bjornas Startet 6.April.2015 Del på Facebook Startet 6.April.2015 Måtte ta ut min Webasto Air Top 5500 i vinter for skifte av brennkammer. Bare inn- og utmontering er en helt forferdelig jobb. Nå har jeg mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har gjort det og hvor mange feil som har dukket opp. Idag skulle prikken settes over i'en. Men den gang ei. En helt ny feil dukket opp. Denne gangen starter ikke matepumpa. Samtidig får jeg feilkode 06 (dvs temperatursensor kortsluttet). De tingene skal jo ikke ha noe med hverandre å gjøre. Ledningen til fødepumpa var litt smeltet så jeg mistenkte at det kunne ha noe med saken å gjøre. Men det kommer friske 12 V ut av fødepumpekontakten, så jeg tror det skal være greit. Innspill til hva som kan være galt? Er det mulig å tvangskjøre fødepumpa med 12 V direkte på pumpa? Hvordan nullstilles feilkode 06? Hva skyldes den? Skjønner ikke dette, for ledningen fra temperaturføleren går rett inn på kontakten på brenneren. Takknemlig for alle svar. Det kjipe med å holde på så lenge med et problem, er at man har en tendens til å skape seg nye problemer underveis som følge av unøyaktighet. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
hegra Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 bjornas : Denne gangen starter ikke matepumpa. Samtidig får jeg feilkode 06 (dvs temperatursensor kortsluttet). De tingene skal jo ikke ha noe med hverandre å gjøre. Kan vel ha en sammenheng de to tingene. Virker ikke tempsensor så stoppes dieseltilførsel av sikkerhetsmessige årsaker. Får du orden på tempsensor så tror jeg kanskje pumpa også ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Tror du har rett, men hvordan får man orden på tempsensor...? Skifter den? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 du har jo feilen rett forand nesa feil 06. kortsluttning i tempsensor. eller ledningen til den.. trur den følger med i nytt brennkammer sammen med glødepluggen. resetting gjøres ved å dra ut den ene 20 amp sikringen i 5 sec Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Hmmm.... Jamenjamen: Den eksterne sensoren blir koblet til enheten via en kontakt som er ved siden av "hovedkontakten". Temperatursensoren har overhodet ikke vært til reparasjon, eller modifisert på noen måte. Derfor skulle det være plug and play. Jeg forstår ikke hvorfor jeg skulle ha den feilen nå, når jeg ikke har hatt den tidligere? Er det noen måte å teste om temperatursensoren er gåen på? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 ok. det er termostat sensoren ute i rommet som er defekt. er det mulig å sette den i feil kontakt? du kan måle ohm på sensoren. hvilket display har du? og du har da utlagt termostat. mange av de er levert med termostat på varmeren som byttes ut med romtermostat. det er den du har feil på. sier feilmelding feil på mden så er det det eller kortsluttning eller brudd på ledning til den Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 har du mailadresse? har jeg noe innfo jeg kan sende deg. reppbok Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Tusen takk for hjelpevilligheten. Har sendt deg IM. I tillegg begynte jeg på en nærmere problembeskrivelse, men så tenkte jeg at det er like greit å legge ut den på forumet: Jeg overtok båten i fjor vår. Webastoen var da under 2 år gammel. Likevel virket den fjuskete. Den virket og virket ikke etter et tilfeldig mønster. Jeg bestemte meg da for å montere den ut og sende den inn til reklamasjonsreparasjon nå i vinter. Verkstedet konstaterte at brennkammeret var kokset ned og godtok det ikke som en reklamasjon. Vel, vel. Da jeg fikk den tilbake, funket den i og for seg greit - bortsett fra at den hadde en tendens til å "gire opp og ned" (gå fra full varmeblås til ingen varmeblås etter et tilfeldig mønster - likevel annerledes enn før reparasjonen). Men brenneren tente, i det minste. Jeg la da merke til, ved en tilfeldighet, at det satt en "dings" i den kontakten der tilkoblingen for varmesensoren skal sitte. Jeg stusset over det og ringte Høiden som hadde reparert den for meg. Det viste seg da at det var en dings de hadde brukt under reparasjonene (dummy motstand kanskje?). Jeg returnerte denne dingsen til dem, og var da sikker på at alt skulle fungere nå i dag. Dream on. Nå går vifta, men den tenner ikke og det er jo ikke så rart når fødepumpa ikke går. Men jeg har altså aldri tidligere hatt feilkode 06, og det har aldri vært slik at brenneren ikke har tent. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 ok. send deg mail. den motstanden må være der eller så må det være en kontakt der med romtermostat. der ligger feilen din sikkert. har du romtermostat som blir påvirket av sola, så vil den gå opp og ned med sola som varmer på den. den kontakten den sto i kan ikke være tom med andre ord :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 og bruker du den motstanden der. trur jeg den vil stoppe på overopphetning og starte igjen når den er blitt kald. det kan jo høres ut som du ikke har romtermostat??? Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 den kontakten den sto i kan ikke være tom med andre ord :) Aha. Mistenkte det, men greit å få det bekreftet. det kan jo høres ut som du ikke har romtermostat??? Jo. Dvs. jeg har en "remote temperature sensor". Men klabbert, nå begynner jeg å tvile på alt. Eller riktigere; må sjekke alt. Kan du beskrive en testprosedyre for denne, a la "den skal ha XX ohm"? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 usikker på ohm på den termostaten. det står kansje i boka jeg sendte deg? uansett må den kobbles til med en løs kontakt i ledningsnettet ved varmeren som går til startpanelet ditt. defra kan du kobble på en tempsensor som dette. http://sales.butlertechnik.com/webasto/webasto-controllers/webasto-air-top-2000st-heater-remote-temp-sensor-5m-9005004b Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 eller du må sette tilbake den stom sto der etter servicen :) den fulgte med varmer ny. monterte min for 2 år siden og tok ut den og koblet på romføler. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Cathrine, tusen takk for hjelpen. Jeg har riktignok ikke fått noen e-post av deg ennå, men den kommer sikkert...? Men for å sjekke om jeg misforstår noe fundamentalt: Den eneste kontakten jeg har løsnet, går inn på brenneren (rett til venstre for "hovedkontakten). Jeg har ikke løsnet noen kontakter e.l. som går inn på kontrollpanelet. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 den dibbedutten du sendte tilbake da???? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 (redigert) var litt rask her. ikke kontrollpanelet, men varmeren. der sendte du tilbake en dibbedutt. den kontakten kan ikke stå tom. da virker ikke varmeren Redigert 6.April.2015 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 Den dibbedutten jeg sendte tilbake, var den som iflg det du sendte meg heter "temperatursensor". Jeg forstår at den kontakten ikke være tom, men jeg forstår ikke hvorfor dette ikke funker NÅ, når det altså funket helt greit i fjor. F... så irriterende med sånne feil som bare dukker opp av intet, og som en hvermansen ikke har testutstyr for. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 he he det forstår jeg... putt i den dibbedutten du sendte tilbake eller sett i ledningen til tempsensoren i den kontakten. jeg trur den varmeren alltid ar gått med den motstanden du sendte tilbake. og da virker den ikke uten Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 testutstyret har du jo i panelet. står den kontakten til tempsensor i og den sier kortsluttning. betyr det kortsluttning eller åpen krets. sånne feil kommer i fleng i løpet av en vinter. bytt romtermostaten eller mål om det er kortsluttning i sensor/ledning Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 er det ledning i den kontakten?? Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 jeg trur den varmeren alltid ar gått med den motstanden du sendte tilbake. og da virker den ikke uten OK, men det er helt sikkert at den motstanden ikke var der da den ble sendt inn til reparasjon. Jeg tok ut den kontakten (fra temp-føleren) før innsending til reparasjon, men forstod ikke at jeg skulle sette inn den "remote sensor"-kontakten for da sto jo den motstanden der. Men jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor dette ikke fungerer nå som kontakten altså er på plass. Og jeg synes det høres ekstremt usannsynlig ut kabelen for remote sensor er ødelagt siden i høst. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
bjornas Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 (redigert) bytt romtermostaten eller mål om det er kortsluttning i sensor/ledning Selve føleren får jeg jo ikke åpnet. Men jeg kan jo ohme de to lederne. Det skal altså være uendelig motstand, hvis føleren ikke er ødelagt? er det ledning i den kontakten?? Jada. Men jeg VET jo, i ærlighetens navn, ikke hvor den går. Men jeg har ikke noen grunn til å tro at den går et annet sted enn til nettopp føleren. Redigert 6.April.2015 av bjornas (see edit history) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Sjøga Svart 6.April.2015 Del på Facebook Svart 6.April.2015 om den virket i fjord og du ikke har rørt den etter det. så sier den jo att romføleren din er ødelagt. hvorfor ikke bare bytte den og trykke på start???? det er ikke uendlig motstand i føleren, den varierer med temperaturen. . den ledningen fra varmeren går til kontrollpanelet og bak der er romføleren kobblet på Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 6.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2015 hvorfor ikke bare bytte den og trykke på start???? Joa. Men de er jo ikke gratis, og jeg vil gjerne vite at jeg LØSER problemet før jeg kaster penger i det. Får ohme litt neste gang jeg er i båten. F... så irriterende. Men takk for hjelpen! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
bjornas Svart 15.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2015 For et aldeles j.... problem. Etter innspill både her på forumet og fra verkstedet som reparerte varmeren i vinter har jeg fått det råd å skifte ut temperaturføleren. Til en pris av kr. 700,-. Jeg hadde en liten mistanke om at det ikke ville løse problemet, og sannelig fikk jeg ikke rett... Altså: Symptomet er fremdeles feilkode F06 (kortslutning i temperaturføler).Men fødepumpa går ikke, og jeg måler bare 10,56 V på ledningen til denne. Jeg har, som nevnt i tråden, sett at ledningen til fødepumpa er litt smeltet (lå for nærme eksosrøret), og lurer på om det kan ha betydning - spesielt ettersom spenningen er såpass lav - batterispenningen er mye høyere. Men feilkode F06 skal jo bare være for temperaturføleren....? Anyone? En eller annen pensjonert Webasto-tekniker? Jeg trenger ikke flere grå hår i hodet mitt. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.