Jump to content

Ny motor på gl båt. eller bruke motor $$ som EK til ny båt.


Gert84

Recommended Posts

Hei..

 

Ønsker innspill..

 

Er vel ikke den eneste som sitter i disse dagene å vudere hva man skal gjøre.. er egentlig godt fornøyd med mørebassen :) er en del småting som bør fikses. Men det største og dyreste problem er motoren.. 200 hk fra 1994.. sluker bensin.. en liten kvelds fisketur i dorgefart koster fort 200 300 kr.. den sviver som ei høylydt klokke men burte vert plassert på hekken til en speedbåt.

 

Bruker båten 70 % til dorging. Har en liten påhengsmotor montert som jeg bruker en del men er litt stress når man er alene i båten å plutselig har fast fisk :)

 

3 fots syken har meldt seg for lenge siden..

 

P66 weekend har vel fått første plassen.

 

Men bør jeg da bruker est. 100000 på ny 90 -115 hk. Pluss litt små fiks. Får vel et par lapper for den gl motor også.

 

Eller selger bårbåten som den står. og bruke det jeg evt får for den pluss de 100000 som Egenkapital å kjøpe NY (BRUKT) båt.?

 

Lånebevis ligger klart..

fruen har sagt ok..

budsjettet er også fint..

 

Men kunne godt overlevd et par sesonger til i mørebassen med ny motor men er ikke det nesten peng ut av vinduet om vi bare skal ha den si 2 sesonger til?

 

Hjelp ønskes... ???

Link to post
Share on other sites

Det blir greit å selge båten om noen år om den har en moderne stillegående bensingjerrig 4-takter på hekken.

Den rette motoren er relativt lett å velge, det er den nye Mercury F115 CT 2,1 liter 4-takt.

Den veier bare 165 kg og har det store girhuset, samme som 150 hk+ klassen.

Så man bruker større propelldiameter enn det som er vanlig i 115 hk klassen, og båten kommer raskere opp i plan og får bedre egenskaper.

CT (Command Thrust) anbefales for tyngre båter over 18 fot. Er vel ca samme propellstørrelse som du er vant til på 200 hesteren.

Den nye motoren koster vel rett under 100 lapper hos de rimeligste forhandlerne.

Ikke minst har den nye modellen det minst krevende service/vedlikehold av alle 115 hk på markedet.

Ja er jo mulig E-tec 115 er enklere men den krever da også 2-taktsolje kontinuerlig så totalt sett ingen stor forskjell.

 

Her en video som forklarer litt 

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme dilemma, men ut fra min tolkning av finn, er det bedre å selge rimeligere med gammel motor enn å prøve å få igjen pengene for en ny. Installasjon koster også en del, uten at neste kjøper regner det inn i prisen.

 

Men nå har jeg ikke prøvd å legge den ut for salg heller. kanskje er det umulig med gammel motor? Eller er det bare prisen som må være rett...

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Installasjon trenger ikke koste allverden, avhenger litt av hva slags motor det er fra før av.

Og mange kan sikkert gjøre dette selv, iallefall noe av det.

 

Mest sannsynlig kommer mange som bytter motor til å beholde båten noe lengre enn planlagt.

Når man får oppleve forskjellen i støynivå og forbruk så er det ikke sikkert at det haster slik med båtbytte lengre

Og dorgehastighet/sakte fart er en stille nytelse med disse nye motorene.

 

4-takterne allerede fra slutten av 90-tallet var jo stillegående.

Hadde en Suzuki DF70 i 2002 og man hørte praktisk talt bare kjølevannsstrålen når den gikk på tomgang.

Men de nyere årsmodellene har slanket seg betraktelig og samtidig blitt sterkere. Den nye Mercury F115 veier ca det samme som DF70 som kom i 1999 var det vel.

 

20-30 år gamle bensinslukende "bråkebøtter" med variabel driftssikkerhet er ikke det morsomste man har på hekken, og det vet nok mange kjøpere også.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja den har kjede, ingen reim. Og vedlikeholdsfrie (justeringsfrie ventiler).

 

Og ja jeg har kjøpt en F115 (uten CT), skal monteres snart. Har lett 18-foter så håper på godt over 40 knop.

 

Her er 2 CT-snutter

 

 

 

og mange flere 

 

 

Teknisk info 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme dilemma, men ut fra min tolkning av finn, er det bedre å selge rimeligere med gammel motor enn å prøve å få igjen pengene for en ny. Installasjon koster også en del, uten at neste kjøper regner det inn i prisen.

 

Men nå har jeg ikke prøvd å legge den ut for salg heller. kanskje er det umulig med gammel motor? Eller er det bare prisen som må være rett...

Klare installasjon selv.. men får nok ikke noe særlig igjen annet end at båten kan selges fortere kanskje når den tid kommer... meb er vanskelig at bestemme seg.. å kjøpe brukt 10 år gammal motor til overpris er og helt uaktuelt.. når der endelig er en ute på fin til ok pris er de jo vekk på timen.. ;)

Link to post
Share on other sites

Her en snutt om enkelt vedlikehold.

 

 

Det finnes faktisk en Sea Pro CT utgave også ment for yrkesbruk, da man kan skifte olje på motor og girkasse mens båt ligger på sjøen.

Koster vel ca 4.000 ekstra men følger jo med bedre instrument tror jeg (Smartcraft instrument) så det kan jo være verd pengene for noen og enhver.

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=57354657&searchclickthrough=true

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er vel bare dekalene som er forskjellig utvendig da.

Og Seapro har stivere motorfester (gummioppheng) så det innebærer kanskje litt mere vibrasjoner i båten.

Seapro leveres med separat vannutskillende bensinfilter.

 

Er usikker på hvilket instrument som følger med vanlig utgave, ikke sikkert det er forskjell nødvendigvis.

Jeg fikk med to slike SC1000 Smartcraft instrumenter men det var muligens en spesialdeal i fjor. Så vet ikke helt hva som er standard instrumentering.

 

Videre er turtallsområdet begrenset til 5000-5500 istedenfor 5000-6000.

Det er jo litt pussig, så man kan jo lure på om den yter helt det samme som vanlig utgave.

 

Ser at Seapro skal ha 25W-40 olje mens standard motor skal ha 10W-30 som jo er vanlig på de fleste motorer i denne klassen.

Årsaken er kanskje at de mener en Seapro bare går og går mens vanlig utgave kaldstartes oftere.

Men hva med en Seapro i minusgrader da? Må jo kaldstartes en gang innimellom den også.

 

http://bakken-motor.no/motor_single/mercury-seapro/

 

https://www.mercurymarine.com/en/us/engines/outboard/seapro-fourstroke/seapro-fourstroke-75-115-hp/#specifications

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Litt av problemet med finn.no, og jeg har fortalt dem om det, er at det ikke er noe eget felt for motor-år. Det er veldig mange eldre båter med ny motor ute, men alt man kan sortere på er skrog-årgang, som på mindre båter ofte er mindre viktig enn motor-årgang.

 

På min Nor-Dan 6100 for eks utgjør motor mellom 30% og 70% av salgsverdien ... resten er bare plast, puter, dass, batterier, som enten varer evig eller er billig og enkelt å bytte ut

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Ja det har de nok ikke tenkt på. Folk velger ofte båt ut fra alder på motor. Glassfiber varer nesten evig uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For å komme med innspill på TS sitt første innlegg, ville jeg lagt ut gamlebåten for slag slik den er i dag for lodde stemningen litt.

 

Kommer det et greit tilbud i løpet av noen dager, er det bare å kvitte seg med den å kjøpe det en ønsker.

 

Du skriver jo at både banken OG kjærringa har sagt OK, da er det vel ingenting å lure på?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Gratulerer!! Vært og sett på en slik selv, men så kom det tvillinger, så da ble det litt for smått (for 5 å sove i). Fin og praktisk båt synes jeg, og synes finishen var meget bra... Og utenbords... Knall.

takk ?

Ja til 5 blir den nok litt liten ☺ vi er 3 og stortrives ?

Redigert av Gert84 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt forvirret av TS sitt  problem med å bruke 200-300kr i bensin på en kveld med dorging samtidig som han i neste åndedrag ønsker seg en større båt.
Større båt så koster det jo enda  mere i drivstoff og på et punkt vil jo selv en moderne motor og større båt treffe dagens forbruk.
Du kan jo feks kjøpe deg en el motor til og dorge med.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...