Jump to content

Kjøpe Racor filter eller?


Roger og Olina

Recommended Posts

I dag måtte vi få assistanse fra Redningsskøyta. Glasset under Diesel filteret sprakk. Herlig denne Påsken her.

Har sett på disse Racor filterne. Kanskje en ide å kjøpe ett slikt? De er jo forholdsvis dyre da og har ikke tid til å vente på ett fra E-bay.

Tips til hva jeg bør kjøpe evnt hvem selger disse Racor til en rimelig penge?

Alternativt så har jeg sett på dette

 

Mvh

Roger

Link to post

Slangen helt på toppen går sikkert til dysene og tar med seg retur tilbake til tank. Det er selvutlufting ved at det er et ørlite hull i pluggen som slangen er festet i. Luft som kommer inn i filter kommer opp i toppen av filter og presses ut tilbake til tank sammen med returdiesel.

Ved bytte og lufting av filter er det derfor lettere og lufte med en av de andre pluggene da det går veldig tregt å få all luft ut av det lille hullet. Denne selvutluftingen tar seg bare av små luftlekkasjer.

Det er viktig at pluggen med det lille hullet er på plass. Fjernes den går det altfor mye diesel i retur og fødepumpa klarer ikke holde tritt med forbruket til motoren.

 

Men burde du ikke hatt et filter med vannutskiller før fødepumpa. Slik du har det nå er det vel bare et tidsspørsmål før silen i fødepumpa er tett. Er fødepumpa vanskelig å komme til kan det være en utfordring å renske den når du minst ønsker det.

Link to post
Roger og Olina :  Skjønt, den han fungert slik siden 1986..

 

Ja, det går sikkert bra. Tross alt er det ikke noe annerledes i lastebiler og traktorer heller fra den tiden. Bare vær klar over at om du skulle få stopp så er det ikke sikkert det hjelper å tømme vannutskiller og bytte filter. Det kan være nødvendig og åpne fødepumpa og rense silen, og da er det greit å vite om det er mulig å komme til. Derfor kan det være greit med et ekstra forfilter som er lett tilgjengelig, og med et slikt vil det neppe komme skitt i silen da dieselen først passerer forfilter.

Dessuten er glasskolben som sprakk ingen spøk i et varmt motorrom og bør heller være plassert under forfilter på utsiden av motorrom. Glasset du har i dag kan erstattes av en lav metallkopp som er og få til disse filterholderene.

 

Selvutluftingen jeg beskrev er helt vanlig på engelske motorer fra den tiden så bare følg slangen og se om den ikke går til tanken eller dysenes overløpsslanger eller rør. Det går altså hele tiden litt diesel ut av filter i denne slangen på toppen så lenge motor er i gang. Kommer det litt luft inn forsvinner den ut samme vei og du merker ingenting så lenge det er små mengder luft.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Går sikkert greit det. Selv har jeg Racor og det er et filter som jeg føler dieselen lett passerer gjennom. Det føler jeg at det må, fordi det er fødepumpa som får jobben med å få dieselen frem. Bruker man filter som er beregnet på trykksiden er jeg redd for at disse kan gi for mye motstand på sugesiden. Vet ikke om det du linker til er det, eller om det er noe forskjell på det. Dette har jeg ingen erfaring med, har bare gjort meg noen tanker om det, men kanskje helt unødvendig :smiley:

Link to post

Hvis noen har bruk for skikkelig dieselfilter med kapasitet på 600 liter/min så har jeg dette liggende nå, helt nytt.

Separ kan backflushes hvis det skulle gå tett, dvs. man åpner luftingen på toppen og åpner dreneringskranen så skylles filterinnsatsen gjennom med ren diesel fra toppen og skitt og evt. vann forsvinner ut.

Har lagt det til salgs på finn.no siden jeg ikke har bruk for det i år og jeg trenger ikke sååå stor kapasitet.

Men filteret er relativt kompakt så slik sett passer det alle installasjoner. Men det finnes jo i en litt mindre utgave også.

Skal vel helst ikke monteres i motorrom uten varmeskjold eller metallbolle istedenfor den klare plastbollen.

Men det kan jo skaffes/byttes.

30 micron filterinnsats følger med men 10 micron finnes jo også.

Mulig akkurat dette filteret var ment for Volvo anleggsmaskiner for det var et Volvo delenr. på filterinnsatsen.

Det er kontakter for. evt. vannsensor.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...