Jump to content

malingsavskalling propell utenbordsmotor


Avsluttet2

Recommended Posts

Da jeg tiltet opp motoren før jeg gikk hjem i dag så jeg at propellen var hvit ytterst på propellbladene. Det så ut som om den svarte malingen var slitt av.

Er dette normalt?? Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke har vært bort noe og båten er ikke kjørt mer en 5 timer.

 

tj

Link to post

Kavitering - det oppstår undertrykk på forsiden av bladene , som gjør at lakken kan løsne.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kjørt min Merc 90hk i ca. 20 timer nå på varierende turtall (innkjøring). Også endel på fullt. Ingen lakk er borte fra min propell ennå, men jeg tror det er vanlig at det skjer før eller siden på alle lakkerte alu-prop.

Det skjedde på min forrige Yamaha 60hk etter ca 50 timers kjøring.

Link to post

Kavitasjon-tæring. (engelsk: Cavitation Burn) er svært vanlig på nye aluminiumspropeller. Jeg gjør et førsøk på å forklare hvordan dette oppstår.

 

Vann koker på 100 grader under vanlig atmosfæretrykk. Vann kan også koke ved vanlig ute-temperatur bare atmosfæretrykket er lavt nok. Når et legeme presses gjennom vannet, vil trykket bli senket på sidene og bak legemet. Når trykket blir lavt nok, avhengig av vanntemperaturen, vil vannet begynne å koke. Dette skjer oftest nær forkanten av propellvingene. Når gassboblene beveger seg bakover til et område som ikke har lavt nok trykk til å opprettholde kokingen vil boblene sprekke. Dette vil frigi energi, som vil føre til erosjon av metallet. Vanlige årsaker til dette er skader i forkant av propell-blad, dårlig polering, dårlig propell-blad design eller viss propellen er alt for liten i forhold til motor/gir.

Link to post

Skjønner dette, men når jeg går og titter i havnen ser det ikke ut som de andre har det... (kanskje det bare er det at det er så lett å se på min svarte propell).

 

Kan det være at jeg har gjort noe feil med trimmingen??? Jeg har egentlig ikke peiling på dette med trimming og styrer kanske mye med det når jeg er ute å kjører. Prøver å lære ved å prøve og feile :-)

 

tj

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...