Jump to content

Stengekraner - Gassanlegg i båt.

DUKE III

Recommended Posts

Hei

Kjøpte ny bruktbåt sist høst hvor tidligere eier har montert gasskomfyr(kun stekeovn) i pentry nede. Der satt det også et defekt Origo 4300 kombi rødsprit/ 230 v som nå erstattes med en nedfellbar koketopp, også denne av type gass. I tillegg så er det en enkel koketopp av type gass i pentry oppe i cockpiten. Eksisterende løsning er at gasskapet sitter innfeldt akter ute på badeplattformen. I gasskapet sitter stengeventil(på ventilen til flaska), lekkasjetester, dessverre ikke gasstett gjennomføring ut av skapet( må utbedres). På kobberrørets vei til komfyr nede i byssa så er det en avgrening til koketopp oppe i cockpiten. Må montere et t stykke i enden av kobberrøret bak komfyren for å forsyne min nykjøpte koketopp.

Kunne ha valgt et enkelt spørsmål istede for denne lange innledningen, he-he!

Så her kommer det: Må hver enkel "bruker" ha egen separat stengekran eller holder det med den ene i gasskapet??

Hei !

Det er minst to sett regelverk å forholde seg til. Om dette er en CE godkjent båt så er det krav til stengekran får hver forbruker. Det finnes en "T" i handelen hvor tilførsel monteres i den ene enden og det står en kran for hver forbruker. 

Uten å sjekke så er det også krav til dette i ikke CE godkjent fartøy.

For egen sikkerhet og brukervennlighett så bør du montere kran inn til alle forbrukere. Om den ene lekker så kan du fremdeles bruke den andre.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takk for nyttig info Knude og Dioden!

Første båt med gass installasjon så ønsker å være litt i overkant nøye med dette.

Regner nå med at jeg legger et helt nytt anlegg fra A-Å så vet jeg hva jeg har. Tenker jeg også legger kobberrøret i en "strømpe" av f.eks hageslange for ekstra beskyttelse.

Takk for hjelpen og god båtsommer!

R/

jek

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...