Jump to content

Jabsco wc, tilbakeslagsventil?

MaSa

Recommended Posts

Har en manuellpumpe wc fra jabsco og nå etter at man er på wc og trekker ned, så kommer det en del væske tilbake i toalettet igjen.

Og når man våkner på morgenen så lukter det ikke altid godt av urin for og si det slikt..

Jeg har hørt snakk om en tilbakeslagsventil som muligens kan ha blitt dekket av kalk/urinstein og blitt stiv.
Så bare ta den ut og vask den så skal det virke fikk jeg beskjed om..

Men hvor sitter denne, og hjelper det med en vask?
Eller må det byttes?
Og kan det gjøres kjapt og greit uten gris eller er dette en skikkelig møkkajobb?
Hva må jeg passe på og hva burde gjøres av forberedelser?

Eventuelt har andre hatt samme problem, og funnet feilen ett annet sted?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

2 skruer i bunnen av pumpa der slangen gpr inn. Pump masse vann slik at det som kommer når du skrur den fra hverandre er rent vann. Den leppa som skal tette sitter der og det er bare å skrubbe den ren alternativt ha ny for hånden. Bør renskes eller byttes 1-2 ganger i sessongen så er problem løst. Det er en helt kurant jobb som er lite grisete så lenge man har kun vann i slangen som går til tanken.

Tok samme jobb i fjor.

Dette er forholdsvis enkelt. I pumpen (sylinderen) sitter det en pakning som tetter for tilbakeslag. Denne gjør ikke jobben dersom den blir hard. Tror du får kjøpt et sett der alt du trenger er med. Jeg valgte å bytte hele pumpen til Jabsco's "Twist and lock". Koster ca 800, jobb gjort på 15 min :-)

Som en midlertidig løsning kan du også prøve en skvett matolje i skåla. Mykner pakningen noe

hmm hørtes overkommelig ut, virker som ett normalt problem.

Hva er forskjellen og fordelen med twist and lock da??

skrur man med pumpehåndtaket da for og tette istedet for en ventil?

PS du var før meg dioden ;)

Vi har nok samme wc vi da, for jeg har også den med vippebryter for tørt og vått

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Twist and lock låses i stengt posisjon, slik at tilbakeslag unngås permanent (i følge Jabsco..... Er jo pakninger her og :-))

Fungerer slik at håndtaket vris 90 grader før/etter bruk. Pumper på vanlig måte, med spak for vann av/på slik som tidligere :-)

Dette er nok å få kjøpt i de aller fleste maritime butikker

Redigert av fredrant (see edit history)

Jabsco har noen gode Youtube instruksjoner på servicejobbene du kan utføre selv:

https://www.youtube.com/user/JabscoMarine

Slik jeg forstår det ligger hemmeligheten bak tilbakesig fra møkkaslangen i om jokerventilen holder tett når den skal. Jeg har twist n Lock, men opplever likevel etter 2 lange sesonger at jokerventilen må byttes. Det er imidlertid ikke noen stor og avansert jobb, bare litt grisete.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...