Jump to content

Fins det et avtakbart feste til lyskastere på bøyle?

Mastiff

Recommended Posts

har kjørt noen turer i elendig sikt i vinter , da er gpsen god å ha. 

.. sier meg også enig i at bølgeslag i båt fort blir bråere og hardere enn normal kjøring på snøscooter - der er det jo noe som fjærer iallefall.  

Men vil jo tro at trådstarter ikke har tenkt å bedrive offshore racing når det er så mørkt at han må bruke lyskaster :)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ivar, som trådstarter må jeg jo si at et av poengene med å kjøre opp to LED-lykter er å kunne holde grei fart når det er mørkt. :saint:

Viljesterk, hva slags sykkel? Jeg har en Honda Blackbird med Stage 1 dyno, så den skal (ifølge forrige eier, som jeg kjenner og tror på) være GPS-et på Autobahn til 307. Selv har jeg bare vært oppe i 250 til nå, det var ikke helt tørt på veien da jeg skulle prøve toppfarten på forrige Tysklands-turné. :wink: Og jeg må innrømme at tøffing ikke er akkurat min stil, komfortsonen er rundt 30-35 knop. Det morsomste er selvsagt når stort sett bare propellen er nedi det meste av tiden. :giggle:

Siste sykkelen var en Honda VFR. Var effektanlegg på den, og den dro godt i fra andre de andre VFRene.

Jeg lå lenge og vinglet mellom CBR og VFR.. Husker ikke hvorfor det ble slik, men lurer på om jeg så etter langtursykkel i utgangspunktet. Det ble litt mer trøkk enn jeg hadde trengt.

Jeg er redd jeg ikke hadde noe særlig respekt, så jeg testa ikke hastigheten i tyskland.

Jeg tror jeg fikk kjørt i fra meg på den VFRen egentlig (mye var ikke bra i det hele tatt), så nå er jeg mer ute etter turen enn farten.

Er god avstand motormessig fra 270-80 til å bikke 300. Man tyner det meste rimelig bra da.

Poenget med LED for meg er å se når det trengs - grei fart defineres høyst forskjellig.

Jeg liker å putre rundt i 4-5-6 knop, men det er jo også greit å kunne forflytte seg litt raskt om man ønsker.

Det er også greit å kunne lyse opp andre som kanskje ikke er så flinke med lysbruken om natta. Har sett et par som legger utpå med åpen jolle midt på svarteste.. uten lys i det hele tatt. Ja, jeg liker å gå tur på kaien om natta, og nei, det er ikke for å tjene penger.

Jeg har ikke lyst å treffe dem om jeg kan unngå det.

Komfortsone på 30knop? Man ser jo ingenting da:)

Tilogmed da jeg kjørte sykkel var jeg egentlig tøffetypen på sjøen.

Er noe med sjøen som roer ned alt i meg.

Pur terapi.

Jeg kjøpte CBR-en nettopp som tursykkel. Med fullt sett kofferter og bagasjebærer på toppkofferten måtte jeg hatt tilhenger for å få så mye mer med. Veldig behagelig å kjøre i rundt 160-170 med pasassjer, da kan vi snakke naturlig i interkommen, uten å måtte rope. Over det blir det litt mer støy.

En ting med lys på båt er jo at det er mange som er fly forbanna på de som har det, de påstår at de har så godt nattesyn selv at de kan se alt de trenger å se foran seg, selv midt på natta, og at båter med lys på ødelegger nattesynet deres. Jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøre på natta innaskjærs uten lys, det er helt sikkret. Greit nok at man har GPS, men jeg har ennå ikke sett en GPS som viser en tømmerstokk som flyter i overflaten! Og da kan det lett bli et dypt bad. :diving:  For noen år siden var det en båt som kjørte på skjær like ved hytta vår i mørket, og det ble dødsulykke, mener jeg å huske. Så hvis jeg først skal ut i mørket, vil jeg se hva jeg gjør.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Jeg mener å huske at CBRen krevde en litt mer fremoverlent kjørestilling.

VFRen var nok litt mer utsatt for fartsvind til å snakke i den farten, men sittestillingen var veldig uanstrengt - både solo og med passasjer. Jeg kjørte halve Sverige i ett strekk uten å bli støl. Men kjenner det kribler litt når jeg ser både på VFR og CBR igjen ja.

CBRen er fin og rund - minner meg om de første jetflyene.

Jeg har ikke vært utpå om natta på flere år, så nattsynet har ikke blitt bedre siden sist.

For meg blir lysene en ekstra sikkerhet. Men jeg har all respekt for dem som opplever lyset som ubehagelig. Jeg merka allerede da jeg bikka 30 at nattesynet var forverret, og en blending om natten tar nå mye lenger tid å komme seg etter enn da jeg var 20.

Siden syn ikke kan måles skikkelig må man jo nesten bare stole på at folk ser det de sier de ser.

Her jeg kjører er det veldig få skjær, og de som er vet jeg nøyaktig hvor er - så det blir ikke noe problem i mørket. Men hva om jeg får et problem og noen av de andre i båten må kjøre? Er ikke sikker de kjenner området like godt. Jeg kjenner selv folk som har omkommet av å treffe skjær om natten. Det er kjekt med lys når det brukes med måte - men, som du sier, det er ikke lett å se tømmerstokker da.

Jeg har forresten aldri sett en tømmerstokk i sjøen her i rogaland, men jeg er jo bare barnet sett med skipperøyne.

Nei, CBR-en er faktisk veldig grei, når man bare får "turpakken", altså hever styret 5 cm, senker fotpinnene tilsvarende og bytter vindskjermen med en med dobbelt boble for å ta høyde (bokstavelig talt) for mer oppreist stilling. Det har faktisk en god del å si. Det eneste er at originalsalen er litt for hard, men vi bruker AirHawk-puter (samme type som brukes av mange rullestolbrukere).

Jeg har ikke noen merkbare problemer med nattsynet, selv om jeg har bikket 50. Men fruen sliter en del. Og hun føler seg ikke trygg i båten når jeg kjører sånn at jeg kan se det jeg bør, mens hun ikke ser noe. Så det er litt av grunnen til at jeg vil ha mer lysutstyr på båten. Får teste med et par av tipsene her når jeg endelig får båten på vannet. Siden Biltema-varianten er ganske mye billigere, er det jo verd å ta en test på den først.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...