Jump to content

Maritim batteripolsko m vingemutter - Hvor stor bolt?


Kenneth 81

Recommended Posts

Som tittelen hinter om så lurer jeg på om det er noen som vet hvor stor bolten er på Maritim's batteripolsko med vingemutter er?

 

Batteripolsko med vingemutter

 

batteripolsko.jpg

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det er vel 8 eller 10 mm, noen ganger er minus 8 og pluss 10.

Sannsynligvis 10 mm om begge har samme dimensjon.

Men vingemutre anbefales vel egentlig ikke til polsko.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det er jo å anbefale for permanente installasjoner.

Syrefast mutter og skive naturlig nok, for marint bruk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da skal jeg nok klare å spore opp noen brukbare polsko! Takk for hjelpen alle sammen. :smiley:

 

Blanding av metallkvalitet omtrent rett på batteriene er nok mildt sagt en tvilsom affære ja. Litt for tidlig på påskeferien for meg til å huske på spenningsrekken! :nonod: Takk for påminnelsen! [emoji106]

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Disse fra Skyllermarks er nok de beste selv om det er M8 og ikke M10 på hovedbolten

 

http://www.skyllermarks.se/produkter/polplintar/

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Skruene som følger med Skyllermarks polsko er rustfri A2 kvalitet, men går ut ifra at de som eksperter vet hva som funker.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På siden her står det iallefall at alle skruer og skiver er i rustfritt http://www.sutars.com/skyllermarks-produkter/polplintar/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De Skyllermarks polskoene ser suverene ut Teerex. :smiley: Det ser ut som om seatronic har dem (eller i det minste noe som ligner veldig):

bilde

Men for en pris! 175 kr. pr stykk? Og jeg trenger 6 polsko....

Hmm, får vurdere og kjøpe ett par til det ene forbruksbatteriet for å koble lensepumpe og VHF og kjøpe noen enklere til resten...

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det er disse du tenker på?

bilde

De ser forsåvidt greie ut, og det til en ikke så alt for skrekkelig pris. Men jeg vet ikke helt om jeg liker plasseringen av den største bolten. Forbruksbatteriene skal paralellkobles (og det blir felles jord med startbatteriet), så da tror jeg det blir lettere å få kablene til å ligge fint om tilkoblingbolten er "oppå" polskoen i stedet for på siden?

 

Nå er det jo selvsagt fullt mulig at jeg er i ferd med i bli i overkant pedantisk. Igjen.... :crazy:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Jeg har noen av denne modellen, fulgte med et Skyllermarks startkit jeg har liggende.

 

Hullet er gjenget for M8 men det fulgte kun med M6 skrue. Er nok best med M8 ja.

Og kan jo fortsatt feste kabelsko på hver side med mutter på andre siden.

Med gjenger i polskoen blir det jo ekstra god kontakt mellom bolt og polsko, men ikke sikkert det har noen avgjørende betydning.

 

Ser jo identisk ut med den minste modellen til SeaSea.

Ikke sikkert at hullet er gjenget for M8 lengre, fikk jeg vite hos Sutars Sockets AB som har overtatt Skyllermarks.

Måtte spørre hvorfor det var kun M6 skruer med.

 

Anleggsflaten er 15x20 mm, mens den antagelig er 20x20 mm på den store modellen (hos SeaSea).

De kunne jo like gjerne bare hatt en modell.

 

bilde

 

Sutars/Skyllermarks store polsko har visst fortsatt toppmontert kabel hvis bildene er korrrekte. Ser jo ut som M10 selv om det står M8 i infoen:

 

bilde

 

Men på dette bildet ser det ut som M8

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dette er Skyllemark / PRO Supply sin 70/90mm2 på startbatteriet mitt.

 

Den tykke blå går til starter, den tynne blå er fellesminus med forbruksbatteriet og den sorte går til ankervinsj akter. Som du ser er det plass til flere. Ja, jeg vill nesten påstå at det er bedre plass enn om skruen sitter på toppen av polskoen. Da må kablene stikke ut til hver sin side.

 

bilde

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
  • 2 uker senere...

To kjappe spørsmål:

 

1: Er alle skruene på den polskoen like store? Det ser ut som om de ytterst på sidene er mindre enn de på enden.

2: Hva setter dere polskoene inn med for å forhindre korosjon? Regner med det er en eller annen type fett, men hvilken egner seg best til formålet?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...