Bahia Startet 2.April.2015 Link til dette innlegget Startet 2.April.2015 Holder på å skifte ut det meste av blokker og ser på utskifting av løygang, skjøtevogn og alt opp til bommen. Skinna er på 72 cm og er helt klar for utskifting. Noen som har ett eller flere forslag I forhold til et system som er litt mer innovativt? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Er det skinne som kan tas av når du ligger i havn? Er et medlem her som har slik løsning. Kjekt å slippe å snuble i den... Tror det er på en comfortina. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Skinna er montert på en tverrbjelke som er festet med bolter i hver side. Å få til en løsning hvor alt kan fjernes hadde vært supert. Særlig nå som alt er under renovering. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Er det en låsepinne som kan sees under løygangen? Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Nei, det er en krok som er festet til gjennomgående bolt. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Ta et foto av hele opplegget, eller lag en skisse, da er det litt enklere å ta stilling. Og om du beskriver hva du synes er gammeldags/tungvindt med det du har i dag. Da kan du kanskje få noen tilbakemeldinger som utvikler systemet dit litt! :-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Euklid Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Også litt usikker på hva som egentlig er problemet her, men det trenger ikke være allverdens vanskelig å få til en løsning der det lar seg gjøre å fjerne hele løygangen. Jeg har låsepinner på hver side, og kan ta den ut ved behov – skjønt det ikke er alt for ofte vi gidder å bruke tid på det. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 5.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Beklager hvis jeg er uklar i bestillingen her :-) Oppgraderer alt på båten som er over 25 år gammelt. Skinna er hakkete, vogna slarkete og storseilskjøte har sett bedre dager. Når jeg skal skifte alt, lurer jeg på om noen kan tipse meg om produkter som gjør hele systemet mer up to date. Jeg er så nybegynner som en kan bli så i vrimmelen av merker og løsninger er det like greit å spør andre med interesse og erfaringer :-) Har etablert en blogg som blir oppdatert i løpet av de nærmeste dagene. Håper den var litt klarere :- Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Når det gjelder løygangen vil du sikkert ha et system som gjør det lett å justere under belastning. Her er forskjellige løsninger som kan gi deg noen ideer: http://www.harken.com/content.aspx?id=3914.Selve skjøtehalingen finnes det også mange løsninger på. Du bør nok ha en 6:1 utveksling: http://www.harken.com/content.aspx?id=3901 Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Har seilt 31 foter 7/8 rigg og 34 foter med masthead rigg fra samme periode og tilsvarende løygang som du har og det fungerer fint. I mye vind på kryss er det tungt å justere løygangen mot lo hvis en ikke slakker litt på skjøtet et øyeblikk. Min "gorillametode" er å ta tak bak hele skjøtehalingen og dra den opp samtidig som jeg justerer løygangen, uten å slakke skjøtet med mindre jeg absolutt må. Tar et par sekunder å gjøre. Har myst litt på disse løygangene som man kan trimme vha disse tauene, selvsagt både praktisk, smart og antagelig lettere, men så har jeg tenkt "enda mer tau i cockpit". Selvsagt bare tull da men løygangen fungerer også svært godt uten. For å ikke snakke om hvor mye det koster da... uhh. Skinna og dillet koster vel fort noe rundt 3000,-, for en standardløsning (ikke demonterbar) hva nytt skjøte med blokker koster vet sikkert noen andre, jeg vil tro minst like mye. Begynner å nærme seg en grei andel av et nytt seil, hvis det trengs? Men dette er selvsagt bare basert på hvor gjerrig jeg er og min tanke om at det som fungerer det fungerer. Ville ikke byttet det kun pga utseendet, da ville jeg heller tatt jobben med å demontere og freshe opp det eksisterende. Forøvrig har vogna fremstått som "slarkete" på de båtene jeg har seilt. Har bare trodd det skal være sånn jeg, har ikke merket noen redusert funksjon pga av det. Men kanskje vognene er tighte og fine på nytt? Det vil jo være en fin ting for løygangen/vogna og hele greia skramler jo en del når storseilet blafrer. Noen med nyere båter/system har kan sikkert informere oss om det. Bråker løygang når storseilet blafrer på mer oppdaterte løsninger av skjøte/løygang? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Siden du har bestemt deg for å bytte, så ville jeg gått for Harkens 3:1 eller 4:1. Pass på at tauet er godt å dra i. . Storseil skjøtet gå for Harkens 6:1. I min Facil, med 7/8 rigg har jeg 4:1 på skjøtevogna og 6:1 på storseilskjøtet. Jeg skal bytte tau på vogna, da mitt er litt tynt og vondt å hale. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Mulligan Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Jeg har denne. To gir. Også har jeg en sånn løygang. Hektes av med et håndgrep. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.