CSSGT Startet 7.April.2015 Link til dette innlegget Startet 7.April.2015 Hei! Jeg har en bekjent som har handlet båt. Det er som nevnt i overskriften en Uttern D55, på 18 fot. Ligger i Larvik og skal til Oslo. Kan selvfølgelig transporteres på henger, men siden vi ikke i utgangspunktet har henger, og det jo er mulig å ta sjøveien så frister dette. Har imidlertid ikke så mye erfaring med daycruisere og hvor mye sjø og vær de tåler før det blir utrivelig. Vi må jo selvfølgelig planlegge det etter værmeldingen, men har dere noen synspunkter på om dette er "tull" eller "innafor"? Og evt ruteforslag? Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Team Colibri Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Helt klart "innafor" i min verden, men jeg har tidligere krysset enda mer utsatte strekninger i en 4-meters båt... Det eneste jeg ser som er tvilsomt her, er å skulle dra på langtur i en båt hvor man ikke kjenner til driftssikkerheten på motoren. Husk sikkerhetsutstyr og følg med som en hauk på værmeldingen. En annen ting er at du omtrent kan kjøpe en henger for drivstoffet du vil bruke på Larvik-Oslo. ;) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
fredrant Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Hei! På en fin dag er dette absolutt "innafor" og en fin tur! Avstand Larvik - Oslo er vel ca 70 nm, noe som betyr ca 2,5 timer i 20 knop. Rutene er mange. Dersom det skal gå fort er det bare å legge seg på Færder, og derfra rett opp fjorden. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Det er godt innenfor. Flott tur. Husk kart og kos dere. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
CSSGT Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Takk, da var jeg ikke way off da jeg foreslo å ta sjøveien :) Det falt meg også inn i dag, Som Team Colibri påpeker, at man ikke kjenner tilstanden på motor/båt og at det kanskje er det største usikkerhetsmomentet her. Hvis motoren og deretter været skulle slå seg vrangt så blir det kjipt fort... Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Kallethekid Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Hei! På en fin dag er dette absolutt "innafor" og en fin tur! Avstand Larvik - Oslo er vel ca 70 nm, noe som betyr ca 2,5 timer i 20 knop. Rutene er mange. Dersom det skal gå fort er det bare å legge seg på Færder, og derfra rett opp fjorden. God tur! Du mener 3.5 time regner jeg med? Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Du mener 3.5 time regner jeg med? Ja, selvfølgelig. En liten tastefeil der.... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Helt OK tur på en fin dag, men velg dag og tid med så flatt vann som mulig, ellers er jeg redd dere blir slitne av slagene før dere er hjemme. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
finnmarken Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 . Rutene er mange. Dersom det skal gå fort er det bare å legge seg på Færder, og derfra rett opp fjorden. God tur! Men med en slik båt så gidder du neppe å gå rundt Færder. Da tar du nok heller veien inn Vestfjorden og går inn Vrengensundet mellom Tjøme og Nøtterøy. Jada, en veldig fin tur på en godværsdag. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
kent!! Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Så lenge dere tåler noe sjø og litt hopping så skal ikke det være noe problem. Sikkert en fin tur. Har selv kjørt sandefjord -strømstad flere ganger i en 16 fot båt uten problemer. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Vestfjorden og Vrengen er sikkert en god ide, så kan man bare fortsette oppover på innsiden av Bolærne etc. Skulle man slumpe til å få veldig flatt hav så kna man ta hvilken rute man vil, men det er sikkert smart å holde seg innaskjærs, det blir fort slitsomt hvis man stamper og slår oppover i timesvis... Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
pacuare Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Jeg vil si at det er godt innafor. Ofte lite vind og flatt vann på denne tiden av året. Jeg ville dog satt av to dager til turen hvis dere ikke er godt kjent fra før. Stoppe innom Stavern og Svenner, Er det fint, gå inn til Verden Ende. Forbi Havna og sose rundt i Tjøme / Nøtterøyskjærgården. Overnatte i telt/båten i skjærgården eller hotell i Tønsberg sentrum. Litt mer transport neste dag, innaskjærs fra Moss til Son (har ikke kjørt her på veldig mange år pga lav bro og seilbåt eller dårlig tid). Mange steder å stoppe for en is. Hvorfor ha det travelt? Jeg har kjørt strekningen raskt mange ganger, men har jeg mulighet konverterer jeg transport til tur. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Se an været. Er det lite bølger (< 1 m) bør turen gå bra. Ha med sikkerhetsutyr, VHF mm. og tilstrekkelig med drivstoff. Jeg tok selv en tur med min 17 fots rib fra Kragerø til Hunnebostrand via Koster i fjor. En fin tur på 7 timer med stopp. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Stavern og Svenner står på reiselista i sommer, men da blir det med min egen båt og familien. Har vært der mye på båtferie som liten, men nå er det vel 20 år siden sist jeg satt en fot på Svenner :) Denne turen fra Larvik blir nok mer transport, eller i alle fall begrenset til det man rekker på en dagstur tenker jeg... Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Allegro27 Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Dette er helt innafor. Et motorhavari trenger ikke være noe dramatisk i det hele tatt på strekningen, litt avhengig av vindretning og styrke. Ha med et anker og 40 meter ankerline, så kan det droppes og hindre dere i å havne ufrivillig på land. Motsatt fall kan det brukes som drivanker så dere får baugen mot vinden om det skulle være så dypt at dere ikke får ankerfeste og driver utover. Så er det jo bare å ringe etter hjelp. (Det kan bli litt kjedelig om motoren svikter som du sier, men det blir en erfaring å ta med seg det også.) At det kan bli en slitsom tur om det er ruskete vær er èn ting, men det er jo bare å ta turen for det det er; en transportetappe. VHF kan jo være en fordel men etter mine begreper så hadde ikke det stått først på lista over "må ha" ting. Dere burde fint klare turen på en dag, i henhold til utregningene til fredrant og finnmarken. Har selv feriert i en 14 fots båt langs kysten med telt og våte klær. Det har sin sjarm det også.. Det er mange som legger mye i alt utstyret man trenger å ha med og alle forholdsregler man må ta og i det hele tatt, slik at ting nærmest blir "vanskelig" å gjennomføre. Jeg tror den turen går bra omtrent uansett, og selv hadde jeg gladelig blitt med. Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Veldig bra innstilling Båt-W! :) Nå har det endt med at båten blir levert i Horten, så turen blir mye kortere. I tillegg så blir det en dag jeg ikke får vært med, så da får jeg avslutte denne tråden og heller konsentrere meg om å få mitt eget flaggskip sjøsatt! Takk for svar og tips :) Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.