Jump to content

malingsavskalling propell utenbordsmotor


Avsluttet2

Recommended Posts

Kavitasjon-tæring. (engelsk: Cavitation Burn) er svært vanlig på nye aluminiumspropeller. Jeg gjør et førsøk på å forklare hvordan dette oppstår.

 

Vann koker på 100 grader under vanlig atmosfæretrykk. Vann kan også koke ved vanlig ute-temperatur bare atmosfæretrykket er lavt nok. Når et legeme presses gjennom vannet, vil trykket bli senket på sidene og bak legemet. Når trykket blir lavt nok, avhengig av vanntemperaturen, vil vannet begynne å koke. Dette skjer oftest nær forkanten av propellvingene. Når gassboblene beveger seg bakover til et område som ikke har lavt nok trykk til å opprettholde kokingen vil boblene sprekke. Dette vil frigi energi, som vil føre til erosjon av metallet. Vanlige årsaker til dette er skader i forkant av propell-blad, dårlig polering, dårlig propell-blad design eller viss propellen er alt for liten i forhold til motor/gir.

Link to post

Skjønner dette, men når jeg går og titter i havnen ser det ikke ut som de andre har det... (kanskje det bare er det at det er så lett å se på min svarte propell).

 

Kan det være at jeg har gjort noe feil med trimmingen??? Jeg har egentlig ikke peiling på dette med trimming og styrer kanske mye med det når jeg er ute å kjører. Prøver å lære ved å prøve og feile :-)

 

tj

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...