Jump to content

Misfarget gelcoat i antiskliområder. Rensetips?

Smiley

Recommended Posts

Etter en grundig vask begynner båten å bli bra, men jeg sliter litt med områdene som antisklimønster. De forblir nokså misfargede med et gulaktig preg. Jeg har også denne gule misfargingen på enkelte glatte områder. Ingen av de vaskemidlene jeg har forsøkt biter på. Regner med at det er flere som har hatt utfordring med dette, og kanskje noen også har nøkkelen?? Jeg ser at jeg ikke har vært helt heldig med bildene, for der ser jo området ganske hvitt ut......

bilde

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Jeg brukte "Vannlinjerens" fra Tolema på alle mine gule steder. Sprayet på, lot virke (bleke...!) i 15-20 min, spyl av med vann! KRITT HVITT! Husk å rubbe/vokse godt i etterkant siden den tar alt av beskyttelse på gelcoaten som den har vært satt inn med før. Og husk - denne inneholder saltsyre (?) og ganske sterke skader, så vær forsiktig! Pappa rakk å få en etseskade på øyet etter å ha fått ei bittelita dråpe av dette på øyet. Fin igjen nå, men greit å huske på atd et er sterke saker. Lykke til!

/Line Victoria, Joda 7900

"-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.)

...og ikke glem! Gjør dette FØR du går løs på skroget med voksing/polering! Det som er til overs når du skyller av kommer muligens på skroget - da er det døskjipt å måtte polere opp igjen fordi vannlinjerensen tok voksen...! :-/

"-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.)

Jif skurekrem og skurebørste tar stort sett alt på antiskliområdene. Hvis dette mot formodning ikke fungerer, kan øvrige midler eventuelt vurderes. Boatcleaner har vært nevnt her, men antiskliområder egner seg dårlig for polering. Vannlinjerens (f.eks. shark bite eller autosol waterline) har ekstrem effekt på organiske flekker. Må du bruke noe annet enn Jif, ville jeg testet disse først.  

Og "vinneren" er Johnny Grinde; håndrens var det absolutt mest effektive (og antagelig det mest skånsomme for både meg og båt) av alle de kjemikaliene / såpene jeg nå har prøvd. Den slo knockout på alt av syrebasert.

Håndrensen jeg brukte var Permatec Fast Orange  (ja navnet tilsier vel noe sitrus-syre), og resultatet ble så bra at etter en svært rask behandling med skrubb-børste var det plutselig områdene rundt antisklifeltet som så gulaktige ut.....

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Og "vinneren" er Johnny Grinde; håndrens var det absolutt mest effektive (og antagelig det mest skånsomme for både meg og båt) av alle de kjemikaliene / såpene jeg nå har prøvd. Den slo knockout på alt av syrebasert.

Håndrensen jeg brukte var Permatec Fast Orange  (ja navnet tilsier vel noe sitrus-syre), og resultatet ble så bra at etter en svært rask behandling med skrubb-børste var det plutselig områdene rundt antisklifeltet som så gulaktige ut.....

Denna typ av håndrens tillsammans med en hård plastborste (typ nagelborste men större) brukte vi i däckmönster på en 34 fotare i helgen. Däckmönstret såg ut som nymålat ut efteråt Tog bort allt från ingrodd skit till hårt sittande olja/tjära.

Efteråt tvättade vi med ljummet vatten för att få bort resterna.

Jeg brukte "Vannlinjerens" fra Tolema på alle mine gule steder. Sprayet på, lot virke (bleke...!) i 15-20 min, spyl av med vann! KRITT HVITT! Husk å rubbe/vokse godt i etterkant siden den tar alt av beskyttelse på gelcoaten som den har vært satt inn med før. Og husk - denne inneholder saltsyre (?) og ganske sterke skader, så vær forsiktig! Pappa rakk å få en etseskade på øyet etter å ha fått ei bittelita dråpe av dette på øyet. Fin igjen nå, men greit å huske på atd et er sterke saker. Lykke til!

/Line Victoria, Joda 7900

Da vil jeg heller anbefale bruk av midler som Shark Bite eller Autosol Waterline. Disse er skånsomme og praksis ufarlige, men likevel ekstremt effektive. Inneholder riktignok syre, men ikke saltsyre. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...