Jump to content

AQAD41 med DP290A drev, bytte eksosrør og slange selv?

båtfyren

Recommended Posts

Jeg har en AQAD41 med DP290A drev. Båten har stått oppe på land i snart 2 uker hvor den har fått etterlengtet vedlikehold. I går skulle verksted sjekke drevet hvor de sier "konen" er slitt. ca 9500 ink arbeid for å bytte. Javel dette er en slitedel og jeg tar det med et stort sukk/smil og tenker båt er dyrt.

Men, de har også sett på eksosrøret (det som sitter nedenfor eksos bend) og det var ikke helt flott. mekanikker sier "prøv å puss det rent så kan vi se hva som bor i det røret, du kan være heldig"

mao han tror selv ikke på dette har noe igjen :-(

Verksted anslår ca 3-5 timer for å bytte, motor må løsnes og skyves frem " skal du gjøre dette eller vi ?"

Er dette en jobb for folk som ikke er mekanikker ?

slik jeg forstår det skal først skruene bak på drev løsnes slik at innfesting motor - drev er løst for deretter løsne de 2 store boltene lengre frem på motor.

Hvor er tyngde punktet på slike motorer ? er det meningen jeg skal legge noe under motor ? tåler bunnpanne at jeg legger noe plank ol under ?

Så er motoren fremme. er det kun eksos slangen jeg bytter ? andre ting som bør byttes når motor er løs / fremme ? gir veksler wire ligger inne i en gummislange, er dette noe som bør byttes ?

Det kan nevnes jeg ser ingen tegn til saltvann under motor, jeg har vann men det er 98%ferskvann (målt)

hva er ca vekt på en aqad41 ?

Jeg kjenner det skal bli godt å få båten på sjøen og slikke økonomiske sårene mine. Håper det i det minste kommer noe sol :-)

takk til den som tar seg tid til å svare i disse båtpussetider

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Eksosrør hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Dette kan du bytte selv om du kommer til. Da trengs ikke motoren flyttes på. Utfordringen er som regel at man kommer ikke fysisk til. Kjøleslangen sitter bak motoren inne i transomen. Den må byttes innenfra og ut (dårlig patent det der). Eksosrøret/bendet er antakelig lettere å nå, da det går fra eksosalbuen til bunn av transom. men også her kan det være trangt å komme til. Du klarer ikke skyve motor frem, den må løftes opp også skyves frem. Tror vekt er ca. 550kg uten drev. Jeg måtte la verksted gjøre samme jobb i fjor, da jeg ikke kom til kjøleslangene. Begge motorene ble løftet ut. Du bør samtidig la verkstedet sjekke styregaffel og jeg vil si (uansett bytte lager på denne) når du må flytte på motor. De lagrene er en svakhet og blir ødelagt over tid. De skal smøres med fettpresse (har du gjort dette?), blir ikke det gjort kommer det saltvann inn den veien og slarken kommer fort. Du bør også sjekke opp slangene for trim/tilt som sitter på drevet/transom. Disse er også vanskelig å komme til, akkurat som med slange og rør/bend.

Det som er trassig er at det ene tar det andre når du førstes må plukke ut motor. Trøsten får være at da er det 20 år til neste gang (men ikke for bendet, det holder ikke så lenge)

Dette var merkelig synes jeg. Håper ikke verkstedet prøver å få seg noen timer ekstra.

a) Hvordan kan de si om konen er slitt. Har de prøvekjørt? Har slurer den i gear Gearer den silkemykt?

Konen koster 4400.- kroner i norge + pakninger. Burde ikke ta mer enn 3 timer. Ikke prøv på dette selv hvis du er usikker.

b) Eksosrøret kan se stygt ut på utsiden men at det er likevel er greit. Hender det tærer i overgangen mellom gummislange og rør. Da finnes det en plastforing som kan limes inn i enden. Da trenger du ikke ha frem motor. Bare løsne eksosrøret fra turboen.

Hvis det viser seg at motor må frem så burde du ikke tulle med det hvis du ikke har en grei kran for hånden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...