Jump to content

Kostnad for vinterlagring

Noreide

Recommended Posts

Er tidlig ute, men har begynt å planlegge vinterlagring. Litt for at det blir første vinter 2015 / 16 med ny båt og en marina som er forholdsvis utsatt for vind og sjø. Her på Vestlandet har vi blitt litt skremt av kreftene været kan sette inn om vinteren. 

Har undersøkt litt priser for innendørs vinterlagring. Det ligger på skremmende 50.000 - 60.000 for en 45 fot båt. Dette inkluderer da grov rengjøring av skrog som er krav til.  Synes dette er mye penger. Fordelen er jo at det er da helt uten bekymringer men ulempen utenom kostnad er jo at man ikke kan benytte båt mellom september og mai. Mange fine helger da også. Blir jo en dyr båt når den bare skal benyttes mellom mai - september hvert år.

Planen min var i utgangspunktet å ta den på land for rengjøring og service hver 2 år.

Vet ikke om det er noen fasitsvar på dette men hva mener folket her inne i dette forumet ? Hvordan løser dere disse vintrene ?

Hinsides pris egentlig.... Men det koster det som det koster.

Så er jo alternativet å tenke langsiktig.

1: leie en plass i vinterhavn som er skikkelig skjermet for været.

2: sette båten i hagen, med kranbil, og rigge opp et godt dekksstativ.

3: bygge et stort nok naust/ kjøpe en tomteplass ved sjøen.

På 10 år så er vel naustet delvis nedbetalt.

Syntes en pris på 50.000-60.000 høres enormt ut, hvis dette kun er for lagring/avspyling, og ellers ingen form for noen service av motor/er etc. Vet at priser på vinterlagring innendørs av båter i denne størrelsen, også her på Sørlandet er høy, men alikevel så høres jo dette nevnte tilfellet uhyre drøyt ut. Kjenner enkelte her i Kristiansandsområdet som kjører båten over til Danmark for lagring der om vinteren, var vist nok helt andre priser der på bjerget.

Med en Princess P45 så hadde jeg nok heller brukt litt tid på å finne en passelig beskyttet vinterhavn i stedet for å lagre båten på land over halve året. Høst, vinter og vår på fjorden kan være minst like trivelig som sommeren! :smiley:

Kan til sammenligning nevne at faren min aldri tok sin Bella 650 på land for annet enn nødvendig vedlikehold, og han bor i Narvik i Nordland. :smiley: Den ble riktignok ikke brukt mye i den aller mørkeste mørketiden, men det var ikke mange ukene den fikk lov til å ligge i ro. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Hinsides pris!!

Her jeg står innendørs, vel og merke kaldlagring ikke varmhall!

Men aldri minus inne der allikevel pluss spylibg på en 45 foter og innendørs lagring hadde kommet på 16.000kr

Så kommer 2 løft i tillegg siden han ikle klarer løfte så store båter selv så si 20.000 for det samme her.

Men med en slik båt hadde jeg nok valgt en lun og god vinterhavn isteden :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Jeg kjenner en som lagrer varmt innendørs i Frederikshavn. Jeg kjenner ikke prisen, men han sier at det er gunstig sammenlignet med å lagre i Norge.. Dette er en Squadron 55. Så koster det selvfølgelig en del dieselkroner. Men det er jo også to fine turer, så det går på en annen konto! :-)

Og en annen ting; de reiser ned og gjør båtpussen selv der nede mens båten fremdeles står inne i hallen. Det er stort sett ikke mulig i Norge (i varmhall), det er i hvertfall veldig uvanlig.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Har ikke fått sjekket så mange steder men prisene så langt ligger på NOK 50.000.-  -  60.000.- inkl mva.  Dette inkluderer opptak, høytrykkspyling under vannlinje, utvendig grovvask, konservering av 2 stk motorer samt sjøsetting av båten. Det kreves også service på alle batteri til NOK 250.- pr. stk. som ikke er inkludert i prisen. Jeg har på denne prisen fått noe rabatt for at jeg er tidlig ute.. :lol: Det er ikke mulig å komme til båten når den står i oppvarmet hall. man har mulighet for å ha båten noen dager på land før og evt. etter varmehallen for egeninnsats som bunnsmøring osv.. 

Synes dette er svært dyrt og vil gjerne ha litt tilbakemeldinger dersom andre benytter rimeligere steder på vestlandet. Alternativet er å få lagt båten i en mer roligere båthavn om vinteren. Må jeg da legge over pressenning osv. eller er det OK med kalesje ? Når / hvor har dere på varme i båten ?

Er teorien min om at båten bør opp for vask og bunnstoff hvert 2 år OK, eller må en slik båt opp hvert år ?

Tror ikke den må opp hvert år. Jeg hadde min båt her i Bergen på vannet gjennom vinteren. (riktig nok en mye mindre båt - men med innenbords diesel). Det gikk veldig fint. Var ute og tok meg en liten tur minst hver tredje uke gjennom hele vinteren for å bevege litt på ting og tolk nå olje og filterskift til påsken. Alt gikk funker og jeg var nesten overrasket hvor bra det gikk med vinterstormene vi har vært gjennom og alt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...