NyEntusiast Startet 8.April.2015 Link til dette innlegget Startet 8.April.2015 (redigert) Hei! Jeg er en 13 år gammel gutt, og jeg er på jakt etter en gummibåt. Jeg vil først si, at grunnen til at jeg ønsker en gummibåt, og ikke en jolle ol. er fordi jeg ønsker å kunne legge båten i bilen når den skal transporteres hvor enn jeg skal, og jeg syntes personlig at det er best når en båt på den størrelsen jeg ser etter, som passer til mine behov kan blåses opp, og legges sammen igjen. Her er mine ønsker for en gummibåt: Den bør helst være mellom 2.8 og 3.6 meter lang. Dette er da jeg ønsker plass til flere personer, og utstyr, og dersom jeg ønsker lengden opp har jeg selv opplevd at prisene begynner å bli for høye for hva jeg ser etter. Jeg ønsker å montere på en 3.5 hk påhengsmotor, og senere kanskje en 9.9 hk motor, så båten må kunne tåle disse motorstørrelsene. Jeg ønsker å kunne fiske med båten. (Ja, jeg har tenkt over at kroker og sluker kan stikke hull på båten) Da jeg ikke har så mye peiling på båt, vet jeg ikke hva som kan gjøre båten mer og mindre fiske-egnet. Her er ett par gummibåter som jeg har sett på: http://www.speedwave.no/oppblasbar-gummibat/10-oppblasbar-gummibat-hydro-force-mirovia-65048-330x162cm-15hk-41-pers.html Grunnen til at jeg tenker på denne gummibåten er fordi den har en fin størrelse, den har jeg ser etter og den er på tilbud. Her er en annen: http://bakken-motor.no/bater_single/oceanrunner-gt-320/ Jeg ønsker også at dørken skal bestå av plater, og at den ikke skal være oppblåsbar, da jeg har hørt at de dørkene med gulvplater er mer solide. Jeg setter stor pris på erfaringer og tips, eventuelt tips til andre gummibåter. Tusen takk for hjelp :-) (Jeg har ikke lest gjennom to ganger, da jeg ikke hadde tid til dette, så jeg beklager skrivefeil) Redigert 8.April.2015 av NyEntusiast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Velkommen til forumet, og du trenger ikke å beklage eventuelle skrivefeil :) Det er helt greit å fiske fra slik båt som du ser på, det som er mest plagsomt når du fisker er det tauet som er festet langs pontongen, der fester krokene seg! Du kan også tenke litt på transport av båten, den tar litt plass, så skal den være med på ferietur sammen med familien så bør dere ha stor bil. Ellers så er det med båter som alt annet, man må betale for kvalitet, og det er ikke alt som er dyrt som er kvalitet! Jeg har ei Kina-jolle som ikke var dyr, men som heller ikke er av beste kvalitet, men helt grei som slepejolle. Sitér dette innlegget Link to post
NyEntusiast Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Tusen takk for svar :-) Jeg ser etter god kvalitet, og brukbar pris, men jeg er ikke så god på å si hvilke båter som er av god kvalitet, og hvilke som ikke er. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe speedwave sin båt, da den passer godt for mine krav og ønsker, og er på tilbud med fri frakt. Er det noen som har erfaring med bestway sine produkter. Eller hydro force gummibåtene? Jeg ønsker ikke å sitte igjen med et dårlig kjøp, og 7 000 mindre i lommen. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Du gjør rett i å kjøpe nytt, eller ihvertfall så nytt som mulig. Jeg har erfart at gummibåter har en levetid, så begynner de å få lekkasjer flere plasser, ikke noe greit å ha en eldre gummibåt som må pumpes hele tiden. Sjekk at det er mulig å få kjøpt nye ventiler, de kan nemlig være et svakt punkt. Ellers så jo begge båtene greie ut, tror du får mye morro for pengene uansett hvilken du går for. Lykke til og velkommen til båtlivet! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
NyEntusiast Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Tusen takk Rolf :-) Når man kjøper brukt har man jo heller ikke en garanti, og du vet ikke hvordan folk har behandlet båten. Jeg sikter på nytt Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Husk at det er flere merker en produsenter. Samme båten blir solgt av flere forhandlere under ulikt navn, og prisen kan variere med flere tusen. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Hei. Har gode erfaringer med Honwave. Dette er båter med god kvalitet til en rimelig pris. Vil anbefale deg å vurdere en med oppblåsbar bunn. Har nå en Honwave T320 IE, denne veier vel ca 38 kg hvis jeg husker rett. Hadde tidligere en T30AE med aluminiumsdørk. Denne var nok litt stivere i skroget men betydelig tyngre,ca 58 kg. Hvis du har tenkt å lempe båten inn/ut av bil så vil vekta bety ganske mye.I tillegg vil også bunnplatene ta en del eksta plass. Har ikke prøvd båtene med 3,5 hk, men med Yamaha 9,9/15 bikker du 20 knop, båten planer med 2 voksne og tre barn med denne motoren.West System pleier ha bra priser på gummibåter. Lykke til, har hatt noen av mine fineste turer på sjøen med gummibåt. Sitér dette innlegget Link to post
NyEntusiast Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Tusen takk ballistic! Jeg skal se litt på honwave :-) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Jeg anbefaler West gummibåt med oppblåsbar bunn. Den jeg hadde var 300cm og veide bare 24 kg. Den planet med meg og bagasje med en 3.5 hk firetaktsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
NyEntusiast Svart 10.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Takk for svar Kjetil. Jeg har nå sett litt på West sine gummibåter, og kommet frem til tre gummibåter av forskjellige merker, der jeg må bestemme meg for en. Jeg linker båtene, det jeg syntes trekker opp og ned fra mitt uerfarne perspektiv, og noen spørsmål. Tusen takk for alle svar jeg har fått, og takk på forhånd for at dere hjelper meg med å finne riktig gummibåt :-) Nr. 1: http://www.westsystem.no/p/12885/honwave-t30-ae-maluminiumsdoerk Jeg har hørt gode ting om honwave, og så på denne som et alternativ. Jeg så først på høytrykksdørk, men da disse steg i pris fra hard dørk, valgte jeg har dørk. Det jeg ser på som negativt med denne båten er at den er kort, og dyr for lengden i forhold til andre båter jeg har sett på. Er dette fordi man betaler en del for merket? Nr. 2: http://www.westsystem.no/p/15739/west-safe-320 Det jeg ser på som positivt med denne båten, er at den har en fin lengde for en grei pris i mine øyne. Den har også en del ekstrautstyr, og på siden kan man lese om at hvor sterk båten er. Jeg ser ikke noe negativt som jeg kan komme på med denne båten. Nr. 3: http://www.speedwave.no/oppblasbar-gummibat/10-oppblasbar-gummibat-hydro-force-mirovia-65048-330x162cm-15hk-41-pers.html Dette var den første båten jeg så på. Det jeg liker godt med denne, er at den kommer med to "sitteplater" og ikke en, som jeg ser mange andre på samme størrelse gjør. Det ser for meg ut som den ene benken er godt plassert om man skal ro, og den andre godt plassert dersom man skal bruke påhengsmotor. Kanskje det bare er jeg som ser feil. Det som også drar godt opp, er at alle varene de har i nettbutikken har 20% rabatt og gratis frakt. Det som trekker ned er at dette, som jeg har oppfattet det, ikke er et veldig populært merke, og jeg er litt redd for at det er mer "båt fra lekebutikken" enn en skikkelig gummibåt. Jeg sendte nettbutikken en mail, og spurte hvor lenge de hadde tilbud, da dette ikke sto på hjemmesiden (I så fall har jeg oversett det), og de sa at det var tilbud frem til sommeren. Det jeg er frykter, er at denne båten er verdt 7000 kr, som er nedsatt pris, og ikke 9000 kr som er førpris (Altså jeg lurer på om butikken egentlig ikke har tilbud, men later som om de har det for å få flere kunder). Jeg oppfatter 7000 kr som lite for denne størrelsen (billig er ikke alltid best), og 9000 som midt på treet, så dersom båten er verdt 7000 vil jeg gå for noe annet. Jeg håper dette var mulig å forstå. Altså spørsmålet mitt er, tror du 7000 eller 9000 er båtens egentlige pris? Det siste, og viktigste spørsmålet er da, hvilken båt burde jeg gå for. Tusen takk for at du leste dette, og takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Jeg (eller egentlig arvingene) har hatt Aquaquick 285 med 4 HK på (blodtrimma til 5HK). Da gjør den 16 knop. Tåler 9,9. Vi har brukt den til fiske ogalt du nevner. Kjempefornøyd Aquaquick har dessverre gort en designendring for et par år siden, baugen er blitt bredere. Og det går myyyye utover fart. Derfor har jeg kjøpt denne: http://www.seakingmarine.no/209-gummibat-rib-og-utstyr/496222-gummibat-silvermarine-300cm Samme form som de gamle Aquaquick, samme vekt og det meste. Kan komme medmervurdering om ca 1 mnd Mvh Windy37gm Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mckongen Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Har hatt en honwave 13 fot. Må si jeg var fornøyd med kvalitet og pris. Hadde utgaven med aludørk. Men disse platene er tunge. Skal du blåse den opp og pakke den ned hver gang du skal bruke den tror jeg du blir lei.jeg skal snart kjøpe en ny slepejolle og da blir det en honwave uten plater :) Sitér dette innlegget Link to post
NyEntusiast Svart 10.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 (redigert) Ok. Jeg har ett spørsmål som jeg har glemt å spørre. Er det lurt å ta med gummibåten ut på havet? Hvor mange hester bør motoren da være? Jeg kommer for det meste til å bruke båten på hytten, noen minutter fra havet. Der er det en fjord med fergetrafikk o.l. så den er stor, men ikke alt for stor. Jeg tenker om jeg kan ta den med ut på havet å kjøre den i fjorden? Jeg føler at jeg har noen litt store ambisjoner, men jeg har tenkt litt på om en ide som jeg har. Dersom jeg kjøper en båt som veier 50 kg, og jeg har en 3,5 hester på hekken, og litt utstyr i båten, så vil jeg vel kunne transportere den rundt om jeg monterer ett par hjul på hekken?(Transportere den rundt oppblåst) Dersom jeg putter mesteparten av utstyr o.l. bak i båten, hvor hjulene er, og jeg løfter den foran, så vil vel hjulene få mesteparten av vekten? Da jeg er 13 år og ikke kan kjøre bil, og ikke alltid har mulighet til å bli kjørt ned til havet noen km unna, så kan jeg vel dra båten rundt? Ser jo litt rart ut om noen kommer slepende på en 10 fots gummibåt mot deg, men om det virker, så gjør jeg det :-) Grunnen til at jeg ikke vil bære båten ned til havet og pumpe den opp der, er fordi jeg da ikke kan bruke selve båten til å frakte alle tingene i. (Da kan jeg ikke ha motoren på og utstyret i båten mens jeg også transporterer båten) Det var kanskje en del spørsmål her... Takk for svar :-) Redigert 10.April.2015 av NyEntusiast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Hvor du kan bruke en sånn båt er vel bare avhengig av været. Kan vel brukes omtrent over alt om været og sjøen tillater det. Men det tror jeg du finner ut av selv når du får begynt å bruke den. Etter hvert som du og båten blir litt kjent så kjenner du nok hva som er innafor og ikke. Start i det små og føl deg fram, det er alltid lurt. Transporthjul som du nevner er slett ingen dum ide, og argumentene dine er jo veldig gode. Og så er det heller ingen ny ide, google "transporthjul gummibåt" så får du opp massevis av treff. Helt sikkert mulig å lage noe selv om prisene avskrekker, bare husk at de må kunne låses i både øvre og nedre posisjon. Ser en kar i nabobygda rett som det er på tur med gummibåten sin etter veien Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Scroll deg litt ned på denne siden så ser du en som har hjul på gummibåten: http://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/62920-gummibaatbanden/page-2 Førøvrig en fin tråd å lese om div. bruk og utstyr til gummibåt. (lenger ute i tråden har jeg lagt ut bilder der jeg har gummibåten og påhengsen med på bussen i Oslo ). Jeg sparte nok en del penger på å kjøpe en brukt West gummibåt med Tohatsu påhengsmotor på Finn.no. Var nøye med at den ikke hadde lekasje før jeg kjøpte den. Det gikk veldig fint. Den hadde oppblåsbar bunn og derfor meget enkel å ha med å gjøre (slapp å montere platene for hver gang). Da ble også vekten lavere (kun 24 kg!) og da gikk den enkelt i plan med bare en 3.5 hk firetakter. Sitér dette innlegget Link to post
NyEntusiast Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Fin båt! Bussen var ikke en dårlig ide. Jeg har hørt mye positivt om høytrykksdørk, men jeg tror jeg går for plater, fordi jeg ikke klarer å finne en båt med høytrykksdørk som passer spesifikasjonene jeg ser etter. (Det er ofte pris som blir for høy, eller båten som blir for kort) Jeg har også hørt at en del høytrykksdørker ikke er så gode, slik at du får bølgene opp i beinene o.l. Derimot har jeg funnet en gummibåt med plater i dørken, som passer mine spesifikasjoner: http://westsystem.no/p/15739/west-safe-320 . Jeg er ganske sikker på at det blir denne, og samme butikken selger også noen transporthjul som jeg har sett på. Jeg tror også jeg går for en suzuki df3.5 4 takter til å begynne med. Tusen takk for all hjelp! :-) Sitér dette innlegget Link to post
NyEntusiast Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Glemte å spørre tideligere, hvor fort går gummibåtene deres med en 3,5 hester på hekken? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 (redigert) Ja du har faktisk et poeng med at du får bølgene opp i beinene. Bortsett fra det var fordelene med oppblåsbar bunn store pga lav vekt og mindre montering for hver gang. Båttypen jeg hadde het West Light. Her er det en som selger 2009-modell både båt og motor for åtte tusen: West Light 270 Den selges jo langt fra der du bor, men det var bare et eksempel. Jeg hadde litt lengre (West Light 300) og fikk den opp i 13 knop med 3.5 hk firetakter Tohatsu. Selv om min veide kun 24 kg var den i tyngste laget å ta på bussen, så idèen din med hjul syns jeg høres veldig lurt ut med tanke på å ha alt utstyret oppi båten med motoren ferdig montert. Redigert 11.April.2015 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NyEntusiast Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Takk for mange gode svar på spørsmålene mine Grunnen til at jeg er litt skeptisk til å kjøpe båt på finn, er fordi de ikke kommer med garanti, og man ikke være sikker på hva gummibåten har blitt brukt til før. (Da tenker jeg på at folk kanskje har dradd gummibåten opp etter land o.l. Dette er sikkert sjeldent, men jeg vil bare være sikker). Motor er jeg ikke så redd for å kjøpe på nettet, da jeg har årer som jeg kan ro meg inn til land med om motoren hadde streiket. Det er vel hakket verre dersom gummibåten punkterer ett par luftrom samtidig (som jeg tipper er høyest usannsynlig) ute på havet. Hvor er det egentlig man kan kjøpe ekstra tofte til west gummibåtene? Dette er tatt fra west system sine sider: Alle WEST-båtene utstyrt med ekstra toftefeste. Dette betyr at du kan feste toften enten foran eller bak i båten eller utstyre den med en ekstra tofte i tillegg til den som følger med båten. Jeg har fant en ny west båt som ser brukbar ut, den er samme lengde som den andre jeg ser på, men 1 500 kr dyrere. Hvilken bør jeg gå for, og hva gjør denne dyrere? Jeg ser at denne dyrere båten har aluminiumsplater, og ikke vannbehandlet kryssfiner. Hva er best? Billig: http://www.westsystem.no/p/15739/west-safe-320 Dyr: http://www.westsystem.no/p/14820/west-riva-320 Jeg beklager for at det er veldig mange båter her, men jeg måtte bare spørre hvilken av disse båtene jeg burde kjøpe, da jeg skal bestille om noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Honda Honwave T38-IE2 Hei. Har du sett denne? Her tror jeg du får mye av det du ser etter. Men husk at vekta vil ha en del å si dersom du skal bale alene med båten. Hvis du har mulighet til å oppevare og transportere båten i oppblåst tilstand vil du spare deg en del ekstra arbeid Sitér dette innlegget Link to post
NyEntusiast Svart 11.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Hvilken båt av de to over anbefaler dere? Hvor tung dregg trenger jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.