Jump to content

Motorbåt til Shetland 2015

Noreide

Recommended Posts

Vi er en familie som akkurat har fått oss en 45 fot flybridge båt. Ungene er under 10 år. Vi vurdere en tur til Shetland. Har søkt på dette forumet men her drier det seg ofte om seilbåter. Er det noen som har erfaring med motorbåt til Shetland? Er ungene for små? Trygt å reise med en 45 fot båt? Noen faste reiser som noen ganger arrangeres slik at flere kjører sammen? Må vi ha diesel for t/r med oss?

Rundt 1980 vart det arrangert minst 2 slike Shetlandsturar etter det eg hugsar. Mange melde seg på. Turane gjekk ut frå Florø/Måløy. Dei som var med på den eine turen kjem sikkert ikkje til å gløyme den. Men her var minstebåten ca 23 fot, og det var vel det som gjorde utslaget.  Altfor lite sjølvsagt, men båtane var mindre på den tida. Stod mykje i avisene om den etterpå! Skulle vore med, men hadde ikkje fri, og det var eg glad for når eg fekk høyre korleis det hadde gått. Været vart langt dårlegare enn rekna med, og sjølvt om det var svært båtkunnige som arangerte turen, vart det nesten ein skandale.  Alle overlevde.

Jobbet offshore siden 1996. Både på tankbåt, produksjonskip og nå plattform. Har opplevd vinter orkaner og sommer stormer. Har mange ganger studert bølgene som oppstår i nordsjøen, og sett at dette ville jeg aldri utsatt meg selv for i en 29 fots Viknes. Sommer meldinger kan snu til kuling med bølgetopper som er svært høye og disser bryter brutalt av toppene. Jeg ville aldri krysset over til Shetland i "vanlig" motorbåt, og spesilt ikke med famile. Lurer på hvor mange som har erfaring fra nordsjøen, som synes dette er en god ide? Det finnes flere ekesmpler i historien på folk som har krysset nordsjøen på Høytrykks sommer meldinger, og som har møtt sommer bris midtveis og advart mot dette i etter tid. Å krysse i seilbåt er også en tøff seilas, men en kan til en viss grad jobbe med naturen, og det er mer fornuft i dette.

Å krysse nordsjøen med motorbåt, er etter min mening bortefor all fornuft. Er en grunn til at det knapt finnes motorbåter som er CE merket/ typegodkjent for en slik seilas. Vanlig motorbåtforsikring har også begrensing på antall nautisk mil fra land, og dette er ikke uten grund.

Tenk dere godt om før dere finner på noe slikt. Jeg har gjort denne turen 30  40 ganger, minst. Men da med 65 fots fiskebåt, vet litt om hvor lunefullt veret i Nordsjøen kan være. Der er tross alt ca 170 nm på det korteste mellom Norskekysten og Shetland  .Så veret kan skifte mye underveis, og gjør det  ofte også. I hvert fall på tur vestover.   Østover derimot , kan du være heldig og gå "i lag med et høytrykk".  Men da kan du måtte vente en stund der borte.   Så min anbefaling er : Ikke finn på dette med mindreårige ombord !!

Tidsmessig blir det noe helt annet å gå over til Danmark også. 100 nm kortere.

-er vel mange her med motorbåt som går til Danmark, så du bør nok kunne få adekvate råd.

Eneste jeg vet er at østsiden har relativt grunne dybdeforhold, ihverfall sammenlignet med her i vest :) og så har de noen sære fiskeredskaper som vi ikke er vant til.

Dannmark er topp og får en hjemmehavnen til å melde seg inn her  http://www.frihavne.com/

Vil havne besøk koste  0 til ca 30 kr  og det er et trivelig miljø i Danske  og Svenske  havner.

https://baatplassen.no/i/topic/32136-status-p%C3%A5-danskekysten-og-s%C3%B8rover/page-19

et søk på "motorbåt til Danmark" gav mange treff.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ok, takk for svar. Da tror jeg vi dropper den tanken ja. Selv om vår båt er CE merket class A. Hva med Kristiansand - Danmark. Er det mer forsvsrlig? Ønsker helst ikke en tur der mor og unger blir livende redd i flere timer..

Vi gikk Kristiansand Marstrand i fjor sommer. NordWest 420. Ca 120nm tur. Avgang 0500. Fremme etter 4,5 timer fra havn til havn. 25 knop jamt og trutt over Skagerak.

Da vi passerte Skagens rev møtte vi 7 motorbåter inn på vår babord side, kurs som om de kom fra Koster omtrent. De var helt klart ikke forberedt på at de skulle finne båter på den kursen vi holdt, men etterhvert fikk de våkna og la om kursen bak oss :-)

Det er hverken mobil eller vhf dekning midtfjords på en slik tur. Jeg har en PLB ombord om vi må be om hjelp.

På slike langturer er nødutstyr tatt frem og dieseltankene er toppet opp før avgang. Mat er klargort og Nespressomaskinen brukes ved behov

Været må klaffe godt. Vi hadde 3-6 m/s og 1/2 m sjø.

Sola står opp, vi er "klar" av Sørlandskysten

bilde

Halveis over

bilde

Litt skuffende syn. Turen snart over. Marstrand i sikte

bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jobbet offshore siden 1996. Både på tankbåt, produksjonskip og nå plattform. Har opplevd vinter orkaner og sommer stormer. Har mange ganger studert bølgene som oppstår i nordsjøen, og sett at dette ville jeg aldri utsatt meg selv for i en 29 fots Viknes. .

Trådstarter har 45 fots båt og den oppfører seg helt anderledes enn din 29 foter. Jeg var for noen år siden med på en såkalt Princesskonvoi. Det er utrolig hvor mye forskjellen utgjorde på minste  båt som var 36 fot og hvor bunnslag gjorde at glass ble knust I skuffer og skap og til konvoiens største båt på 48fot hvor en knapt nok hadde slingreduk. 

Den (de?)  såkalte Vikingkonvoien var også I en tid hvor båtene var mye mindre enn trådstarters båt. 

Greit nok at Nordsjøen kan være hard (har også X antall år erfaring med denne), men her snakker vi om en overfart på 10-20 timer sommerstid med en godt utbygd værvarslingstjeneste hvor en ikke legger I gang før værmeldingene er på din side og også legger inn sikkerhetsmargin. Jeg mener fortsatt at det ikke er noe I veien for å planlegge en slik tur og som nevnt kjenner jeg flere som har tatt denne turen (I blant annet NordWest 900, P44, Fairline 45(?)).

Forutsetter selvfølgelig at båt og motorer er I god stand og at en har kontroll på dieselhygiene. God kjennskap til forbruk er også viktig da det slett ikke er alle båter som har bunkerskapasitet for en slik tur,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...