baltus Startet 4.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2005 Jeg har en 25hk johnson utenbordsmotor, 1988 modell. Når jeg tappet av giroljen var det en blanding av olje og vann-så ganske ekkelt ut. Etter råd skulle jeg prøve å bytte pakninger. Jeg skrudde av propellen-og der stoppet det.... Etter å ha prøvd alle skruer får jeg fortsatt ikke opp girhuset-det virker løst men sitter fast i et eller annet. Er det noen som vet hvordan dette gjøres?? Eller vet om nettsteder hvor dette står beskrevet?? Blir ikke noen båttur på oss om det fortsetter sånn Fortvilet Sitér dette innlegget Link to post
gorine 2 Svart 4.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2005 du kan prøve å lirke det opp men det er vel ganske enkelt å få ett verksted til å se over det. Johnson har ett rykte på seg for å være ganske så vriene å ha med å gjøre. men jeg tror nok det går å lirke det opp. Sitér dette innlegget Link to post
BeKe Svart 4.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2005 Hei! Husk å skru av giret, alle skruene rundt undervanshuset, og noe ganger stitter det også en skrue under sinkanode finnen. Men å bytte simeringer og pakninger i undervanshuset er en ganske vrien jobb. Jeg leverte inn undervanshuset på min Yamaha25dm og byttet impeller, alt av pakninger og simringer. Dette kom på 1700 kroner, og jeg har får en garanti på at det er tett. Dette er å anbefale! Åssen båt sitter motoren din på? Magnus Sitér dette innlegget Link to post
baltus Svart 4.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2005 Kanskje et godt råd å sende den på veksted....... Motoren sitter på en seabird 700 Sitér dette innlegget Link to post
BeKe Svart 4.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2005 Okai. 13 fot det vel? Vet at dette ikke har noe med trådens opprinnelse å gjøre, men hvordan stigning å dimmensjon er det på propellen din? Og hvor for går båten? Magnus Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 4.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2005 (redigert) Har du husket å skru av girstangen? Du kan prøve å legge en plankebit oppå kavitasjonsplaten og prøve å dunke det forsiktig av med hammer. Men ikke ta for mye i! Jeg prøvde det samme når jeg skulle bytte impeller på en 4 hk, og da klarte jeg å knekke en bit av kavitasjonsplaten. Men da var jeg ikke gammel, og brukte en murstein istedenfor planke og hammer. Redigert 4.Mai.2005 av Anders (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 4.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2005 Ja, er nok giroverføringen som må løsnes. Du ser sikkert en stang med gjengekobling og lengderegulering foran mellom stammen og girhuset. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Coronet Svart 4.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2005 (redigert) Det er 4 steder ett gearhus kan ha lekkasje: 1. Den nederste oljepluggen, (der man fyller olje) 2. Den øverste oljepluggen, (skruen som indikerer oljenivået) 3. Simring rundt propellaksel 4. Simring rundt drivaksel Når man oppdager vann i gearoljen er det enkleste å sjekke pakningene til oljepluggene og eventuellt få trykktestet gearhuset. Ved en trykktest vil man oppdage om det er en lekkasje i gearhuset. Isåfall ville jeg overlate jobben til ett verksted. For å demontere det bosset som sitter innenfor propellen er det vanlig å bruke en avdrager. For å komme til simringene som tetter rundt drivaksel må gearhuset demonteres (Fra stammen). Simringene for drivaksel sitter under vannpumpa. Det å skifte simringer på ett gearhus er ikke noe jeg vil anbefale noen som er helt uerfarne å gi seg ikast med. Uansett, lykke til. Redigert 5.Mai.2005 av Coronet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baltus Svart 9.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2005 Den er vel en 13-14 fot-er ikke helt sikker. Stigningen på propellen vet jeg ikke-den er sikkert den orginale propellen. Jeg har ikke sjftet den, men kjøpte den brukt da. Sitér dette innlegget Link to post
PerGunnar Svart 25.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2005 Bør gearhuset skylles med noe dersom det har vært sjøvann i oljen? Hva bør i så fall benyttes (diesel eller motorolje f.eks...)? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.