RH91 Startet 7.April.2015 Link til dette innlegget Startet 7.April.2015 Jeg har kjøpt meg båt, et prosjekt. Kjøpt i sommer som var men ble gjort svært lite annet enn å tømme den for vann. Båten står på henger, kjøpte den uten å teste noe som helst, så alt er relativt. 18fot, 140a Penta motor med 280drev. Spørsmålet blir da som følger: Hva skal jeg gjøre, hvor skal jeg begynne? Jeg må sjekke gulvet(dørk?) Trekke om stoler/sofa. Generelt pirk med strømmen.. Så kommer problemet, hva må man gjøre med båt? Noe som skal gjøres år etter år? Spesielle ting som må gjøres når den har stått noen år? (ca 5år) Takker for all hjelp...! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Hei Først og fremst, gratulerer med båt! Så et par tips; du risikerer at tråden blir stengt om du ikke forandrer tittelen til noe mer beskrivende, f.eks. "Oppussing av 18-fots båt med Penta og drev". Får du lagt ut noen bilder av båten og tingene du tenker ta fatt i er det lettere å komme med konkrete råd. Ut fra hva du beskriver er det litt å ta tak i. Hadde det vært meg hadde jeg nok begynt med det som må til for at du så smått kan begynne å ta båten i bruk. Tenker da på motor, drivstoffopplegg (tank, slanger, filter), det elektriske og andre tekniske ting som styring og lignende. Så ville jeg ha tatt tak i det kosmetiske underveis, så får du i alle fall brukt båten Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Mange ting å tenke på. I stedet for å rekke over alt med en gang, så start med prioriteringer og ta litt om gangen. Viktig: MotorGir/ drev Skroggjennomføringer Styring Strøm Lufting av motorrom Alt det over er viktig for at du skal ha en trygg og god tid på sjøen. Innenbords bensinmotor: Lufting må fungere. (Gnistfri avtrekksvifte. Slik var det i alle fall før, regner med at det er regelen ennå. ) Sørg for at motor har ny impeller, starter og går godt. Bytt olje i drev (sjekk at det ikke er vann i oljeb). Bytt olje på motor, evt. tennplugger med mer. Sjekk evt. skroggjennomføringer. Spesielt dem under vannlinjen dersom du har noen slike. Slike kan irre seg veldig tynne på gamle båter. Medium viktig:Evt. kalesje (være tett). Evt impregner den. Bunnstoff (dersom den ligger i saltvann) Minst viktig:Utseende/ komfort Alt av dørk, stoler etc faller inn under denen kategorien med mindre det er i veldig dårlig stand. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
RH91 Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Jo takk :) Har ikke bilder av båten på denne maskinen, også står den under presenning for tiden. Skal plukke ned hele i sommer tenkte jeg. Var det jeg tenkte å ta tak i først, men så kommer spørsmålet, motor og drev... Hva skal man ta tak i? Jeg har tatt av dynamo, den skal byttes(har ny) Må få tak i tilhørende reimer. Elektriske skal jeg gå over, men hva med motor skal man gjøre? Er helt borte i natta når det gjelder båt... Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Har sånn halvveis innenbords..? Under et "panser" i noe treverksgreier.. Er forresten frua som skal trekke om og slikt. :) Så skal jeg ordne resten.. Har ikke kallesje til den.. Motor og drev: http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx Redigert 7.April.2015 av RH91 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Gratulerer med båt! Du har allerede fått mange gode råd her, skal prøve å bidra med flere. Siden motor har stått i minst 5 år ville jeg sjekket tilstand på denne og drevet før jeg hadde gått i gang med selve båten (viser det seg at motor eller drev er skrot er det kanskje greit å ta en ny totalvurdering?) Da kan det være lurt å gjøre det som må til for å få fyr på denne. Søk på nettet etter manualer og finn servicepunkter og evt smarte triks og tips. Feks her https://baatplassen.no/i/topic/16444-volvo-penta-aq1xx-serien/ Ellers kan det være lurt å søke her på BP etter gamle tråder, utrolig hva jeg har fått svar på selv ved å gjøre dette. Min absolutt første sjekk ville vært å se om motor går rundt. Skru ut pluggene og prøv å dreie den rundt for hånd. Neste sjekk ville vært oljen. Har den stått oversvømt så kan det jo være vann i den. Ellers så kommer jo plugger, fordeler, pluggledninger etc etc som også er nevnt høyere opp. (Har ikke kjennskap til denne motoren men skjønner det sånn at det er en bensinmotor, så ovenstående er generelt). Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Takk for gode råd. Har hørt at man ikke skal starte en båtmotor hvis den ikke står i vann pga kjøling? Olje var fin i konsistens og farge, så ikke vann i den. (Etter hva jeg så) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Sant nok det med kjølingen. Det kan ordnes med "spylebrille" (til påhengsmotor) med spylerslange, eller balje med vann. Vær obs på at oljen blir grå kun hvis motoren går med vann i oljen. Jeg tenkte mer på om vann har kommet inn under lagring, da risikerer du at det står "rent vann" i bunnpanna, med "fin olje" over. Om det er avtappingsplugg nederst på bunnpanna så går det evt an å løse den litt forsiktig og se om det kommer noe vann ut. Sitér dette innlegget Link to post
RH91 Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56896/1409681287.jpg Dette er "gulvet" (dørk?), ligger et slags teppe oppå noe treverk (mdf/spon/blåspon?) Noe som vil være veldig upraktisk i en båt, noen tips til hva jeg skal legge på gulvet? Teak er uaktuelt pga pris. Hullet på bildet er vel til en bord av noe slag eller er det et slags drenerings hull? Innspill? Redigert 12.April.2015 av RH91 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.