Jump to content

eberspächer D5 varmer ikke

LykkelitenIV

Recommended Posts

Hei!

Det er ca 6 mnd siden vi kjørte varmeren, og da virket den fint ?.

Nå ville den ikke mer. Får feilkode 52.

Pumpene tikker og går.

Har sjekket slanger, og det går å blåse igjennom.

Veldig lite, men det går.

Klarer ikke å blåse igjennom pumpen, skal det være mulig?

Har også tatt ut glødeplugg og gitter, og gjort de rene.

Noen tips?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Safety time exceeded

No flame detected during the start phase.

• Check exhaust and combustion air system.

• Check fuel supply / measure fuel quantity, see page 33.

• Check spark plug (see fault code 020 and 021).

• Check flame sensor, for diagram and table of values please refer to page 30, if

ok –> replace control box, see page 28.

Hei!

Det er ca 6 mnd siden vi kjørte varmeren, og da virket den fint .

Nå ville den ikke mer. Får feilkode 52.

Pumpene tikker og går.

Har sjekket slanger, og det går å blåse igjennom.

Største feilen er at  varme-ren ikke er kjørt "god og varm" hver mnd. mulig dieselen

har siget tilbake til tanken på 6 mnd.

For å få fram Diesel, ta av slangen der den går inn på glødepluggen.

Strekk fram en + og - ledning, ta av støpslet til Dieselpumpen,   hold minus  ledningen på den ene pinnen på dieselpumpen og berøre pluss-ledningen på den andre pinnen, da slo diesel pumpen et slag fortsett slik til det kommer Diesel ut av slangen. 

Skru på slangen og ("Start opp motoren for å sikkre nok strøm") uansett om du mener at det er nok strøm på batteriene.

Har akkurat hatt det samme selv, klarte å kjøre tanken til eber tom. Jeg hadde litt erfaring med dette tidligere og lot pumpen gå til diesel kom frem til brenneren, blir noen start og stopp før den varmer. er verdt et forsøk tror jeg

Samme metode når en har kjørt tanken tom.

jeg var på hoggeri og fant en maken  kontakt  som på  dieselpumpen, jeg satte på en sigarettkontakt  og har ledning (med av klippet plussledning)  som rekker fram til dieselpumpen, Diesel pumpen er en pulspumpe som må ha puls strøm for å slå et slag, derfor  må en berøre  pluss-ledningene for å få et slag, kan bli mange berøringer for å få fram Diesel.   

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det varierer nok fra montasje til montasje.

Eneste sikker måte blir vel å tømme tanken helt, koble slangen fra stigerøret, fylle tanken gradvis samtidig som du på en eller annen måte suger opp fra stigerøret til det kommer opp diesel :)

Eventuelt, demontere stigerør, mål dens lengde og beregn tankens volum fra bunn og opp til stigerøret bunn.

Mange veier til Rom.

Her ombord (Viksund 340) stopper varmeren når nivået er like under kvart tank. Da er det jo greit å fylle opp tankene uansett.

Jeg pleier å ha en 5-literskanne med lampeolje i reserve i tilfelle nøden blir stor. Kobler fra den stive plastslangen fra tanken og stikker ned i kanna. Dette har berget meg i et par tilfeller når tanknivået ble for lavt uten at det passet å forlate havna for å finne et tankanlegg.

En 5-literskanne duger om sommeren. På denne tiden av året går det med 8-10 liter i døgnet for å holde varmen. Da er det greit å ha for vane å holde tanknivået oppe på et tilstrekkelig nivå.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...