Kaptein Knudsen Startet 7.April.2015 Link til dette innlegget Startet 7.April.2015 (redigert) I min gamle Nidelv 24 (1973-modell). Sitter det en styreinnretning jeg ikke finner igjen noe data på ute på nett. Selve "snekka" bak rattet (inni dashbordet) er en rektangulær, vertikalt stilt plastboks, ca 30 cm høy / 10 cm bred. Styrekabelen sitter i det nedre høyre hjørnet av denne. Mener at det står Steermaster på den. Vet at det var noe i forrige århundre som het Acco Steermaster (American Chain & Cable Company, amerikansk - komplett kit kostet 100 dollar i 1963, har jeg lest...), men når jeg søker på denne får jeg bare bilder av de vanlige runde støpejernsboksene, finner ikke noe om "min" boks. Det er en nokså forsegla boks, finner ikke noe smørepunkt. Finner heller ikke ut hvordan jeg evt. demonterer styrekabelen som jeg mistenker må byttes (den er kjempetreg, prøvd å smøre men det hjelper ikke). Noen som vet mer? Redigert 7.April.2015 av Kaptein Knudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Etter slik du beskriver det kan det være en gammel Ultraflex T42 (tror jeg den het) mekanisk styring. Denne er gått ut av produksjon for en del år siden. Var en tråd om samme styringen for noen år siden: https://baatplassen.no/i/topic/30704-tung-ultraflex-styringigjen/ Skift ut hele styringen med ny mekanisk eller hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kaptein Knudsen Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Jepp. Ser ut til at det er fullstendig bytte som er tingen.... Så er det å passe på å legge et tau etter den gamle når den fjernes, så jeg har noe å dra på plass ny kabel med. Huttetu. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Maritim hadde også slike i sortimentet her for noen år siden. God plan med å feste noe for å dra gjennom ny kabel - eventuelt dra gjennom ny kabel festet i den gamle Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kaptein Knudsen Svart 4.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2015 Dette ble en mer omfattende jobb enn jeg hadde tenkt, da den gamle rorarmen også måtte kuttes av og byttes. dette er nå gjort. Men så var det tilbake til den gamle teleflexen, da... Jeg har begynt å demontere. Lurer på om det er andre som har byttet dette på eldre Nidelv 24? Har demontert bakre del av vaieren, men skal endestykket, altså den ca. 40 cm lange stålstanga på enden av kabelen, også egentlig av? Ser for meg at det ikke vil nytte å få ut kabelen med den sittende på enden, da får jeg ikke dradd den ut der den kommer opp gjennom et hull i dørkplata under dashbordet - "svingen" blir for krapp og gir ikke plass til den stanga. Håper jeg slipper å måtte demontere "halve" interiøret og fjerne dørkplata for å få ut dette her....! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Knudsen Svart 5.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2015 (redigert) Ringte til Nidelv Boat i dag, vil påstå at de har en service og imøtekommenhet som er sjeldenhet i våre dager! Fikk masse gode tips der... Ny økt i kveld..... Fikk anbefalt å bytte til vanlig vaierstyring igjen, ikke hydraulisk. Redigert 5.Juni.2015 av Kaptein Knudsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.