Jump to content

Projekt Saga 20


Danske

Recommended Posts

Egentlig burde jeg ha startet denne da jeg fikk båten siste høst, men men bedre sent end aldrig. Egentlig tenkte jeg ikke det skulle blive det store projekt ... Men syns etterhvert der er gået et par timer med båten, så ønsker å samle diverse billeder og hva jeg har gjort her (projekt eller ikke). Jeg er IKKE proff (og dere vil sikkert skjønne det ...) men learning by doing :-)

Link to post
Share on other sites

1b5ad7be9cce1c7ec590b5075e7d8677.jpg igår poleret jeg fribord. Med noget nano ...husker ikke navnet. Dette var resultatet. Vanskeligt at se på billedet. Men syntes ikke det ble bra nok. Det blev bare ...ok. Så igår aftes leste jeg op på polering og lavede test idag. Købte metal polish på BT og polermaskine. Kørte første godt i bund med metalpolish (de hadde ikke autosol). Her brukte jeg polermaskine med svamp og litt vann. Tok bort polish før den tørket. Etterpå vanlig polish fra bt som jeg polerte i hånd med tvist, lod tørke og tok av med tvist og til sidst Wax, med tvist polering og la tørke og så av med tvist. Alt i alt en litt tidskrevende job, men med metalpolish til bare 100 kr literen og bt sine polish og Wax syns jeg det blev helt bra resultat. Skal ta et par billeder imorgen.
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er det kobberpakning? Pusse slik at anleggsflatene blir jevne og fine og gløde pakningen. Stramme så mye du tør... finnes sikkert et riktig moment for dette. 

 

Lekker det mot motor eller mot manifoil, eller begge deler?

 

Selve eksosrøret der ser hjemmelaget ut, kanskje det er noen ujevnheter osv som må bearbeides inn mot flensen? 

 

I hine hårde mopeddager så glødet jeg pakningen mot motoren og hadde sånn gugge som stivner i varmen på mellom svanehals (tilsvarer røret her) og flensen. Sikkert ikke riktig løsning, men det fungerte. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Gløde pakningen?? Ser det findes noe guffe på bt som lager en flytende pakning, kanskje det er veien å gå?

 

Hvis pakningen mot motor er av kobber. Men helst ikke om det er en vanlig pakning, da er du fort uten :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Yepp. Men kanskje ikke en korrekt metode... Min erfaring er at denne massen stivner og ikke kleber til annet metall så den er enkel å fjerne om/når man demonterer senere. Kanskje mer en nødmetode enn ordentlig reperasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Pga jeg ikke kan få Tapatalk til at virke, samt jeg ikke kan få billeder ind pga str, ble ikke denne fulgt op. MEN. Snekken er ferdig og vi har haft en fin sommer i den. Idag er der indgået aftale om bytte til en hallberg-rassy monsun. Så mon ikke der snart er ny tråd fra danske ...

 

Interesseret kan se billeder på finn

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61669338&ref=ads&myad=61669338

 

bilde

Redigert av Danske (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...