Jump to content

Chiptuning av påhengsmotor hos Megalys, erfaringer?


Stianvol

Recommended Posts

Antar at de gjør det samme som Lundins Marin, nemlig legge inn programvaren til 60 hk. Siden 40, 50 og 60 hk i utgangspunktet er samme motoren.

Hvis de monterer en ekstern "powerbox" ville jeg ha vært mere skeptisk.

 

Men så ble jeg litt skeptisk for Lundins skriver at kun 50 hk 2010-modell kan oppgraderes til 60 hk.

 

"Lundins Marin R&D meddelar att vi nu kan uppgradera den nyare 50 Hk Mercury 4-taktsmotorn till 60 Hk från serie nr. OP560350 och uppåt. (2010 och nyare)"

 

http://lundinsmarin.se

 

Men et annet sted skriver Lundins Marin følgende:

 

"MERCURY 4-takt 4CYL 40 hk — uppgradera till 50 hk eller upp till 60 hk!

Omprogrammeringen till denna unika och kraftiga motoreffekt har ingen inverkan på varken motorns tillförlitlighet eller ECU:ns ID-kod som förblir orörd."

 

Det var jo på en måte litt pussig, men så lenge det er snakk om den 4-syl 1000-kubikksmotoren og ikke den 3-syl 750-kubikksmotoren så bør det vel funke. F40 fantes i begge utgaver.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jepp, da er det nok ikke så mye å hente.

Det er vel egentlig en Yamaha-motor.

Men på stammen står det nok litt om vekt og modelltype, for å identifisere bedre.

 

Eller kanskje den nederste fjerde tennpluggen bare er litt vanskelig å se  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

Noen som har prøvd dette? Er vel lovlig nå som HK-avgifta er borte? Er det vanskelig å demontere/montere? Jeg har en 2011 40 HK Suzuki som jeg ønsker til 60 HK.

Mener det skal være lovlig nå fordi hk-avgiftene er fjernet. Hjernen på motoren pleier å være festet i 4 skruer er ikke vanskelig å demontere/montere

Link to post

Er det noen gang i historien blitt utskrevet noen ekstra avgift fra staten på motorer som er omprogrammert da?  :giggle:

 

Men man "demonterer" det ikke.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Kjenner mange..  ikke med erfaring fra Megalys men fra Lundins.

I de fleste tilfeller har det lite med chiptuning å gjøre men heller å rekonstruere original software fra produsentens høyeste effektnivå av en motorklasse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det funker på samme måte som original motor siden det i praksis blir helt likt, og i noen tilfeller mere effekt enn original avhengig av merke og modell.

Ja siden til Lundins er ikke verdens beste ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Teerex har rett, det vi gjør er en lett modifisert utgave av filen fra den motoren med størst ytelse i en serie og legger den inn på de mindre modellene. F.eks 80hk Yamaha, blir 100hk. 100% identisk motor, men software er forskjellig. Noen modeller må det fjernes, og eller skiftes noen pakninger i innsug på. Andre må endres litt på stag overføringer til spjelhus, men alt i alt er det reletivt enkelt for forbrukeren.

 

Hilsen Robert -megalys

Link to post

Teerex har rett, det vi gjør er en lett modifisert utgave av filen fra den motoren med størst ytelse i en serie og legger den inn på de mindre modellene. F.eks 80hk Yamaha, blir 100hk. 100% identisk motor, men software er forskjellig. Noen modeller må det fjernes, og eller skiftes noen pakninger i innsug på. Andre må endres litt på stag overføringer til spjelhus, men alt i alt er det reletivt enkelt for forbrukeren.

 

Hilsen Robert -megalys

Link to post

Noen som vet om det er mulig å lage 50HK av en Evinrude e-Tec 40hk. 2004 modell?

Mekanisk skal de være like.

 

Ja det har jeg gjort. På den tunge måten i 2009  :saint:

Det er nok enklere idag

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 år senere...

Enkelt er det jo for de som kan det. Og går ut fra at det her menes at man betaler det det koster, og så ferdig med det liksom :saint:

 

Lundins Marin kan iallefall oppgradere E-tec 175 til 200. Men om det er verd pengene må man jo vurdere.

Trenger jo ofte større propell også. E-tec 150-200 er som kjent samme motorblokk, så det blir jo ikke den enorme forskjellen.

 

Prosentmessig er det vel mest å hente på Verado 135. Den kan oppgraderes til 200 hk (og evt. 235 hk hos Lundins Marin). Og det er driftssikkert.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For min del chippet eg fra 200 til 275 og byttet propell. 

 

Med ny propell marsjer eg med et mye bredere marsjområdet noe som gjør at eg har samme snittforbruk over et mye større fartsregister. I tillegg er forbruket  minste marsj 12l/h mindre enn før.

 

Da sparer man jo litt kroner og, i tillegg får man mye mer komfort mtp at er det flatt og man har det travelt kan man blåse på, mens man slakker av og kjører bølger når det trengs. Og forbruket fra A til B er det samme.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...