Philonica III Startet 5.April.2015 Link til dette innlegget Startet 5.April.2015 (redigert) Hei I forover posisjon hugget giret et par ganger før det tok tak. Byttet olje og giret fungerte 7-8 t. før det samme skjedde. Skjer ikke når giret er kaldt. Dette er det samme symtomet jeg hadde på tidligere båt hvor det viste seg at konen var årsaken. Har da et spørsmål til dere som har greie på dette. Dersom det er konen på denne kassen som er defekt, kan den skiftes fra toppen uten og ta ut kassa?Må selvfølgelig fjærne girsjaltinga først. Kan den gamle konen repareres på noen måte? Syntetisk eller mineral gear olje? Reidar Redigert 5.April.2015 av Philonica 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Hei, skal være syntetisk olje på disse kassene. Fikk byttet konen på min for ett par år siden måtte da ta ut hele kassa. Er jo ikke gratis dette dyre deler mener jeg. Betalte ca 14000kr byttet da noen andre deler i tilegg. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 5.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Var det syntetisk olje allerede i 1986 som min båt er i fra? Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Hei,i min Manual fra 1988 står det syntetisk mener 75/90 Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Løfter denne litt. Mener og ha lest i tidligere inlegg att syntetisk ikke skal brukes i forbindelse med messing. (konen er vel messing). På kassa mi står det: "API GL5/SAE 90" hva er det, mineral eller syntetisk. Forskjellig svar fra forhandlere. Reidar Redigert 7.April.2015 av Philonica 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Hjelp, får ikke løsna den forbaska mutteren som sitter på toppen der konen og alt rakkel sitter. (kanskje links ?), forslag ønskes. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Ja muttern er links gjenget Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 konen kan slipes med ventilslipe pasta Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Ja muttern er links gjenget Og det er du sikker på? snakket med en såkalt vp mekaniker og han mente det var reks. Da har jeg bare teita og teita jeg da Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Hadde etter hvert god rutine på å slipe kon på tilsvarende gearkasse MS3B. Måtte gjøre det ca hvert annet år. Tok ca 4 timer fra start til mål med sliping av kon med ventilslipepasta (alt om bord i båten). Regner som rimelig sikkert at MS3B og MS4b har "samme innmat" på MS3B er muttern på toppen links gjenget 100%. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Her et lit utklipp fra MS3B manualen som ligger i dokumentarkivet Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Takk for info Cato. Sjekket delenr. på mutter til ms3/ms4 og det er likt, altså links. Denne såkalte mekanikeren, han skal få høre det, vær sikker. Hvordan holde igjen akselen når du skal løsne mutter. Reidar Her et lit utklipp fra MS3B manualen som ligger i dokumentarkivet Redigert 12.April.2015 av Philonica 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 14.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Hei, fikk endelig løsnet mutteren (links) . Men lageret kommer kun opp 4-5 mm. Hva er det jeg ikke gjør riktig?Avdrager nytter ikke for da bare går akslingen ned. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.