueres slik. Det gir nokk en solid kraftoverføring mellom skrog og dekk. Men det tarvell vekk en terskel i kregningsmotstanden, slik at roll over går lettere fra ca 60graders kregning til 120 graders. Når båten så blir kvitt riggen, så ruller den mere som en flaske! Bilde av Båten http://www.google.com/imgres?imgurl=http://static.polskieradio.pl/images/3924d97c-dd8a-4787-9394-9f182b547fa9.jpg&imgrefurl=http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/1410152,Akcja-ratunkowa-u-wybrzezy-Norwegii-Gdanski-jacht-Magnus-Zaremba-ocalony&h=660&w=1200&tbnid=VFwFvgP4J2B0eM:&zoom=1&docid=EiaAhTMD1XB10M&ei=AQQfVbX1A4HiOLKbgZAC&tbm=isch&ved=0CEQQMygYMBg Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Careka Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Trodde den var på oppdrag for et universitet i polen. Det var slik de fremstillte denne turen da jeg snakket med dem 14 dager før rundtvelten. Forstod det da som at båten var eiet av universitetet. Men komunikasjon er en vanskelig sak. Trist sak samme hva virkeligheten er. Båten er helt sikkert en stødig sak . Kraftig bygget var den, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
zosta Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 (redigert) Trist når han har havnet i en sånn knipe. Hadde jeg bodd i nærheten skulle jeg gjerne ha hjulpet til men avstanden er desverre for stor! Får håpe han får til en løsning. Det er fortsatt mulig å hjelpe ham selv om stor avstanden. Polsk-Norsk Forening i Stavanger har åpnet spesielt konto for alle som ville støtte ham. Dette var på polsk, men går cirka sånn: Alle som ønsker å bidra i å bringe "Magnus" til livet og støtte vitenskapelig ekspedisjon til Grønland kan innbetale penger til spesielt konto åpnet av Polsk-Norsk Forening i Stavanger: 923 5251 9725 med betalings informasjon: "Pomoc dla Magnusa". Hele beløpet vil bli overført til Eugeniusz Moczyd?owski. Handling er offentlig og alle kan be om kontoutskrift. Man kan bli anonym på forespørsel, og i dette tilfellet betalings informasjon skulle bli "wplata anonimowa Pomoc dla Magnusa" Handlingen fortsetter til slutten av april Dette ble publisert på Facebook sider av Polk-Norsk Forening i Stavanger: https://www.facebook.com/towarzystwopolskonorweskiewstavanger?fref=ts Redigert 4.April.2015 av zosta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scan Baltic Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Dra på tur uten forsikring og penger. Så får andre regninga når det går galt. Få båten på land Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Jeg skulle likt å sett stbilitetsberegninger, vekt av kjøl, vekt av last og plassering mm. 2GANGER RUNDT???? Fra Seilas: Det store mysteriet er nå hvorfor «Magnus Zaremba» kullseilte. Båten er bygget for å tåle alt. For å takle isen har båten en hydraulisk opptrekkbar kjøl på 4 tonn. Med en skrogvekt på 23,5 tonn gir det en ballastprosent på under 20. Foruten ballast i kjølen hadde båten også vannballasttanker på 1,2 tonn. Sannsynligvis er det bølgene som har slått den 67 fots lange seilbåten rundt, og at masten brakk i rundkastet. Kanskje har båtens spesielle kjøl vært en svakhet. Tross for lavere kjølprosent enn vanlig, var båten selvrettende Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Håper det ordner seg - og at skipperen klarer å få kartlagt hvordan og hvorfor dette skjedde. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 (redigert) Fra Seilas: Det store mysteriet er nå hvorfor «Magnus Zaremba» kullseilte. Båten er bygget for å tåle alt. For å takle isen har båten en hydraulisk opptrekkbar kjøl på 4 tonn. Med en skrogvekt på 23,5 tonn gir det en ballastprosent på under 20. Foruten ballast i kjølen hadde båten også vannballasttanker på 1,2 tonn. Sannsynligvis er det bølgene som har slått den 67 fots lange seilbåten rundt, og at masten brakk i rundkastet. Kanskje har båtens spesielle kjøl vært en svakhet. Tross for lavere kjølprosent enn vanlig, var båten selvrettende Båten ser ut til å tåle svert mye, men det blir svert ubehagelig for manskapet når skroget snurrer som en flaske i sjøen. Med en kjølvekt på 4 t gir det en vekt prosent for kjøl mot skrog på kun 17 %. Når skroget er flaskerundt og skrogvekten er jevnt fordelt i skroget med 87% av skrogvekten, så gir det en stor rotasjonskraft. Denne skal stabiliseres av Kjøl 17% og rigg. Riggen brekker! Hvor stor dyptgående og hvor dypt kjølvekten ligger avgjør hvor stor rettende og stabiliserende effekt kjølen har. Med denne konstruksjonen vil jeg anta at kjølen har liten rettende effekt, i forhold til skrogets rotasjonskraft, så lenge kjølen er fri fra vannet, ( Bølgetopp). Redigert 4.April.2015 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Popeye70 Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Dette blir ren spekulasjon fra min side, men kan kjølen ha klappet inn og blitt inne da båten lå opp-ned ved første rotasjon? I så fall er rettende moment enda mindre enn om kjølen er ute, og i tillegg mister man den motstanden som en kjøl er mot sideveis rotasjon. Igjen: Ren spekulasjon fra min side. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
BØstrøm Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Blir en hundrelapp fra meg ihvertfall. Ikke mye penger, men hvis mange bidrar....... Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Blir en hundrelapp fra meg ihvertfall. Ikke mye penger, men hvis mange bidrar....... Har også sendt over litt. Ikke så mye jeg kan bidra med ellers, men sparer jo endel penger på mat når jeg ligger på sykehus... :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Eureka Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 OT, Pequod: bra det er liv i deg. Du får løfte en av trådene dine, skjønner jo at det er du, og ikke båten , som er inne til service :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.