Jump to content

Webasto varmer - evighetsproblemer - fødepumpe går ikke

bjornas

Recommended Posts

pumpa vil ikke gå om du har feil på noe annet(for eksempel. tempsensor). få tak i den motstanden og prøv med den. da ligger feilen i ledningsnett eller også kansje termostat regulator(kontrollpanel) er det evo panelet du har?. skal egentlig ikke gå å sette den kontakten 180 grader feil. satt inn riktig kontakt?. pc program vil klare og finne ut om kretsen er åpen eller kortsluttet og lese av verdier på motstander og diverse.

Redigert av Cathrine. (see edit history)

Til glede for nye lesere, som et slags "mea culpa" og fordi det kanskje kan hjelpe andre; nå har jeg funnet feilen:

Det som spilte meg et lite puss, var dels at jeg måtte forholde meg til to kabelmatter, ettersom tidl eier ikke hadde fjernet den gamle da han installerte ny varmer for noen år siden. Dels at eksisterende ledning for temperaturføleren var separat i forhold til hovedkabelmatta - samtidig som hovedkabelmatta hadde en ledning som passet som hånd i hanske i kontakten for temperaturføleren. Denne kontakten MÅ alltid være tilstede, ellers funker ingenting.

OK - jeg mistenker altså at den "ledige" ledningen i hovedkabelmatta ER en ledning for en temperaturføler... Men hvor denne går, aner jeg ikke, og jeg tipper at den er kortsluttet et sted. Feilkode F06 stemmer altså.

Når jeg derimot bruker den "separate" kabelen til temperaturføleren, så funker alt som det skal.

Derimot forstår jeg fremdeles ikke hvorfor den eksisterende kabel til temperaturføler fungerer, mens den splitter nye som jeg kjøpte for en båtlapp altså ikke fungerer uten å generere feilkode. Men; det er ikke alt vi mennesker skal forstå.

Denne tråden er godt eksempel på hvor aldeles j..... det kan være å jakte på feil. Spesielt j..... var det her siden det å montere brenneren inn og ut krevde slangemenneske, evt. sønnen på 9 år. Man lager nye feil i forsøk på å rette de gamle.

Da gjenstår bare å remontere varmluftslanger.

Noen forresten som tror at jeg får tilbake 1000-lappen for ny temperaturfølerkabel....?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Flott at du fant ut av det! Og veldig bra at du tar deg bryet med å skrive om løsningen! Mange tråder med kun problemet, og det hjelper jo sjelden den som havner i lignende situasjon senere.

Ser kabelen grei ut så ville jeg hørt med forhandleren om han er villig til å ta den inn igjen. Skader ikke å høre.

Kan vel risikere å ikke få igjen alt siden han risikerer å måtte selge den til litt redusert pris.

verdt et forsøk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...