magnuje Startet 3.April.2015 Link til dette innlegget Startet 3.April.2015 Hei båtfolk! Jeg har lyst å få bedre kontroll på storseilet og vurderer å teste en løsning med tyskerskjøte. Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å lage hull i dekk (i tilfelle jeg ombestemmer meg) og har tenkt ut følgende løsning: Jeg trenger da 2 nye blokker på starten av bommen, og så planlegger jeg å feste to blokker i innfestningen til sidevantene. På akterstaget tenker jeg å bruke en fiolinblokk med skjøtelås type http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=3275 Men jeg er usikker på en del ting i forhold til en slik løsning: 1: Er det mulig å feste blokker på en forsvarlig måte til innfestningene på akterstag og sidevant på et vis? Jeg tenker kanskje at dynema sjakler kan brukes til dette formålet? 2: Er løsningen med fiolinblokk og skjøtelås en god løsning for storseilskjøte? Det er jo rimelig bra utveksling mellom bommen og dekk. Eller blir det for mye krefter her til at man klarer seg uten vinsj? 3: Vil en slik løsning føre til for store horisontale krefter på innfestningene til akterstaget og vantene? Eller er de uansett solide nok til å tåle dette? Om dette er mulig er det ihvertfall en veldig billig og grei løsning (trenger kun noen nye blokker her og der). Setter pris på alle kommentarer og tilbakemeldinger! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 jeg vil tro at du trenger to vinsjer til dette skal du få strammet skjøtet på kryss. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Har virkelig vanskelig for å se fordeler med ett slikt opplegg kontra skjøte direkte. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Hei of take for scar! Fordelen slik jeg ser det er at jeg kan rekke storseilskjøte fra styreposisjon. Dermed vil jeg kunne slippe seilet raskere i vindbyger osv. En annen fordel er at siden jeg ikke har skjøteløper kan jeg stramme skjøtet fra begge sider og få seilet mer opp i senter under kryss. Ang. Behovet for vinsj. Båter med skjøteløper i cockpit har vel ikke vinsj, men en løsning med kombinert blokk og skjøtelås slik jeg linket til i første post? Eller har disse løsningene større utveksling på skjøtet? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Såvidt jeg kan se, er det ett og samme tau, med ende på hver side bak. Da får du ikke dratt bommen opp i lo/tvistet seilet. Du trenger vel en skjøtevogn foran sprayhooden? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Ellers så skjønner jeg godt at du vil ha kontroll på skjøtet bak ved røret. På min forrige båt var skjøtet mitt i cockpten, og det var no herk. Bikkjer,unger og ukyndige i skjøtet støtt, og vanskelig å rekke fra styreposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 3.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Såvidt jeg kan se, er det ett og samme tau, med ende på hver side bak. Da får du ikke dratt bommen opp i lo/tvistet seilet. Du trenger vel en skjøtevogn foran sprayhooden? Det stemmer at det er ett og samme tau, men som du ser på bilde 1 går skjøtet i et triangel på dekk (det er slik det er rigget i dag men kun med 1 justerbar ende på skjøtet). Det vil alltid være en del friksjon i slike systemer. Derfor tror jeg at jeg vil kunne få bommen lenger opp i senter ved å stramme skjøtet på lo side og kanskje til og med slippe ut litt på le side. Men vet ikke om dette funker i praksis eller om bommen bare vil skli ned Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 3.April.2015 Link til dette innlegget Svart 3.April.2015 Hei. Tanken er god, men du må ha vinsjer. Dette klarer du ikke å trekke for hånd. Har selv grov og fin-haling på skjøtet i cockpit. Husker jeg riktig så har jeg 1/16 og 1/32 på utvekslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 det er mye krefter som skal til for å stramme ned bommen på kryss, og spesielt når løygangen sitter på hyttetaket. Kan det heller være et alternativ med et storseilskjøte i cockpit, med blokker, i stedet for tyskerhaling? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
magnuje Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 det er mye krefter som skal til for å stramme ned bommen på kryss, og spesielt når løygangen sitter på hyttetaket. Kan det heller være et alternativ med et storseilskjøte i cockpit, med blokker, i stedet for tyskerhaling? Du tenker at jeg kan feste storseilskjøtet lenger bak på bommen og feste det bak med roret et sted? Det er vel slik Hanse gjør det. Da vil jeg få mye bedre kontroll på skjøtet fra rorplass men vil fremdeles ha problemet med at jeg ikke får bommen helt i senter på kryss. Kanskje tradisjonell skjøteløper er veien å gå? Ev kan jeg bruke vinsjene jeg har til både storseilskjøte og genoa. Lo vinsj til storseilskjøte og le til genoa. Men da må jeg bytte om på disse hvor hvert slag og det kan bli litt stress. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Luffe gjør det også slik, og du vil kunne få bommen nesten i senter. Det bør holde til de fleste behov, evt kan du jo vurdere en løygang (evt avtagbar). Mulligan har en slik som er vist på bilder her et eller annet sted. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SuperGnisten Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 ville nok også gått for løygang i cockpit.. kan stå ganske tett på pipestallen, slik at den er gaske greit ute av veien. Hvis du går for bjelkeskinne, vil den holde ganske greit uten at den festes for mye, altså er det mulig å lage den avtagbar... Det er jo også mulig å bare feste en krok i senter av cockpit og sette storseilskjøte der. om du vil trimme til lo, må du ha løygang. Du bil trolig klare deg med en utveksling på 1:8 evt 1:6 med finhaling på 1:4 (1:6/1:24) tyskerskjøte må ha vinsjer.! noe annet er ikke mulig. Det er også greit å vite at tyskerskjøte fører til mye friksjon og MYE vinsjing... På de båtene jeg seiler med dette, brukes løygangen mest.. hvis løygangen er helt i le, da slipper vi skjøte, ikke før!! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
magnuje Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 (redigert) Ok da blir det sikkert løygang på hyttetak som blir løsningen. Med småbarn i båten blir det for upraktisk med løygang i cockpit. Spikeren i kisten for min foreslåtte løsning er at jeg trenger to vinsjer til. Da er det billigere å kjøpe løygang. Redigert 4.April.2015 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Supergnisten har et godt forslag, punkt i cockpit. Behovet for å få bommen opp i lo eller helt i center har du mest i lite vind. I de tilfellene kan du ha ett tau, med krok, fra bommen ut til relingslista, mot lo, hvor du har en blokk med lås. Prøv det før du legger opp en løygang. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Supergnisten har et godt forslag, punkt i cockpit. Behovet for å få bommen opp i lo eller helt i center har du mest i lite vind. I de tilfellene kan du ha ett tau, med krok, fra bommen ut til relingslista, mot lo, hvor du har en blokk med lås. Prøv det før du legger opp en løygang. Hvor store krefter vil virke på denne kroken? Må jeg legge opp en stålplate under dørken som jeg kan sette kroken fast i? Det hadde vært kult å teste en slik løsning, men tviler på at jeg har noen nåværende festepunkter som er kraftige nok. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 4.April.2015 Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 Kroken skal i bommen. Jeg ville prøvd å feste ut i kryssholtet. Enkel løsning uten kostnad, som gir deg mulighet til å se om det fungerer. Husk at dette er til bruk ved lite vind (6 m/s og mindre). Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 4.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2015 (redigert) Kroken skal i bommen. Jeg ville prøvd å feste ut i kryssholtet. Enkel løsning uten kostnad, som gir deg mulighet til å se om det fungerer. Husk at dette er til bruk ved lite vind (6 m/s og mindre). Beklager var litt unøyaktig i formuleringen. Snakket her om hvordan jeg skulle laget et festepunkt til storseilskjøtet i dørken ref forslaget til supergnisten. Regner med at det blir en del krefter her og at dette punkter må forsterkes på et vis? Redigert 4.April.2015 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Du må ha en plate under døren, som fordeler kreftene. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 en litt stor plate under dekk, med gjennomgående blokk så skal det funke fint. Greit å tenke på hvordan blokken skal brukes i bunn. For å få den litt opp fra dekk, kan det være lurt med en tamp under blokken og, ikke sette rett i dekk.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Mulligan Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Sett på en sånn en. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Hvis du seiler ofte med unger ombord ville ha satset på løygang på hyttetaket, det er mye tryggere. En ufrivillig jibb med skjøtet i cockpit er ikke ufarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Ja, det skjer mange forferdelige ulykker hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Har aldri seilt med tyskerskjøte men det høres unektelig klønete ut å måtte vinsje inn storseilskjøtet og ikke kunne slippe ut på skjøtet på sekundet. Må gå opp i vinden for å slippe vinden ut av seila i stedet da eller? En annen ting, når jeg jibber så strammer jeg opp skjøtet maks før jeg endrer kurs slik at jeg får bommen over. Denne oppstramminga er gjort veldig kjapt med vanlig skjøte, tar noen få sekunder. Med tyskerskjøte må man da vinsje langt og lenge eller går det kjapt? ----------- Ser komfortpoenget i å få det ut av cockpit altså, men seilinga er jo det viktigste i en seilbåt :-) I havn pleier jeg å hekte av skjøtet og sette det i rekka. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.