Jump to content

Rustent kryss 290dp

ehrnst

Recommended Posts

Tror ikke dette nødvendigvis MÅ byttes, i alle fall ikke om det oppfører seg greit. Beveger det seg fint i alle retninger uten rykk/nøkk og lugging, samt at det ikke er slark så skulle det vel være greit?

Har akkurat demontert krysset på mitt drev, det var noe herk....

Mitt var innsmurt med grease og så veldig bra ut. Bortsett fra en flekk som manglet grease, der lignet det på ditt. Så dette KAN være bare overfladisk og kosmetisk  :smiley:

Man hører som regel når kryssene blir dårlige, vanligvis med romlelyder ved sving til en av sidene.

Det kan selv ved ulyder være vanskelig å kjenne feil på kryssene, men enkelte ganger kan man kjenne at de "lugger" litt ved bevegelse.

Dersom du mener mener stussen vannslangen går innpå på drevet så er vel delenummer på den 852749 for AQ serien.

Redigert av adeneo (see edit history)

Slik så mitt kryss ut også desverre, og tyder vel på at det har vært vann i belgen? Kan ikke tenke meg at krysset har blitt mekanisk svekket av denne overflaterusten, så hadde tenkt å pusse det litt og sette inn med fett for å stoppe videre rustutvikkling.

Jeg hadde heldigvis ikke vann i oljen på drevet, men har begynt å tenke litt på om lagrene til utgående aksel fra motor kan ha tatt skade. Det var godt med fett i koppen rundt akselen, og ikke tegn til rust på aksel tappen, så det så ikke ut som det hadde vært nevneverdig med vann der, men man vet jo aldri. Frister lite å løsne motor for å komme til lagrene og event. sjekke dette.

Mitt kryss ser litt annerledes ut, men en evt demontering blir omtrent det samme. Brukte hammer, avdrager, seegeringstang (mulig du ikke trenger) og en masse gloser!

(Kom faktisk flere gloser jeg aldri har hørt før  :smiley: )

Låseringene (seegerringene) mine er på utsiden, dine må være på innsiden. Og da tror jeg det er en litt annen type låsering. Men de sitter i enden av kryssene og låser mot gaflene.

Så var det bare å banke/tvinge/smøre/banne. Men som sagt, tror ikke det er nødvendig å gjøre dette om kryssene dine er som du beskriver  :smiley:

Dette er normalt gjort på en times tid dersom man har litt verktøy, en skrustikke og varme, mye varme.

Kryssene kommer med låseringer på utsiden eller innsiden, de som sitter på innsiden har ikke spor for segeringtang og kan være litt vanskelig å få av, men det følger med nye ringer når man kjøper kryss slik at det er bare å meisle de gamle i filler.

Dersom man bare skal bytte kryss og ikke hele akselen er det enkleste å løsne det innerste krysset mot drevet først, slik at man får av akselen for resten av jobben.

Man må være litt forsiktig med varmen når akselen står på drevet slik at det ikke blir så varmt at pakningene i drevet ryker, det blir fort veldig mye jobb å ta ut dobbeltlagerboksen i tillegg, men det skal en del varme til før det skjer.

Jeg pleier å bare kappe det innerste krysset på to steder, og ta ut hele akselen, og så bruke litt varme og en endeleddsavrekker til å presse ut de to lokkene som blir stående igjen i akselen ut fra drevet.

Når akselen er ute er det bare varme til fettet spruter der hvor krysset sitter fast.

Så lager man seg noe slik at det kan presses ut med skrustikka (se bilde), eller enda bedre, en hydraulisk presse.

Man presser på ene siden til lokket på andre siden er så langt ute at det enten faller av eller kan vris av med en tang.

Deretter presser man andre veien til lokket på andre siden er ute, enkelte ganger faller krysset "inn i akselen", med lokket på, og det blir for trangt å vippe ut krysset, da er vinkelsliperen neste, og da er krysset så godt som ute.

Montering er enkelt, ta av lokkene (pass på nålene), tre inn krysset med en låsering på, sett på den andre når krysset er inne, sett på lokkene fra utsiden av akselen, og press det sammen, selvfølgelig etter å ha gjort alt skikkelig rent og sjekket at det ikke er grader, sår og slikt der hvor lokkene skal presses inn. Litt fett skader ikke, blir enklere å presse sammen da.

Dersom det er smørenipler på de nye kryssene må man bruke hodet litt, noen av de kryssene er slik at dersom de monteres feil vei kommer man ikke til smørenippelen når akselen er montert.

Det er standard Dana kryss, og søk på ting som "u-joint install" gir tusenvis av guider, videoer og slikt, og det er akkurat likt på de fleste biler som på et drev.

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)

Sitter det simring før vannet event kommer inn til de 2 lagrene i svinghjulskåpen? Kan man event. anta at denne simringen har holdt unna for vannet dersom det ikke er antydning til vann i bunnen av båten under motor?

Vil det være mulig å kjenne slakk om man rikker på drivaksel som kommer ut fra motor i drevplaten dersom lagrene er på nedtur?

Hva er konsekvensen om lagerne ryker, får man forvarsel med ulyd fra lagrene under kjøring, eller smeller det hvor mye blir knust der bak?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...