Jump to content

Messing og kobberpuss

Dolsa

Recommended Posts

Jeg har endel messing og kobberdetaljer ombord i "Dolsa". Disse er i all hovedsaglighed originale, noe jeg er takknemlig for. De er dog ikke helt i den forfatning jeg ønsker. Etter tidligere eieres skjødesløse strøg med pensel har flesteparten av dekksdetaljene blitt dekket av flere lag med lakk. En anden fellesnevner er den irrgrønne fargen de har antatt. Pullerter, halegatt, beslag og mansjetter er langt unna hva de angang var.

Jeg har nu forsøkt, uten hell, å fjerne lakk skånsomt. Jeg forsøkte med tynner, men står fortsatt igjen med en emalje av gammel lakk.

Er der noen derute som kan gi meg et godt tips på hvordan skånsomt fjerne denne lakken, samt på hvordan jeg igjen skal sette opp disse delene? Jeg ønsker meg så inderlig et blankt resultat, men har til nu skydd Lynol og slipepapir/ståluld.

Noen som vet bedre?

HUGO'S!

Det bruker jeg for å fjerne (tidligere eiers synder......) malingsrester på rustfritt stål.

Effektivt middel.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

...Hvor får jeg tak i slikt?

Bilde

Maritim Artikkel-nummer: 1969-00 eller på side 173 i årets katalog!

:o) HUGOS = båteiers "beste venn"! :o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei.

Når du har fått av lakken, og hvorfor ikke forsøke Lynol eller malingsfjerner av ett eller annet merke, vil jeg anbefale Straldur kobber og messingpuss. Den bruker vi til allt metall både i båten og hjemme. Den er også suveren på sølvtøyet, hjemme altså. Vi kjøper den i jernvaren, nærmere bestemt hos Stensbak.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...