Avsluttet2 Startet 3.Mai.2005 Del på Facebook Startet 3.Mai.2005 Da jeg tiltet opp motoren før jeg gikk hjem i dag så jeg at propellen var hvit ytterst på propellbladene. Det så ut som om den svarte malingen var slitt av. Er dette normalt?? Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke har vært bort noe og båten er ikke kjørt mer en 5 timer. tj Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 (redigert) Det var nytt for meg. Pussig at lakken skal ha blitt slitt av. Men det er naturlig at det vil skje ytterst på bladene. Blir slik dersom stoffet. Kanskje den er brukt og lakkert ?. Redigert 3.Mai.2005 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 Kavitering - det oppstår undertrykk på forsiden av bladene , som gjør at lakken kan løsne. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kfr Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 (redigert) Jeg tror problemet med at lakken forsvinner ytterst på propellbladene er ganske vanlig. Hadde en Mercury 75 HK hvor lakken satt, men på mitt nåværende Mercruiser drev forsvant lakken første sesongen Redigert 4.Mai.2005 av kfr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinus_nor Svart 4.Mai.2005 Del på Facebook Svart 4.Mai.2005 Kjørt min Merc 90hk i ca. 20 timer nå på varierende turtall (innkjøring). Også endel på fullt. Ingen lakk er borte fra min propell ennå, men jeg tror det er vanlig at det skjer før eller siden på alle lakkerte alu-prop. Det skjedde på min forrige Yamaha 60hk etter ca 50 timers kjøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kentaur Svart 5.Mai.2005 Del på Facebook Svart 5.Mai.2005 Kavitasjon-tæring. (engelsk: Cavitation Burn) er svært vanlig på nye aluminiumspropeller. Jeg gjør et førsøk på å forklare hvordan dette oppstår. Vann koker på 100 grader under vanlig atmosfæretrykk. Vann kan også koke ved vanlig ute-temperatur bare atmosfæretrykket er lavt nok. Når et legeme presses gjennom vannet, vil trykket bli senket på sidene og bak legemet. Når trykket blir lavt nok, avhengig av vanntemperaturen, vil vannet begynne å koke. Dette skjer oftest nær forkanten av propellvingene. Når gassboblene beveger seg bakover til et område som ikke har lavt nok trykk til å opprettholde kokingen vil boblene sprekke. Dette vil frigi energi, som vil føre til erosjon av metallet. Vanlige årsaker til dette er skader i forkant av propell-blad, dårlig polering, dårlig propell-blad design eller viss propellen er alt for liten i forhold til motor/gir. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 5.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2005 Skjønner dette, men når jeg går og titter i havnen ser det ikke ut som de andre har det... (kanskje det bare er det at det er så lett å se på min svarte propell). Kan det være at jeg har gjort noe feil med trimmingen??? Jeg har egentlig ikke peiling på dette med trimming og styrer kanske mye med det når jeg er ute å kjører. Prøver å lære ved å prøve og feile :-) tj Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kentaur Svart 5.Mai.2005 Del på Facebook Svart 5.Mai.2005 Det kan tenkes at propellen er for tung. Det må heller ikke være uregelmessigeheter i forkant av propellbladene. Helst en litt avrunda kant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.