Jump to content

helårs, allværs fiskebåt,yamarin c 60, benetau barracuda 7?andre?

morpho79

Recommended Posts

Hei!

Har begynt å se meg om etter 'skikkelig' båt etter å ha tynt diverse åpne småbåter mer enn jeg burde. Sjokkerende bruktpriser på båter forresten...! Har imidlertid gått meg fast i yamarin c 60 eller benetau barracuda 7, men finner ikke mange uavhengige tester eller omtaler av disse, er det noen som har noen erfaringer? Kanskje finnes det alternativer?

Båten skal brukes hele året i allslags vær av en liten familie, primært til fiske og litt tur til og fra hytta. Vi fisker med stang, og kan finne på å sette lina. Må ha en brukbar kabin som kan varmes opp, marsje rundt 25 knop i litt bølger og vær, og ellers ha plass til at 3 stykker fisker. Kan man overnatte en natt er det også greit. Pantry og dass trenger ikke være fastmontert eller ha eget rom, selv om fruen sikkert hadde likt det...la oss holde oss så langt under halvmillionen som mulig :)

Stor fordel om man kan valse rundt kabinen trygt og sikkert, som på beneteauen, ellers er en trygg gjennomgang som på yamarinen fint. Jeg er ikke interessert i at kone og barn skal danse på glatte (dollbord?) for å komme seg fram på baugen. har sett på mye fint fra finland som dessverre koster for mye, men hva annet finnes?

har en kompis som har en hansvik denne: http://www.hansvik.no/index.php?nr=16&valg=1&id=28&id_vis=143&vis_hoved=1

han har linehaler og linesetter, vi har rodd med line i vinter og på det meste hadde vi nesten 600 kg, den er utrolig behagelig i uvær, myke bevegelser å slår veldig "mykt" har fisket utenfor hekkingen, og levert ved botnhamn, ser du bor i nordreisa så du vet kanskje hvor det er, men det er i allefall en utrolig bra båt !  :thumbsup:

Senja? Tåle Hansvikingen å gå der på yttersia vinterstid, så tåle han nok reisafjorden og lyngenfjorden og :) takk for svar, CS-utgaven ser ut til å gjøre jobben. Ser at alu-yamarinen nok kommer ut billigst av de her tre, men har desidert minst plass akter. E noe med barracudaen som tiltale meg voldsomt, men finn bare godværstesta, og vil ikke risikere å ende opp med en fiskebåt kor man ligg å rulle i fire knop i halvannen meters bølga på lyngen.

Senja? Tåle Hansvikingen å gå der på yttersia vinterstid, så tåle han nok reisafjorden og lyngenfjorden og :) takk for svar, CS-utgaven ser ut til å gjøre jobben. Ser at alu-yamarinen nok kommer ut billigst av de her tre, men har desidert minst plass akter. E noe med barracudaen som tiltale meg voldsomt, men finn bare godværstesta, og vil ikke risikere å ende opp med en fiskebåt kor man ligg å rulle i fire knop i halvannen meters bølga på lyngen.

Så på den AMT båten på messa på lillestrøm, og den var virkelig flott. Sitteplass for 4 i cockpit, mulighet for utvendig styring og robuste detaljer. 240cm bredde gjør den litt snillere ift båtplassen. Minuset er adkomst til bauen, det kan ikke sammenlignes med Beneteau'en du refererer til. Men om du liker den, og adkomst forover er viktig for deg bør du ta en kikk på Jeanneau 695 Marlin! Det er en så nær perfekt båt til oss som praktisk mulig (Vi er fire i familien, og jeg tror "ønskene" våre ellers er svært like), nedsenket dollbord på styrbord side, utvendig styring, sitteplass for 4 innvendig og ute, dass og liggebenk!

Se der! Begge disse ser umiddelbart bedre ut en hansvikingen, kanskje er det bare min merkelige estetiske sans? Jeanneauen har jeg sett litt på før, den er egentlig høyaktuell. Men er det noen av disse som klarer å marsje i 20 knop i en meter bølger uten at gebiss og barn flagrer veggimellom, bortsett fra yamarinen? Og er det virkelig ingen som eier en barracuda 7 her til lands? kanskje de er på havet?

Drømmen for meg er en targa 25. perfekt for meg. Solid, rask nok, kan stue kone og barn under dekk i ruskevær, og et hav av trygg fiskeplass. Men jeg synes det er så vanskelig at en gammel sliten targa skal koste like mye eller mer som en flunke ny franskmann...er vel igjen bare meg det er noe galt med.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...