penta-jenta Startet 3.Mai.2005 Del på Facebook Startet 3.Mai.2005 Hei! Har et problem med innslagsreleet på startmotoren til mitt VP-aggregat 140/280 (b21). Starteren er ny men på grunn av vannoppkast fra svinghjulet har innslagsreleet fått vann. Dette er "egentlig" ikke til å åpne, men allikevel,VP-delene er ikke billige... Jeg har renset startreleet, både kontakter + "bolt" er grundig rengjorte og glideflatene i sylinderen er forsiktig smurt med fett. Det viser seg imidlertid at jeg stadig har problemer med kontakten. Releet klikker, men slutter ikke strømmen til starteren. Problemet ligger i innslaget; ikke kontaktfeil på utsiden. Har noen et tips? Det kunne se ut som releet opprinnelig var innsatt med en slags silikon. Eller finnes det noen annen form for oksydhindrende materiale for slike ting? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 I "gamledager" ble det levert rep.sett til slike releer. Jeg må innrømme at jeg aldri fikk noe godt resultat. Det var bedre å kjøpe et nytt rele. Nå lager ikke Volvo eller de andre slike releer selv. Sansynligvis kommer det fra Bosch eller en av de andre. Og sikkert til en lavere pris. Hvis det finnes et bilelektrisk verksted i nærheten kan de sikkert hjelpe. For generell beskyttelse av elektriske komponenter er Dow Corning silicon grease et utmerket middel. Jeg tror imidlertid ikke det er noe ok der man har gnistsprang, som i releer. Det blir bare klin etter kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 For 10 år siden hadde jeg en slik motor, reddet jeg den opp fra Havets bunn. Plukket alt fra hverandre og rengjorde og smurte opp på nytt. Dynamo ( ikke laderegulator )og starter virker den dag i dag. Med gjevne mellomrom hadde vi samme problem som du beskriver med innslagsrele`. Resepten var på plukke dette ned, pusse og rengjøre og smøre opp. Sjekk nøye kontaktpunkt til magnet - litt irr her så blir spenningen for lav til at magneten trekker. Siste gang jeg gjorde dette satte jeg inn delene med motorkonservering ( "motorplast" ) etterpå har det ikke vært problemer. Går ut fra at du prøvet å kortslutte mellom innslagsrele og starter ( for å sjekke at det er kontakt på primærsiden ) Har du montert kjølerene igjen? Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.