Jump to content

Fins det et avtakbart feste til lyskastere på bøyle?

Mastiff

Recommended Posts

Da mener jeg bøylen rundt vindskjermen. Jeg har kjøpt et par diodelys til å bruke når jeg kommer sent hjem til hytta (finmanøvrering rundt bøyer og et par skjulte skjær er fiklete med søkelys i hånden), og de har standard ekstralysfeste til bil.

bilde

Men jeg kunne tenke meg bare å hekte dem på når jeg skal bruke dem, og ikke ha dem stående på hele tiden. I tillegg kunne jeg tenkt meg å ha muligheten til å sette dem på rekka på baugen, så jeg kan bruke langhoven og ta litt krabber (jeg går ikke helt inntil med skjærgårdsjeepen). Det blir liksom litt for mye "Volvo 240 med ekstralys" for meg... De ser ut som det som er vedlagt. Det fineste ville vært noe som ble festet med en form for skruklemme, eller kanskje bare noe med vingmutter. Jeg har snust litt rundt på Maritim, Clas, Biltema og lignende sjapper, men uten å finne noe. Har noen en god idé?

Sjekk ut nettbutikker som selger lamper, type konsert. TV/konsertlys festes på rør med klemmer som er god kvalitet slik at det sitter skikkelig.

943d3430fd01c830b2d1b042a5c4d8da.jpg

Her er et eksempel: http://webshop.video4.no/Stativ-og-Grip/Grip/Klyper/feste/Manfrotto/Manfrotto-035-Super-Clamp-without-Stud-13-55mm-103505-p0000003543

Hvordan du fester lampene til denne clamp'en kan jo bli en utfordring, for konsertlamper har en standard løsning som ikke er den du har på lampene dine. Men en mulighet er å lime skruen i festehullet på clamp'en

Ev kan du kanskje borte hull i rørene og benytte en vingmutter til å skru de fast?

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
  • 1 år senere...

Har aldri vært ute på sankthans, så jeg vet ikke hva vi går glipp av.

Jeg har pusset opp huset siden ca 2005, så jeg har ikke noe problem med å se at ting tar tid :)

Letes også etter en ny plass å bo, type kloss i havet, men det er så mye arbeid at jeg vet ikke om jeg klarer med det.

Jeg ser de koster ca 300 på ebay, så jeg får se hva jeg får til med de manfrotto-klemmene da - om jeg ikke kommer på noe smartere.

om de kun skal brukes sånn sporadisk , hva da med feks en LED hode/sykkellykt?   De festes med strikk rundt 22mm rør , fort gjort å ta av og på (og kan brukes til andre aktiviteter når båten er parkert) 

https://www.xxl.no/magicshine-ms-616-5000-lumen-multisportlykt/p/1114078_1_style

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, søren, har ikke tenkt på at man kan feste denne rundt omkring på denne måten.

Det er sporadisk bruk jeg tenkte på, ja.

Greit å flytte rundt slik at jeg kanskje kan bruke den til å lyse krabbe med, som søkelys eller utendørsbelysning.

Fint at den har forskjellige styrker også da.

Har du erfaring med akkurat denne typen?

Men det må vel være en ulempe at man må frem for å slå den av

Ser at xxl selger trådløs fjernkontroll til den også, selv om jeg ikke finner den på siden deres.

Dette må jeg innom og se nærmere på.

Takk for tipset :thumbsup:

En kamerat fester lyskasteren sin i bøylen i baugen med et fenderkurvfeste der han har har byttet ut skruen i midten med en bolt med unbrakohode for å få litt ekstra klemkraft gjennom beslaget på lyskasteren mot fenderkurvfestet. Forholdsvis kjapt å montere og demontere og helt stødig i bølger og fart.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Og jeg som hadde slått fra meg at fenderfestene kunne brukes.

Så på det senest i dag morges - var nok ikke ferdigtenkt den tanken der.

Jeg tenkte at skruen i lampen aldri vil passe i fenderfestet - men det er jo bare å ta bort skruen som følger lampen..

Vel... noen ganger går det tregt.

Det skal jeg jammen prøve først da, siden jeg har et par slike fester liggende.

Kan legge en bit av en slik anti-skli matte som jeg klipper opp rundt relingen - om det skulle bevege seg.

De kan være litt vanskelige å få til å sitte helt fast på min båt.

Slik jeg forstår det så kan man skru av kula på toppen, stemmer det?

Det hadde jo vært det beste om lykta skal stå i baugen...

Kan tenke det kan bli endel krefter der i bølger - krefter som kanskje ikke leddet nedenfor er så glad i.

Om ikke så må man vel ha en adapter-type-ting for å få lykta til å sitte?

Har det her nok kraft til å holde det store led-lyset vi har?

bilde

Jeg ser de selger løse kuler, men sliter litt med å lese så mange detaljer nå - regner med denne gir svaret på overstående spørsmål.

bilde

GPSen din veier 385 g ser jeg - lykta er omtrent det dobbelte.

Burde nok gå greit da. Kreftene når man kjører snøscooter er nok større - ihvertfall bråere.

Nære nok til å gjøre et forsøk ihvertfall. Skal kjøpe meg et slikt feste og teste.

Planen er å plassere et par av de her (Dekkskontakt, 3 A fra biltema) rundt omkring, slik at det er kjapt å koble opp.

Har dere prøvd dem?

Ivar, trenger du GPS for ikke å kjøre deg bort på den holmen der oppe? :lol:

Viljesterk, hvis du tror at kreftene er bråere på skuter enn når man hopper på bølger, må jeg nok skuffe deg. Har du ikke vært i Sirdal med resten av Rogaland i påsken og råkjørt rundt og skremt vettet av stakkars sørlendinger?  :giggle:  Jeg vil nok si at jeg har hardere smell når jeg kjører båt enn jeg noen gang har hatt de få gangene jeg har kjørt skuter i Finnmark med svigers. Hvis da ikke Ivar liker å leke Ailo Gaup mellom isbjørnene, altså! :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...