Jump to content

vibrasjoner/ulyd fra aksling


sol

Recommended Posts

Hei

 

Har ulyd fra akslingen ved gjennomføringen ut fra båten.Særlig merkbart på tomgang.Dette skyldes vibrasjoner ved lavt turtall.

Ulyden blir borte når jeg løfter litt på akslingen slik at gjennomføringen ikke ligger an mot skroget.

Er dette normalt? Hva kan gjøres? Er litt grønn på dette feltet,så kanskje ikke helt riktig beskrevet.

Motoren er forøvrig en Yanmar 33hk

Sol

Link to post
Share on other sites

Du forteller ingenting om installasjonen. Hvis dette er motor med gear - fleksibel kopling - aksling, vil jeg anta at opprettingen av motoren i forhold til stevnlageret er feil. Hvis du er helt grønn, vil jeg anbefale at du kontakter en eller annen som har vært gjennom problematikken tidligere. Eventuelt en som er proff. på installasjoner. Forøvrig er temaet "oppretting" belyst på forumet her tidligere. Hvis det er pakkboksen som ligger an mot skroget, så skal den ikke gjøre det.

 

En annen ting kan naturligvis være at akslingen er bøyd, slik at den går som et hoppetau. Under slike forhold vil imidlertid vibrasjonen være sterkere på noe høyere turtall.

 

Både feil oppretting og skjev aksling og det utslaget du får er imidlertid sterkt avhengig av systemets egenfrekvens. Man kan teoretisere til man dæver uten å komme en millimeter videre. Sjekk først om du har kast i akslingen: Hold en plankebit (eller et eller annet) bort til akslingen med en liten åpning. Får noen til å dreie akslingen forsiktig rundt for hånd. Du titter på mellomrommet mellom plankebiten og akslingen for å se om mellomrommet forandrer seg.

 

Et bilde av hva du beskriver ville vært toppers.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har ulyd fra akslingen ved gjennomføringen ut fra båten.Særlig merkbart på tomgang.Dette skyldes vibrasjoner ved lavt turtall.

Ulyden blir borte når jeg løfter litt på akslingen slik at gjennomføringen ikke ligger an mot skroget.

Er dette normalt? Hva kan gjøres? Er litt grønn på dette feltet,så kanskje ikke helt riktig beskrevet.

Motoren er forøvrig en Yanmar 33hk 

Sol

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tror dette er ganske normalt, har det samme på min båt med Yanmar diesel motor.

Slik smådieseler ( 2-3 sylindre) vibrerer ganske kraftig, dessuten er motorlabbene på yanmar myke så du kan se at motoren rister godt på seg.

Hvis ikke pakkboksen blir veldig varm (der du fyller på fett) er nok opprettingen riktig.

Et fleksiledd som f.eks aquadrive eller python drive vil fjerne lyden hvis du synes den er ubehagelig.

Dette fungerer på samme måte som drivakselen på en forhjulsdrevet bil.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hadde også problemer med kast/risting i aksling,for å se om det var kast,ble motoren startet og det ble dryppet noen dråper olje på akslingen mens motoren var innkoblet og gikk på sakte,hvis det er kast blir oljen skvettet bort,hvis oljen følger fint rundt akslingen er det ok,i mitt tilfelle,ble oljen kastet av og feilen var motoren som ikke var riktig montert,måtte dermed shimse på motorlabbene,for å rette motoren opp.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg riktig så må du ha fast aksling innstallasjon. Du sier du løfter i akslingen så blir det mindre problemer. Akslingen kan ligge an mot hylserøret hele tiden og det kan være vanskelig å høre dette. Med hylserør menes den delen som går ut av båten bak og som akslingen ligger i. Båten må på land hvis du skal ha av pakkboksen og slangen. Da kan du sjekke om aksling ligger an mot overnevnte del. Akslingen skal da ligge i senter av hylserøret. Vibrere motoren mye kan akslingen slå inntil hylserrøret å lage ulyd. Sjekk også cutlesslager i bakkant av stevnhylsa for slitasje, slik at ikke akslingen "danser" inne i lageret. Oppretting av motor mot gearflens må også være gjort nøyaktig. Her kan også ulyd oppstå. En annen metode en kan prøve ved slike ulyder- kjøp deg et stetoscope hos Clas Ohlson (slik som legen bruker å lytte med). Monter på et tynt rør på ca. 30-40cm til slangen og lytt ved å sett røret helt inntil delen som skal undersøkes.(pass på roterende deler) Du hører mye tydeligere feil med et slikt instrument. Dette kan også brukes til å høre om et lager er defekt på eks. dynamoen, ulyd i fra ei innsprøytningsdyse etc. Glemte en ting, har du riktig tomgang på motoren? Ble mye dette, men..........

 

XD3P

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Er litt grønn på dette feltet,så kanskje ikke helt riktig beskrevet....

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, siden dette muligens er nytt for deg: Har du gjort den enkle sjekk å forsikre deg om at det er fett (eller olje, avhengig av "opplegget" hos deg) i hylsa?

 

Selv hadde jeg et "leven uten like" ved innkobling av drivverk før sjøsettting i fjor. Fryktet en liten stund det verste, men årsaken vise seg hedigvis å være mangel på fett (og medfølgende "tørke" gjennom en lang vinter). Fyllte opp fettkoppen og dro til flere tørner (ganske mange, faktisk), og dermed var ulyden borte.

 

Slett ikke sikkert det er så enkelt hos deg, men sjekk i alle fall det før du begynner med mer omfattende operasjoner.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar.For det første er det korrekt at det er strakk aksel,hvis jeg ikke sa det.Etter å ha

rådført meg med den lokale ekspertisen i Svelvik,tro jeg at jeg vet hva som er galt.Blir fortalt at det

sannsynligvis er det vannsmurte lageret som er dårlig og bør skiftes.Probelemet blir borte når jeg kjører,fordi slarken i lageret stabiliseres av vanngjennomstrømingen.Da må jo båten på land og propellen av før dette kan bli skiftfet.Synd,da jeg satte ut forrige lørdag.

Noen som har kommentar til om dette kan være riktig???

 

Hilsen Sol

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor langt motoren din har gått, eller hvor gammel båten er. En av grunnene til at utvendig lager kan bli slitt ut, er feil oppretting eller kast i akslingen. Når du er oppe for å bytte lager, sjekk opprettingen etter at du har byttet lager og før du begynner å bruke båten.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Båten er en Sollux 24ac 1980 mod med 33hk Yanmar

Kjøpt i november 2004 og satt på vannet første gang av meg nå.

Aner ikke hvor langt den har gått,men motoren går fint,så langt uten probelemer.

Ser heller ikke ut til at motorlabbene må skiftes

 

Sol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...