Jump to content

Baugpropell-forbruksbank


ErikThonhaugen

Recommended Posts

Jeg vet det er mange tråder om dette emne, men de blir så lange med masse diskusjon om kabeltykkelse,egne batterier,typen batterier osv osv, jeg får ikke bestemt meg.

Dette har jeg:

1 stk 100A agm med 850cca (start) 3x115a i forbruksbank. 50A dynamo (litt liten syns jeg) og 100W solcelle med Steca Pr1010 regulator. 50 kvad.ledninger fram til baugprop (Sleipner se40).

 

Jeg er nok en solskinns båtmann, så baugprop blir nok i hovedsak brukt bittelitt ut og inn av båsen.

 

Jeg trenger ikke lange forklaringer,helst bare litt erfaringer. Jeg tenker at jeg heller vil gå tom på forbruksbank enn på start. Jeg har en gammel Mercedes Om352 som sikkert bruker litt strøm i oppstart. Neste år blir året med gjennomgang og fix av el.system, men i år må jeg bare få kobla inn thrusteren.

Link to post

Siden du planlegger shining av el neste år så ville eg lagt kabelen slik at eg kunne nådd både forbruksbank og startbatteri. Da kan du flytte den som du vil. Eg ville begynt å ha den på startbatteri. I tilleg ville eg lagt en 50mm med hovedbryter mellom start og forbruk og merket den som "nødstrøm". Da kan du enkelt legge inn bryter dersom du treng låne startstrøm fra forbruk.

Husk sikring, men også hovedbryter på en synlig plass på vei framover til baugpropell.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg koblet ferdig mitt baugpropell oppsett i går. Har to 86A syre til forbruk(unne vært større men begynner å få plassproblemer) og 50A Optima red top til start. La 70mm2 mellom start og nytt 100A gel 920cca batteri montert i front med baugpropell. Men har batteripoler med brytere på startbatteri for å kunne koble dette helt ut dersom jeg trenger mye til forbruk.

Tror dette blir en grei løsning selv om jeg må ned i motorrom for å koble ut. Har også satt opp et 2000W aggregat for å kunne lade om jeg ikke skulle gå inn til havn :thumbsup: . Må bare si at 70mm2 er et He#%&%%#e å legge på kryss og tvers gjennom båten..

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post

Min baugpropell ble dessverre koblet til forbruket hvilket førte til at overopphetingssikringene røk og at den må sendes til fabrikken i Hellas for reparasjon.  Det blir ikke noe av så heretter brukes den uten den sikringen.  Årsaken til at dette skjedde er at ved å koble til forbruk får den nærmest uendelig med strøm med stadig lavere volt og det fører til at den går varm.  Så du må koble den på startbatteriet ditt.  Da vil den få strøm med korrekt volt til det er stopp hvilket er det den vil ha.  Dessuten skal i vertfall ikke min propell kobles til batteri med lavere CCA enn 800 og det har ikke forbrukssiden.

Samtidig er det fornuftig å flytte forbruksbatteriet ditt nærmest mulig baugpropellen.  Den bruker mye mer strøm enn startmotoren din så ha korte ledninger til baugpropellen og lengre til startmotoren.

Link to post

Det er egentlig veldig enkelt :smiley:

  1. Batteri med høy CCA i nærheten av baugpropell, gjerne så maks kabellengde blir under 5m
  2. Store og gode kabler mellom baugprop-batteri og baugpropell, så store du får plass til (75mm2 og større)

Når disse to tingene er på plass kan man begynne å se på andre ting som tunnel, propell, osv osv osv

 

Den viktigste faktoren er antall ampere som systemet kan levere på 5-10 sekunder, alt annet er sekundært.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Min baugpropell ble dessverre koblet til forbruket hvilket førte til at overopphetingssikringene røk og at den må sendes til fabrikken i Hellas for reparasjon.  Det blir ikke noe av så heretter brukes den uten den sikringen.  Årsaken til at dette skjedde er at ved å koble til forbruk får den nærmest uendelig med strøm med stadig lavere volt og det fører til at den går varm.  Så du må koble den på startbatteriet ditt.  Da vil den få strøm med korrekt volt til det er stopp hvilket er det den vil ha.  Dessuten skal i vertfall ikke min propell kobles til batteri med lavere CCA enn 800 og det har ikke forbrukssiden.

Samtidig er det fornuftig å flytte forbruksbatteriet ditt nærmest mulig baugpropellen.  Den bruker mye mer strøm enn startmotoren din så ha korte ledninger til baugpropellen og lengre til startmotoren.

Litt av en jallaløsning fra fabrikkens side mht. baugpropellen. Thermobryteren resettes av seg selv på Sleipner baugpropeller når temperaturen har falt tilbake til normalt nivå.

 

De fleste stanser vel bruken av propellen lenge før den har tømt batteribanken fullstendig, uavhengig av om den er hentet fra start- eller forbruksbanken.

Link to post

Da har jeg kobla inn på startbatteri, men jeg må si at jeg gleder meg vill og uhemmet til jeg kan rive ut alt av ledninger i den båten og begynne helt på scratch! Men, båten funka visst i hele fjor med dette surret av noen ledninger, så da tør jeg ikke bare ta litt.. Satser på det beste i sommer :) takk for bra svar!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...