cosmic Startet 2.April.2015 Link til dette innlegget Startet 2.April.2015 Skal skifte regreim på min motor. Den står trykket ganske langt oppimot skottet foran. Er intr.i om noen har tatt noen bilder under demont/mont av reim,da jeg nok må lete etter merker og skruer via speil. Vil korte inn tiden litt og vite hvor og hva jeg skal se etter. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Sjekk Scand Baltic forumet på FB. En som nylig har gjort det. Ser rimelig enkelt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Er ett indeksmerke på hvert av de to hjulene. Husk å dobbeltsjekk etter at spennhjulet er spent ut. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 (redigert) Takk,Dykker. Er ikke medl.på FB. rederinnen prøvde,men det var en lukket gruppe. Redigert 2.April.2015 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Prosedyren med bytte av registerrem er ganske godt beskrevet i servicehåndboka: https://baatplassen.no/i/topic/41526-yanmar-6-lp/ Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 2.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Arvid_A, jeg har vært inne der,men mener illustrasjonen var litt dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Du er ikke alene om å ha trange arbeidsvilkår i motorrommet. Jeg har også reimskifte på gang om ikke så lenge, så jeg vil nok få samme problemet. Eneste muligheten blir nok speil og diverse c-momenter skal man skifte reima med motoren på plass. «Aligning marks» ser nå rimelig oversiktlig ut på bildene i manualen, så det burde være overkommelig. Har du fått noe pristilbud hos autorisert verksted for skifte av reima? Jeg har ikke undersøkt så langt. Tror jeg skal få et tilbud før jeg setter i gang. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Nei,men det går å gjøre det selv. Som du sier blir det å ligge langs motoren og bruke speil. Må jo tappe frostvesken så det blir nok litt grising og. Er usikker på om jeg skal skifte strammelageret. Har ikke gått 500 timer ennå. Det er ant.år som gjør at den skal skiftes. 500 timer er ikke stort mer enn tre måneders bruk av f.eks.en yrkesbil,og ingen ville vurdert å bytte noe lager på en bil etter tre måneder. Her i båten er det dessuten et mye renere miljø enn i traffikken også. Er helt sikker på at det bare er tull å bytte strammelageret,men om det skulle ryke i ettertid,med havari som resultat,så vil jeg føle meg veldig dum.får se hva jeg gjør. Takk for flott skisse. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Det var nylig en i ein anna tråd som hardnakket påstod at det var like enkelt og raskt som i bil, det var ifbm pristilbud fra båtverksted at han heller ville hatt bilpris. Kanskje han hadde tatt det for eit par tusen ? ;-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cosmic Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Jeg skal bare fortelle deg,Sæbø,at det er ikke god plass i alle biler heller. Motoren er blitt plassert på tvers i endel biler,og da kommer reimen mot innerskjerm/ramme,Og der kan være svært trangt. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Fikk skiftet registerreim og strammehjul forrige sesong. Kom på ca 9500,- inkl. deler og arbeid. Fikk et lokalt firma til å ta jobben. De kom med servicebil og skiftet reimen i hjemmehavnen min. De brukte ca 4 timer og var 2 mann på jobben... I min båt er det knappe 20 cm mellom motor og skottet.... PS det kan være lurt å bestille nye pakninger til kjølerøret som går foran registeret... Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Takk for råd,Pluto9. Har pakning klar.var klar over den. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Sjekk Scand Baltic forumet på FB. Der er det bilder, to timers jobb og 3000 i deler, gjort av han som skrev innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 OK. Skal se om jeg kan få tilgang der på et vis. Er som sagt ikke medlem. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Et tips hvis det er trangt er og ta en kniv og kutte remen etter at du har stilt den på merkene og så ta av strammeren.Anbefaler deg og skifte strammer og stramehjul Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Cosmic hvor i hordaland bor du Sitér dette innlegget Link to post
oiv Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 https://m.youtube.com/watch?v=qNTgWjRY_dc dette er vel samme motor. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 (redigert) Liberty, Lysekloster. Skal følge rådet ditt,både mtp.strammehjul og kniv. Redigert 3.April.2015 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Jeg er faktisk på verdens ende nå med han som har gjort det og lagt ut på Facebook. Er du interesert kan jeg sikkert sette dere i kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Takker for det,men regner med å klare meg.var snilt å tilby seg. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Det der så jo lekende lett ut [emoji2] Alltid trodd at registerreim er en enorm operasjon, men det er det tydeligvis ikke. [emoji106] Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Videoen på.youtube er ikke den samme motoren som 6lp .Det er to merker for cam og remhjul på dieselpumpen tar du feiltmerke så gjør camen et hopp når du tar av remmen stil motoren på merket før bdc og skift remmen ta så den noen gradet til på merket bdc og se at merkene stemmer Trenger du hjelp så fikser vi det Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 (redigert) Takk for info,Liberty. Ikke helt sikker på hva du mener,men regner med å skjønne det når jeg er igang.Mener du at det er to merker på samme hjul,som kan forveksles? Det var egentlig dette jeg hadde håpet noen hadde bilder av,siden jeg må lete med speil. Redigert 4.April.2015 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Det er bare ett merke på hvert hjul men to merker i blokken Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Takk. Da regner jeg med at det må bli riktig når merkene stemmer på begge hjul samtidig,om du skjønner hva jeg mener. Har byttet endel reimer,og hadde ikke gitt meg i kast med dette om ikke jeg mente jeg hadde kontroll på hva jeg roter med.prøver bare å gjøre unna fomlingen og luringen på forhånd. Bytter som sagt strammelageret/hjul i samme slengen etter anbefaling fra deg.Så slipper jeg og gå og lytte etter mulig lagerlyd de neste årene.ha ha. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.