Jump to content

For høy tomgang på Yamaha 9,9 2t

-morten-

Recommended Posts

Hei sønnen har en Troll 325 med en eldre Yamaha 9,9 ca 90-95    Den har veldig høy tomgang. På rorkulten er det et merke på gassen der den står på, men tomgangen er veldig høy. Om jeg tar ned gassen på rorkulten får jeg ikke til å gi full gass på fjernkontrollen. Den er nødt til å stå på det merket for at jeg skal få fult turtall med giret.

Noen som har peiling på om det er en tomgangsjustering på forgasser slik at det ikke blir så stor belastning når man setter motoren i gir? skal vel ikke være nødvendig å skru på gassen på rorkulten??

noen som har peiling ?  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kjennet ikkje til det tekniske på din motor, men normalt justeres tomgangsturtallet på en 2-takter ved å justere tenningen på lavt turtall. På min motor skal tenningen på tomgang vere mellom 2-10 grader ETTER Ød. Sjekk at spjeldene i forgasseren stenges helt når gasshandtaket er stilt helt tilbake og juster på skruen som justere tomgangtenningen til du får eit normalt turtall.

Noen her på forumet som har konkret erfaring med Yamaha 9,9D?  Jeg lurer på hvor jeg skal justere ned tomgangsturtallet, fordi det er for høyt når man skal gire. og vanskelig å kjøre sakte! Skal dette justeres på gasswire på fjernontroll ved motoren, eller på tomgangen på selve forgasseren?

Når jeg justerer ned gassen  på rorkulten oppnåes ikke fult turtall på gasshendel på fjernkontroll! Jeg skjønner ikke helt hvordan dette fungerer! Men det er logisk at gass posisjonen på rorkulten står på det merket, men da er det veldig høy tomgang.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Se etter en skrue som bare er skrudd gjennom ei plate e.l., og som går ned på en del der wiren er festet til forgasseren. Ser det ikke helt for meg nøyaktig, men alle motorer har en tomgangsskrue der. Den kan du regulere vandringen på wire med. den er ikke skrudd inn i selve forgasseren, men i mekanismen utpå. Dårlig forklart men det burde være en slik skrue, den regulerer vel åpningen på spjeldet tror jeg.

Forstår deg slik at det er koblet fjernkontroll?

Da kan du glemme rorkulten i første omgang.

Jeg ville konsentrert meg om selve fjernkontrollen, og dens justeringer, både inn til fjernkontroll, men også mot motor og innvendige overføringer ved forgasser.

Tomgangsskrue har med turtall på motor å gjøre.

Ved for lav blandingsforhold kveler du motoren, ved for høyt går det heller ikke bra.

Denne skrue har nesten alltid en fjær under skruehode slik at skruen står i spenn.

Må du justere wire, slakke ned litt, kan dette gjøres flere steder vil jeg tro.

Tomgangsskrue har med turtall på motor å gjøre.

Ved for lav blandingsforhold kveler du motoren, ved for høyt går det heller ikke bra.

Denne skrue har nesten alltid en fjær under skruehode slik at skruen står i spenn.

Må du justere wire, slakke ned litt, kan dette gjøres flere steder vil jeg tro.

Ja og hvor er den beste plassen å justere..  Det som er helt klart er at tomgang er alt for høy når rorkulten står på det merket som den skal stå på, så jeg må få ned tomgangen når fjernkontrollen står i fri!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...