Jump to content

garmin 720 s hva velger man av transdusere?

Superkul

Recommended Posts

Blir litt lettere forvirret - 

jeg har 6 pin kontakt på Garmin 720 s  men, de fleste transdusere / svinger er 8 pin 

Det står på noen at det er 0 grader og noen 12 noen 20 osv  - betyr det skråen / gradene i bunnen av skroget ?? 

tenker da mest på gjennomgående plastgiver 

Hva og hvor får jeg tak i en sånn ?? på ebay syntes jeg dem er såpass dyre at jeg like godt kan kjøpe her hjemme i en båtsjappe  

Svingere er inndelt i 3 grupper for de gjennomgående:

1. 0 grader, dekker området 0-8 grader

2. 12 grader, dekker områdene 8-15 grader

3. 20 grader, dekker områdene 16-24 grader.

med grader menes vinkel på skrogbunnen hvor du vil plassere den. Skal normalt plasseres så langt in mot kjøl/midten som mulig.

I tillegg er svingerne delt inn i områder på hvor dypt de klarer måle. Enkelt sagt, jo dypere de klarer måle, jo dyrere er de.

Du har også svingere som har såkalt fairing Block. Da kutter man vinkelen til skroget i blokken også monterer man.

Det finnes 3 hovedtyper svingere:

1. gjennomgående

2. hekkmonterte

3. innvendig monterte

Ja svingere er dyrt på Ebay, og hvertfall skal du legge på frakt, MVA og fortoling. De blir nok ikke mye dyrere her hjemme da.

Redigert av Jori (see edit history)

Fordi bronsehuset er mer stabilt, og på innsiden av bronsen er det materialer som demper ekkoloddelementets ringing bedre. Men det jeg primært tenkte på, er at ekkoloddet i 720s er ganske dårlig, og du må derfor endel opp i pris og kvalitet på ekkoloddgiveren hvis målet er å se fisk på litt dybde.  Det er enorm forskjell på ekkoloddet i 720s og feks 721xs, spesielt hvis 721xs kobles til en Airmar CHIRP-giver egnet for den type fiske man bedriver.

Nå sier ikke draco noe om hvilken plasgiver han har sett på, men ser han på en P319 vil en B60 klart være et steg opp. Dette til tross for at de er sammenlikningsbare i både W og Q. Ser vi så på en 721xs koblet til feks en B75 eller B150, er forskjellen natt og dag. Men prislappen stiger helt klart med kvaliteten her, derav kommentaren om man ønsker å måle dybde eller se fisk.

Jeg synes det er synd å kjøpe et så godt ekkolodd, og en så dårlig ekkoloddgiver. :) Men fisker du primært på grunnere vann enn 30-40 meter så duger den.

Skal du ha downvu i den samme giveren er GT50/51 et bedre alternativ som matcher ekkoloddet. Er ikke downvu noe stort poeng kan en Airmar TM150M være et godt alternativ, og dessuten det billigste alternativet som er en god match med ekkoloddet i 527xs. (Jeg har forresten en TM150M selv.)

Redigert av Team Colibri (see edit history)
  • 2 uker senere...

En gjennom gående giver har null effekttap, en innvendig giver har et effekttap på alt fra noen få prosent og opp til 100% avhengig av hva den må skyte igjennom. Det er ikke uvanlig med et effekttap på 20 prosent.

Så ja, en gjennomgående giver er bedre enn den samme giveren montert innvendig. Matolje var nytt for meg. :D

Det er ikke uvanlig med et effekttap på 20 prosent.

Hvis transduceren monteres i en tank inne i båten må det regnes med et tap på 3 dB, halve effekten blir vekk. Hvis det monteres i Sika eller epoksi er tapet langt større.

En halvering av effekten er i seg selv ikke dramatisk når vi vet at for å dobble rekkevidden av et lodd så må effekten økes 16 ganger.

Det som er verre er at den loben som designeren av transduceren vil ha er helt vekk når transduceren monteres inni båten. Man vet ikke riktig hvor den peker.

Og man risikerer at skutebunnen fremdeles står og svinger etter at loddet har koblet over til mottak. Man mister korte dybder.

En transducer skal monteres minst 10 cm. ut fra skroget og vinklet svakt forover. Type og fabrikat av lodd har ikke så mye å si. Montering av transducer betyr alt.

Jeg har brukt denne som illustrasjon før:

bilde

Furuno LS-6100. Svingeren står på enden av et rør som stikker ca. 2 m. under båten. 

Furunoen går 100 m. til, men da digitaliserer den ikke.

Nå er jo GT 50/51 en svinger med 12 pinner mot 8 pinner som passer 527XS...dessuten har ikke 527XS sidevüe,den har bare downvüe så det er kanskje overkill med garmin GT50/51? Så kanskje GT20/21 er helt ok når man ikke fisker på dypt vann..

Beklager, du har helt rett i at 50/51 ikke passer til 527xs. Skal du ha Sidevu med 527 må du ha GCV-10 modulen og egen giver. Tidligere erfaring med Garmins givere er ikke særlig gode for min del, men på grunt vann duger det meste. Airmar P66 er selvfølgelig et klassisk alternativ, uten CHIRP men en bra giver i forhold til prisen, men da uten downvu.

fremdeles litt rådvill noen sier dittt og andre datt - duger plastsvingeren ore not ? 

hvor ville folk som har prøvet og feilet montert denne i en draco 2100 ??

Som Mulligan sier, så er dette den samme giveren i to forskjellige hus. P319 er helt ok, så lenge du kan montere den flatt. B60 er et bedre alternativ hvis den skal monteres på et vinklet skrog.

Jeg kjenner ikke skroget ditt, så nøyaktig plassering kan jeg ikke svare på. Men skal giveren monteres i V-bunn med mer enn en gitt vinkel, bør elementet inne i giveren være vinklet så nære vinkeln på skroget som mulig. Hvis ikke vil giveren "se" til siden for båten, og ikke rett ned.

Du må vite hvilken del av skroget ditt som fortsatt er i vannet i plan (helst maks hastighet og trim). Giveren må selvfølgelig monteres bak denne linjen, og ikke bak andre gjennomføringer i skroget, steglister etc som skaper turbulens og luftbobler som vil skape problemer for giveren. Vanligvis blir det bedre desto nærmere kjøllinjen du kommer, og desto lengre bak du kommer. Ha i bakhodet at giveren ikke skal plasseres slik at den treffer ruller på båthengeren, eller støttene i opplagsstativet ditt. (I hvertfall hvis du går for en giver med plasthus. Bronsehusene tåler mer, men båten bør uansett ikke ha giveren som kontaktflate mot henger eller stativ.) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...