Mastiff Startet 6.April.2015 Link til dette innlegget Startet 6.April.2015 Jeg sliter litt med Optimaxen min. Pipekoden står ikke i reparasjonshåndboken engang! Den kommer med to korte og et dobbelt så langt pip med ujevne mellomrom, det virker som om det er mest når jeg kjører på full gass og tilter litt opp. Jeg har ikke hatt dette før, og den eneste forskjellen fra i fjor til i år (bortsett fra at det er kjørt service på motoren...sier det noe om de som gjorde det?) er at den er hevet et hakk, fra nederst til nest nederst. Men jeg merker at den ikke skal tiltes mye nå før turtallet øker litt for mye. Motoren går ikke i noen safe mode/limp mode (høres litt snålt ut å "halte" inn til land på sjøen...), men jeg har også problemer med at på full gass hender det at jeg mister kraft et lite øyeblikk før den kommer tilbake, og sånn kan det fortsette en stund. Jeg lurer på om det kan være drivstoffilteret som sitter i båten som begynner å bli tett, så jeg skal bytte det neste gang jeg skal på hytta. Men har noen hørt den pipekoden? Det er en 75 hk Optimax, chippet til 110 (men den gikk uten noen sånne problemer de to første, veldig lange sesongene - først sommer og så hummerfiske i to måneder hver sesong). Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 6.April.2015 Link til dette innlegget Svart 6.April.2015 Får du ikke opp alarmtypen i smartcraftinstrumentet? Når motoren er hevet og du har litt dårlig grep kan det være lavt vanntrykk. Har du prøvd å google feilkoden? Husk at hvis du leverer motoren på verksted kan det hende at hjernen blir omprogrammert tilbake til 75 hk. Du må da gi beskjed om at motoren er chippet. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jeg har ikke Smartcraft, det fulgte ikke med båten da jeg kjøpte den, og jeg har ikke hatt lyst til å betale så mye som jeg må for ettermontering. Jeg har ikke bare googlet, jeg har sjekket i reparasjonshåndboken (som ikke viser noen andre koder enn fire pip og kontinuerlig piping). Men ja, jeg har gitt beskjed om at den er chippet, så det er ikke der problemet ligger. Den har heller ikke mistet noe særlig fart (og heller ikke fått de to ekstra knopene jeg håpet på med å heve motoren, så jeg skulle komme opp i 40, og ikke bare 38...). Men det kan kanskje være vanntrykket, som du sier. Jeg må ta en tur der jeg bare kjører med lav tilt (som koster meg 3-4 knop til, så jeg faller ned på rundt 35-36 på topp). Hvis det funker, er det vel bare å levere inn motoren igjen for å få den senket til der den var. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.