ErikThonhaugen Startet 7.April.2015 Link til dette innlegget Startet 7.April.2015 Jeg vet det er mange tråder om dette emne, men de blir så lange med masse diskusjon om kabeltykkelse,egne batterier,typen batterier osv osv, jeg får ikke bestemt meg. Dette har jeg: 1 stk 100A agm med 850cca (start) 3x115a i forbruksbank. 50A dynamo (litt liten syns jeg) og 100W solcelle med Steca Pr1010 regulator. 50 kvad.ledninger fram til baugprop (Sleipner se40). Jeg er nok en solskinns båtmann, så baugprop blir nok i hovedsak brukt bittelitt ut og inn av båsen. Jeg trenger ikke lange forklaringer,helst bare litt erfaringer. Jeg tenker at jeg heller vil gå tom på forbruksbank enn på start. Jeg har en gammel Mercedes Om352 som sikkert bruker litt strøm i oppstart. Neste år blir året med gjennomgang og fix av el.system, men i år må jeg bare få kobla inn thrusteren. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jeg koblet min på startbatteriet. Du har jo et bra et i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Siden du planlegger shining av el neste år så ville eg lagt kabelen slik at eg kunne nådd både forbruksbank og startbatteri. Da kan du flytte den som du vil. Eg ville begynt å ha den på startbatteri. I tilleg ville eg lagt en 50mm med hovedbryter mellom start og forbruk og merket den som "nødstrøm". Da kan du enkelt legge inn bryter dersom du treng låne startstrøm fra forbruk. Husk sikring, men også hovedbryter på en synlig plass på vei framover til baugpropell. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bårdp Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Vil tro du kan koble den inn der det er enklest å få det til. Spiller vel egentlig ikke noen rolle hvor du tar den strømmen fra. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Quiel Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 SE40 kjører fint på 100A 850CCA, men du bør ha passende kabel dim og kortest trekklengde for å redusere spenningstap (og hermd trustereffekt) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Jeg koblet ferdig mitt baugpropell oppsett i går. Har to 86A syre til forbruk(unne vært større men begynner å få plassproblemer) og 50A Optima red top til start. La 70mm2 mellom start og nytt 100A gel 920cca batteri montert i front med baugpropell. Men har batteripoler med brytere på startbatteri for å kunne koble dette helt ut dersom jeg trenger mye til forbruk. Tror dette blir en grei løsning selv om jeg må ned i motorrom for å koble ut. Har også satt opp et 2000W aggregat for å kunne lade om jeg ikke skulle gå inn til havn . Må bare si at 70mm2 er et He#%&%%#e å legge på kryss og tvers gjennom båten.. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Sail S Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Min baugpropell ble dessverre koblet til forbruket hvilket førte til at overopphetingssikringene røk og at den må sendes til fabrikken i Hellas for reparasjon. Det blir ikke noe av så heretter brukes den uten den sikringen. Årsaken til at dette skjedde er at ved å koble til forbruk får den nærmest uendelig med strøm med stadig lavere volt og det fører til at den går varm. Så du må koble den på startbatteriet ditt. Da vil den få strøm med korrekt volt til det er stopp hvilket er det den vil ha. Dessuten skal i vertfall ikke min propell kobles til batteri med lavere CCA enn 800 og det har ikke forbrukssiden. Samtidig er det fornuftig å flytte forbruksbatteriet ditt nærmest mulig baugpropellen. Den bruker mye mer strøm enn startmotoren din så ha korte ledninger til baugpropellen og lengre til startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Det er egentlig veldig enkelt Batteri med høy CCA i nærheten av baugpropell, gjerne så maks kabellengde blir under 5m Store og gode kabler mellom baugprop-batteri og baugpropell, så store du får plass til (75mm2 og større) Når disse to tingene er på plass kan man begynne å se på andre ting som tunnel, propell, osv osv osv Den viktigste faktoren er antall ampere som systemet kan levere på 5-10 sekunder, alt annet er sekundært. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Chiefengineer Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Min baugpropell ble dessverre koblet til forbruket hvilket førte til at overopphetingssikringene røk og at den må sendes til fabrikken i Hellas for reparasjon. Det blir ikke noe av så heretter brukes den uten den sikringen. Årsaken til at dette skjedde er at ved å koble til forbruk får den nærmest uendelig med strøm med stadig lavere volt og det fører til at den går varm. Så du må koble den på startbatteriet ditt. Da vil den få strøm med korrekt volt til det er stopp hvilket er det den vil ha. Dessuten skal i vertfall ikke min propell kobles til batteri med lavere CCA enn 800 og det har ikke forbrukssiden. Samtidig er det fornuftig å flytte forbruksbatteriet ditt nærmest mulig baugpropellen. Den bruker mye mer strøm enn startmotoren din så ha korte ledninger til baugpropellen og lengre til startmotoren. Litt av en jallaløsning fra fabrikkens side mht. baugpropellen. Thermobryteren resettes av seg selv på Sleipner baugpropeller når temperaturen har falt tilbake til normalt nivå. De fleste stanser vel bruken av propellen lenge før den har tømt batteribanken fullstendig, uavhengig av om den er hentet fra start- eller forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post
ErikThonhaugen Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Da har jeg kobla inn på startbatteri, men jeg må si at jeg gleder meg vill og uhemmet til jeg kan rive ut alt av ledninger i den båten og begynne helt på scratch! Men, båten funka visst i hele fjor med dette surret av noen ledninger, så da tør jeg ikke bare ta litt.. Satser på det beste i sommer :) takk for bra svar! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.