Jump to content

Comfort 34 skifte storskjøtesystem

Bahia

Recommended Posts

Beklager hvis jeg er uklar i bestillingen her :-)

Oppgraderer alt på båten som er over 25 år gammelt. Skinna er hakkete, vogna slarkete og storseilskjøte har sett bedre dager. Når jeg skal skifte alt, lurer jeg på om noen kan tipse meg om produkter som gjør hele systemet mer up to date. Jeg er så nybegynner som en kan bli så i vrimmelen av merker og løsninger er det like greit å spør andre med interesse og erfaringer :-) Har etablert en blogg som blir oppdatert i løpet av de nærmeste dagene. Håper den var litt klarere :-

Guest Avmønstret#

Har seilt 31 foter 7/8 rigg og 34 foter med masthead rigg fra samme periode og tilsvarende løygang som du har og det fungerer fint. I mye vind på kryss er det tungt å justere løygangen mot lo hvis en ikke slakker litt på skjøtet et øyeblikk. Min "gorillametode" er å ta tak bak hele skjøtehalingen og dra den opp samtidig som jeg justerer løygangen, uten å slakke skjøtet med mindre jeg absolutt må. Tar et par sekunder å gjøre. 

Har myst litt på disse løygangene som man kan trimme vha disse tauene, selvsagt både praktisk, smart og antagelig lettere, men så har jeg tenkt "enda mer tau i cockpit". Selvsagt bare tull da men løygangen fungerer også svært godt uten. 

For å ikke snakke om hvor mye det koster da... uhh. Skinna og dillet koster vel fort noe rundt 3000,-, for en standardløsning (ikke demonterbar) hva nytt skjøte med blokker koster vet sikkert noen andre, jeg vil tro minst like mye. Begynner å nærme seg en grei andel av et nytt seil, hvis det trengs? Men dette er selvsagt bare basert på hvor gjerrig jeg er og min tanke om at det som fungerer det fungerer. Ville ikke byttet det kun pga utseendet, da ville jeg heller tatt jobben med å demontere og freshe opp det eksisterende.

Forøvrig har vogna fremstått som "slarkete" på de båtene jeg har seilt. Har bare trodd det skal være sånn jeg, har ikke merket noen redusert funksjon pga av det. Men kanskje vognene er tighte og fine på nytt? Det vil jo være en fin ting for løygangen/vogna og hele greia skramler jo en del når storseilet blafrer. Noen med nyere båter/system har kan sikkert informere oss om det. Bråker løygang når storseilet blafrer på mer oppdaterte løsninger av skjøte/løygang?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...