naumar.no Startet 7.April.2015 Link til dette innlegget Startet 7.April.2015 Kan jeg bruke denne: http://www.bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Olje-og-kjemikalier/Olje/Pennzoil-Marine-Dexron-III-ATF-1-liter103751-p0000048517 på Power Steering-servo, Bennett hydrauliske trimflaps og på power-tilten (Bravo-drev) ? Altså samme olje på alle 3 tankene? Etter hva jeg har lest meg til så ser det ut som dette ikke er noe problem. Er usikker på hva det er på de forskjellige systemene i dag, men skal det gå greit å bare tømme de 3 tankene og fylle opp med nytt? Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Jori Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Er helt vanlig dexron III olje du linker til. Antakelig det samme som er brukt på systemene allerede. Er oljen din rød på de tankene du har kan du bruke den du linker til. Har noen av tankene en annen farve må du sjekke nærmere. Den du linker til er helt vanlig automatolje. På VP er det den oljen brukt på alle de tingene du viser til. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Bennett kan ha ATF olje. Bravo trim skal ha motorolje 10w-30 eller 40. Eller Merc Trim Fluid. Styringen er avh av produsent. Seastar skal ha egen hyd olje ( ikke ATF) Hva som kan gå har jeg ikke sett behov for å teste. Spesielt med trim som har så høyt trykk og belastning... Vil gjerne slippe å bytte hele o-ring pakken her eller ha sigende trim sylindre... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 alfaalfa, for å presisere så spurte TS etter servo-steering. Det er forskjell på hydraulisk styring og servostyring. Jeg oppfatter servostyring til å være de med egen servopumpe montert på motor, ellers mekanisk mellom styresnekke og servoarmen. Disse skal alle sammen ha ATF meg bekjent? Selv på bil er det slik der. Seastar, Sleipner etc hydrauliske styringer er en helt annen sak. Hva er specen på Merc trim Fluid? Må jo være motoroljespec på den? Som sagt VP, har ATF på 290 serien også SX-serien mener jeg å huske. De Bennet-systemene jeg har vært borti har alle sammen hatt ATF. Men igjen, lurt å identifisere etter farge, rød og det er ATF, annen farge undersøk nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Helt enig -upresist av meg - hydraulisk styring og servo er to ulike ting. Og på Bravo kan det være hydraulisk mellom styresnekke og servosystem. Der de beskriver oppsettet med SeaStar fra rattpumpe til sylinder som settes inn i en servoenhet som bidrar til å bevege hydraulisk styresylinder - koblet til arm på drevet. Det må ikke være mekanisk mellom ratt og servoenhet. Så til mitt svar- jeg skriver at det i Bravo trim kan brukes motorolje i 10w-30 eller 10w-40 ELLER Mercruiser Trim Fluid. Det står slik i Manualen til Bravo. Spec på Trim Fluid er ikke definert på flasken eller i litteraturen. Men sannsynligvis er det motorolje. Ettersom Mercruiser selv anbefaler dette som alternativ. Og for å presisere; spørsmålstiller spør om Bravo, ikke VP! ;-) Og de har ikke samme olje, eller komponeneter ;-) En flis blir oftest mindre av å spikke på den lenge nok... Ikke sjekk olje i utstyr etter hva andre kan ha hatt på av feil olje tidligere. Som ved å se om det er rød olje. Bruk manualer og oppslagsverk som gir riktige data. DA finner du ut hva som er riktig, så kan du heller gjøre dine egne valg etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.