Jump to content

Mulig trøbbel med kombinasjonen Eberspächer og Bioprotect 2.

leopard

Recommended Posts

Jeg sliter litt med varmeren min Eberspächer D5, den tredje fødepumpa på noen mnd har nå antageligvis røket igjen.

I fjor sommer fikk jeg noe dritt i Diesel tanken , alt ble tømt og tank renset. På "varvet" hvor jobben ble gjort anbefalte de å bruke Bioprotect 2 som forebyggende middel til at dette ikke skjer igjen.

Etter dette har altså 3 pumper røket de to siste har gang tid på ca 20timer hver. Eber servicemannen lurer nå på om Bioprotect 2 kan være årsaken til at pumpene ryker

Er det noen her som har opplevd det samme.

Jeg bruker også Bioprotekt 2 men har ingen problemer med min Eber varmer.

Godt å høre , jeg har også snakket med opfinneren av Bioprotect2 han har heller ikke hørt om noen slike problemer.

taunus :

Pumpen skal være montert etter forskriftene og det er ingen væske som kan dryppe ned der den er montert. Fødepumpa tar rett fra dieseltanken og det skal være rent, det går fint å blåse tilbake i tanken. Jeg klarer også og suge diesel fram til pumpen med en manuell pumpe.

I dag koblet jeg i fra slangen etter pumpa og startet varmeren der kommer det ingen diesel.

Dersom dritt i Diesel, og bioprotect får reaksjon med Diesel dyr etc, så skal jeg love deg det blir fest med Fiter og EBER. Har vanlig diesel slange filter monter på sugesiden av pumpen. av eber pumpen. fikk dårlig diesel, og benytttet meg av bioprtotect, og jeg fikk tette filtre og problemer med eber. Sitter også sugefilter på eber pumpa di om jeg ikke tar feil. Personlig drenerer jeg Diesel, og tilsetter QMI Diesel forbedrer. BANK i bordet, har vært spart nå siste årene. Litt skeptisk til bruk av bioprotekt i fritidsbåt... Er tiligere maskinist, så jeg har erfaring med dette.

Når jeg doserte bioprotect å fikk filter trøbbel, var filtrene "rene" men var umulig å blåse luft gjennom. Jeg har ingen annen forklaring enn at bioprotect skapte trøbbel hos meg. Uansett anbefaler jeg deg å sette på et slange filter på suge side av eber. Min eber har nå gått i snart 7 år, kun med 2 x filtre. Aldri løsnet en skrue, men etter dette begynner det vel.

Det sitter ett slangefilter på strekker som Jeg klarer å blåse igjennom ihvertfall motsatt vei og jeg klarer og suge fram diesel manuelt så filteret er ikke tett. Det sitter ikke noe filter på selve pumpa i hvertfall ikke på utsiden.

Hvordan filter har du på sugesiden. Syntes det er rart at partikler skal klare å gå igjennom filteret og ødelegge pumpa.

Har du prøvd og koble deg direkte på en egen tank. Jeg har egen tank på begge mine varmere 15 x 2 liter som holder i massevis.

Aldri hatt noe trøbbel etter at jeg koblet vekk stigerørene fra hovedtankene. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Fødepumpa tar rett fra dieseltanken og det skal være rent, det går fint å blåse tilbake i tanken. Jeg klarer også og suge diesel fram til pumpen med en manuell pumpe.

I dag koblet jeg i fra slangen etter pumpa og startet varmeren der kommer det ingen diesel.

Pumpen skal monteres  mellom 15 og 90 grader.

For å få fram Diesel, ta av slangen der den går inn på glødepluggen.

Strekk fram en + og - ledning, ta av støpslet til Dieselpumpen,   hold minus  ledningen på den ene pinnen på dieselpumpen og berøre pluss-ledningen på den andre pinnen, da slo diesel pumpen et slag fortsett slik til det kommer Diesel ut av slangen. 

jeg var på hoggeri og fant er egnet dieselfilter til Eberen,  fant også  en maken  kontakt  som på  dieselpumpen, jeg satte på en sigarettkontakt  og har ledning (med av klippet plussledning)  som rekker fram til dieselpumpen, Diesel pumpen er en pulspumpe som må ha puls strøm for å slå et slag, derfor  må en berøre  pluss-ledningene for å få et slag, kan bli mange berøringer for å få fram Diesel.

På denne måten slipper en bom-starter  med feilkoder.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har brukt Bioprotect i flere år, men aldri hatt problemer med dieselvarmeren (Mikuni MY30), eller andre problemer jeg kan relatere til Bioprotect.

Men etter at jeg begynte å tilsette Bioprotect i foreskrevet mengde blir jeg like forundret hver gang jeg bytter dieselfilter. Racor filteret ser helt nytt og ubrukt ut selv etter 150 timers kjøring, mens før jeg begynte med dette var filteret helt sort etter relativt kort tid. Merkelige greier.

Har du prøvd og koble deg direkte på en egen tank. Jeg har egen tank på begge mine varmere 15 x 2 liter som holder i massevis.

Aldri hatt noe trøbbel etter at jeg koblet vekk stigerørene fra hovedtankene.

Ja har tenkt tanken men har desverre ikke noe passende plass til å ha separat diesel til varmeren.

Roger Jo :

Når jeg tar av slangen etter pumpa så står det diesel der men det kommer ikke videre så lenge pumpa ikke pusher noe mer. Lot pumpa slå med slangen av en stund uten at det kom noe ut av pumpa.

I helga før Påska jobbet jeg litt nede i båten og brukte varmeren litt i ny og ned da fungerte den greit. Vi skulle ut på Torsdag , jeg prøvde og starte varmeren 3 ganger før vi kjørte uten hell jeg prøvde også å starte med motoren i gang. Vi dro av gårde og etter ett par timers gange prøvde jeg en gang til da startet den. Den gikk da i ca 30 timer det begynte å bli så varmt i båten så jeg skrudde varmeren ned på laveste hastighet da stoppet den og etter dette vill den ikke starte.

Pumpa har røket ? Har den sluttet å "tikke" eller leverer den ikke brennstoff ?

Tikker pumpa, ta av slange på varmeren og legg oppi ei tomflaske, start varmeren, kontroller at brennstoff kommer ut av slange, ca 15 ml i startfasen på 90 sek, slå av varmer før den prøver å starte igjen.

Hvordan ser filteret i pumpen ut? Sitter innenfor inntaksnippel, hold på pumpe med 12 mm nøkkel og skru av nippel med 17 mm nøkkel. Filter plukkes ut med tynn skrutrekker, pass på å ikke "punkter" filteret med trekkern.

pumpa tikker og slår men det kommer ikke noe diesel ut av den.

Slik ser for filteret ut.

og slik ser pumpa ut.

De to nederste slangeklemmene er velegnet til å gjøre det slik at en kan suge falsk luft.

her har du da plass til en 5 liter kanne med slangen rett i, så du kan få testet om pumpa leverer.

Håper at bilde skal snus 90 grader så pumpa ikke ligger i virkeligheten.

PS. har du sjekket filteret  se inlegg 14.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Skal prøve en kanne før pumpa. Bildet juger litt men pumpa ligger på en måte med sugesiden ned.

Hvordan ser filteret i pumpen ut? Sitter innenfor inntaksnippel, hold på pumpe med 12 mm nøkkel og skru av nippel med 17 mm nøkkel. Filter plukkes ut med tynn skrutrekker, pass på å ikke "punkter" filteret med trekkern.

Var ikke klar over at det var ett filter her også, dette du beskriver her er det enkelt å få til?

Skfit filter, skift filter. Om du har betjenings panel, med vri kontroll på ( ikke digital modul), så vrir jeg min til litt over minium, så starter den fint. Dersom jeg forsøker å starte eber på fullt pådrag, så sliter jeg...... Prøv det, og ville i tilegg skiftet filter på suge slangen. Du skal blåse lett gjennom et slikt slange filter rilktig vei..... Skal ikke være motstand. Har opplevd Diesel filtre som har sett 100% nye ut har vært forseglet av et usynlig belegg, som stopper diesel tilørsel,...

Da har jeg bytta filter på pumpa. Det var helt tett med coxlignende stoff, dette var både på utsiden og innsiden av filteret.

Satte på nytt filter uten at dette hjalp, så da har nok pumpa gått fløyten igjen.

Da virker der som at pumpa ikke tåler bruk av Bioprotect 2. Klarer ikke å finne noen annen grunn til at 3 pumper har blitt defekt. Virker som at dette coxlignende stoffet går igjennom filter å ødelegger pumpa på kort tid. Forslag ?

Har tatt bilde av filter, men er ett sted med elendig nett så klarer ikke å laste opp det nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...