Jump to content

Hvilken svensk/dansk/finsk boseilbåt opp til 400000?

Fanafjord

Recommended Posts

Ser litt etter en seilbåt som kan fungere som studenthybel til datteren store deler av året samtidig som det vil fungere for påske og sommerturen til foreldrene med kanksje ett barn. Datteren kan flytte "hjem" om det blir en skikkelig kuldeperiode, eller ellers veldig utrivelige forhold, men ønsker å prøve båtboerlivet.

Tenker på en solid båt fra 80 tallet. Helst i størrelsen 32-35 fot. HR 312, Sweden Yacht 34, Kanskje noe med sentercockpit om noe skulle dukke opp innenfor budsjettet. (HR 352, Najad 34 eller til og med Nauticat 33)

Jeg har hatt Seilbåt før og trodde det skulle bli enkelt å kjøpe men nei jo mer jeg leter på finn.no jo mer i tvil blir jeg. Noen priser virker veldig høy (urealistiske forventninger av selger?) noe virker greit vedlikehold, men hvordan kan man vite. 

Hva er de typiske fellene å gå i? Er det i det hele tatt lurt å kjøpe 35 år gammel båt? Enkelskrog eller Sandwichskrog? Og hva er "rett" pris for disse gamle båtene som er alle sammen så ulik. 

Noen som har kjøpt gammel svensk/finsk båt i det siste og vil dele erfaringene sine?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ikke så mye til salgs etter år 2000 rundt 400000. Det er stort sett bare Bavaria 30 som du kan få. Mens man få ganske bra utstyrte Orust båter fra 80 tallet til samme pris. Om båten er skikkelig vedlikehold holder jeg en knapp på nordiske båter.

Takker for innspill. Såg litt på den Nordship 34. Den har sandwichskrog er det fordel eller ulempe? Maxi og Scanmar er også alternativer tror jeg. 

Generellt ser det ut at utvalg er bedre og prisnivå lavere på Østlandet. 

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Jeg er ingen ekspert men jeg våger meg med et svar likevel...

De merkene du nevner er generelt priset høyt. Det er gjerne en grunn, og det er kvalitet, men de kan sikkert være overpriset. Om det er det rette for deg å betale for denne kvaliteten er noe annet, hvis båten skal brukes mest til å bo kan du gjerne gå for en nyere tysk el fransk som det er foreslått. Vi hadde en Mamba-33 en stund, solid svensk kvalitet men ikke helt HR... 33 fot fra 1984 som vel er priset en del under budsjettet ditt. Jeg tror de litt nyere "billig"båtene har en fordel for bruk til helårsbolig ved at de vanligvis har innerliner i plast som tåler fukt og fuktdannelse mellom dekk og innerliner bedre enn sky-kledde finerplater som var standard på 80-tallet. 

Ellers er rigg og dekksutstyr gjerne bedre på en kvalitetsbåt fra 80-tallet enn en nyere båt hvor prisen er presset. De eldre båtene er ofte bedre i litt sjø, stødigere for seil (bedre ballastprosent), og vel så trygge å seile. Spesielt de mindre Bavaria'ene og tilsvarende rimelige båter er overraskende dårlige å seile i litt vind etter min erfaring.

Med barn ombord mener jeg at båter i "performance cruiser"-segmentet er mye bedre egnet, da de normalt har bedre plass i cockpit. 80-tallsbåtene har (med unntak av en del av Maxi'ene) ganske trang cockpit, mens en båt som sikter mer mot regatta har en cockpit med plass til stort mannskap - og tumleplass for barn. 

Jeg synes det er ganske mye å velge mellom. Er det stor forskjell mellom Sweden Yacht 34 og 340? Ser at det ligger flere 34 ute til "relativ" bra pris. Bør man styre unna alt som er teakdekk og 30 år gammel? Eller kan et teakdekk også bli 40 år uten at det lekker?

Forgus 35 ser jo litt koselig ut. Er den bra kvalitet? Har ikke hørt om den før.

Forgus 35 byggdes vel ikke så mange av dem ett 30-tall skulle jeg tro...........

Har seilt Forgus 31 en del....bunnsolid båt, seiler fantastisk i både lett med fremfor alt hard vind o sjø ! ett Kvalitetsbygge !

(min neste båt, om ca 20 år blir en Forgus 31, da kraftene svikter o jeg ikke orker med 37' lenger ! :smiley:  (garderer med OE32)

du kan lese litt på sailguide om de ulike båtene.

det finnes jo en del her på BP som har 340, de vet sikkert forskjellen

S/Y Gunga Din

• 2 uker senere...

Ja da, har nå avtalt kjøp idag til denne Maxi Mixer: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57763969&searchclickthrough=true

Jeg fant ut at jeg ikke skulle ha balsakjerne og ikke teakdekk likevel siden hvordan man snur eller vender på det, etter 30 år så må man tenke at teakdekket må skiftes om ikke i år så neste år eller året deretter.  Og så har jeg hørt mye rart om balsasandwich. Denne Maxien var et velholdt eksemplar, bedre enn bildene viser, med gjennomgående teakinnredning. Eieren er i samme seilforening som meg og det betyr litt også. Både for tillitten og for henteavstanden. Så det ble ikke HR eller Najad men iallefall svensk.

Takk for gratulasjoner. Ja få se hva jeg har stellt istand nå. Pådriver er jo kona. Hun vil ha en båt som seiler bra. En stund tilbake ga jeg hun valg mellom cockpitkalesje eller foldepropell. Hun ville ha foldepropell så klart. Og nå, etter hun hadde sett Maxien spurte hun hver gang jeg pekte på en alternativ på finn.no: "Men kommer den å seile likebra som den Maxi Mixer?"  Så, da måtte det nesten bli denne.

@Bergen. Ja Svein har kjøpt seg en flott 40 fots Dufour ca 2006.  

Litt sen på avtrekkeren, men for ettertiden: Nordship er ålreite båter å bo i. Har brukt tre år eller så i min 32 nå, hvorav det siste på tur. Akterkabinen er fin bod når en bor i den, og bra for å la folk få privatliv når en er flere på lang tur. Etter å ha seilt fra Norge til Panama har jeg foreløpig ikke angret på valget, skjønt også jeg nok ville hatt store kvaler for å kjøpe båt med gammelt teakdekk.

Å bo i båt er ellers noe av det fineste en kan gjøre når en virkelig har lyst, men en ganske miserabel opplevelse om viljen ikke er der. Sørg for godt varmeanlegg, avfukter og gode fasiliteter på land, så er mye gjort.

Har lest igjennom annonsa for Mixeren ein gong til. Flott annonse, mykje opplysningar og flotte/ fristande bilete. Må seie at dette er ein båt eg gjerne kunne kjøpt sjølv. Fine seil, nyare motor og godt utstyr elles. Ser ut til å mangle varmtvann og trykkvann, om ein ynskjer det. Smal sak å installere. Elles kunne eg gjerne tenkt meg sjølvhalande vinsjer på cockpitkarmane, men det er også slikt ein kan oppgradere etter kvart. Ser elles velhalden ut både innvendig og utvendig. Kjekt å både kjøpe og selge slike båtar :yesnod:

Var i same situasjon då eg kjøpte båten eg har i dag. Båten hadde kun hatt ein tidlegare eigar som hadde stelt henne perfekt i 17 år. No har eg vore eigar i 12 år, og kjem til å behalde henne i alle fall 12 år til :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...