CSSGT Startet 9.April.2015 Link til dette innlegget Startet 9.April.2015 Hei! Jeg har forsøkt å lese diverse tråder om emnet her inne, men de fleste er mange år gamle og ingen av de jeg har funnet inneholder konkret info som man kan anvende til å velge en lader. Min nåværende lader som satt i skuta da jeg kjøpte den (en Promarine ProTech 1220i) har tatt kvelden og jeg trenger en erstatter. Jeg har ett start og ett forbruksbatteri, som ser ut til å være identiske vedlikeholdsfrie calcium-Calcium batterier. Jeg vet ikke mer, det var ikke jeg som kjøpte de og det er veldig sparsommelig merking på de. Og etter at laderen har tatt kvelden i vinter, er de ganske utladet og jeg må vel påregne å kjøpe nye uansett. Tilbake til spørsmål om lader. Det burde være en enkel sak, og jeg vurderte enkelt og greit en Ctec M200 eller evt en Ctec M300. Men så kom jeg over dette som er sakset fra en artikkel i Båtmagasinet, som har med et punkt om parallell belastning (se nedenfor). Dette håndterte min ProTech 1220i, og jeg vil gjerne ha en lader som kan dette. Men når man leser trådene her og andre steder så er det kun fokus på hvor intelligente de forskjellige laderne er og hvor mange ampere de leverer. Er det noen som kan anbefale en lader som håndterer parallell belastning og ellers er intelligent nok til å fungere i dagens samfunn? Parallell belastning En lader for landstrøm bruker du i hjemmehavnen og/eller når du ligger i en gjestehavn. I det første tilfellet er hensikten vedlikeholdslading, for å holde batteriene toppladet. Da er som regel alt annet elektrisk utstyr om bord slått av. Denne situasjonen klarer alle ladere.Bruker du laderen i en gjestehavn er som regel mye annet elektrisk utstyr i bruk samtidig med at batteriene lades, for eksempel kjøleskap, lys, musikkanlegg, radio og TV. Ikke alle batteriladere egner seg for denne slags bruk – men det er de ikke alltid så flinke til å opplyse om i brosjyrene sine.En lader som er beregnet for slik parallellbelastning, vil ved påslag av kjøleskapet om bord bare øke utgangsstrømmen tilsvarende, uten å skifte fra den ladefasen den er i i øyeblikket. En lader som ikke er beregnet for denne type bruk, vil kanskje starte ny bulk ladefase på nytt. Dersom laderen begynner på en ny ladesyklus, selv om batteriet er fulladet, kan batteriet etter hvert begynne å koke, noe som vil medføre økt fare for knallgass og større væskeforbruk. En lader som er konstruert for parallell belastning vil bare starte en ny ladefase når den tilkoples lysnettet, når den tilkoples batteriet, og hvis spenningen faller under en viss verdi (ofte 12,5 V) i mer enn 5 sekunder. Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Hulda Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Stirling montert i Hulda fikser akkurat det. Les her, nederst på siden: https://baatplassen.no/i/topic/115594-byggingen-av-hulda-på-oppfordring/page-14 Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Takk for det! Når jeg leser den tråden du linker til så ser jeg at det er den type "båtelektrisk kompetanse" jeg skulle hatt nå :) Etter litt Googling så finner jeg f.eks. dette: http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Pro-Charge-Ultra/235/1 som kanskje kunne være noe da, og det skulle kanskje holde med 20 A utgaven for meg. Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
cruiser Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 (redigert) Kan anbefale denne typen. Har den større 2x15A modellen selv. Innebygget galvanisk skille, vifteløs/lydløs, vanntett og pålitelig. Er ikke ansatt i Defa :-)http://www.defa.com/no/marine/power_systems/products/batterychargers/marinecharger_1x15/ Redigert 9.April.2015 av cruiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 I utgangspunktet skal laderen i A (ampere) tilsvare omlag 10 % av batterikapasiteten i Ah (amperetimer). Ifølge det jeg har lært her på baatplassen. Men ta du en telefon til Jörg Becker, så får du mange gode råd. Kan hende plukker han deg for noen kroner :--) Den gangen jeg kjøpte Stirling'en sved det skikkelig. I ettertid har det vært en av de bedre båtinvesteringene jeg har gjort. Og så har jeg ikke noe spesielt forhold til batterier. De skal bare ligge der og fungere. Derfor bryr jeg meg ikke så mye om temperatur etc. Følgelig mener jeg at jeg får mest ut av vanlige bly/syre-batterier med kork. Så kan jeg fylle etter demineralisert vann ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Jeg har en Victron Blue Power Charger 12/25 (25A) som oppfyller alle dine ønsker. Jeg er meget fornøyd med den. Parallelldrift med lading og forbruk fungerer 100%. Faller strømmen ut på bryggen et øyeblikk, er det ikke noe problem. Da går laderen over til "full peising" når strømmen kommer tilbake, men det varer bare noen minutter før den setter ladespenningen ned til vedlikeholdslading igjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
CSSGT Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Takk for alle forslag! Det ser ut som alle er litt annerledes enn min gamle lader, så jeg ser for meg at jeg må bite i det sure eplet og få en båtelektriker til å hjelpe meg med koblingene. Så jeg kan sove trygt om natten. Er det noen som har kjennskap til noen jeg kan kontakte? Båten ligger i Son, så jo nærmere jo bedre :) Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
LALUNA II Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 (redigert) som nevt over her ta kontakt med Jørg Becker han hjelper deg http://www.tbbecker.no/ Jeg har denne http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Pro-Charge-Ultra/235/1 og meget godt fornøyd Jørg Becker Telefon: 47040200 post@tbbecker.no Redigert 9.April.2015 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Seasu Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Har 2 stk ladere. 1 stk hurtiglader + 1 stk ctek vifteløs. Sjekk støy før du kjøper hvis du har en mindre båt ! Sitér dette innlegget Link to post
CSSGT Svart 9.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Takk igjen for alle tips. Nå ser det ut som jeg får tak i den originale laderen likevel og da slipper jeg å gjøre om på kabling og koblinger. Mens jeg venter på den så har jeg tatt med batteriene hjem og ser om jeg får ladet de. Voltmeteret viste hhv 5,03V og 5,24V på de to batteriene etter en vinter hvor jeg har brukt litt strøm på høsten og så koblet til laderen. Bare synd at laderen var defekt. Live and learn :) Sitér dette innlegget Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post
Trophy Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Men så kom jeg over dette som er sakset fra en artikkel i Båtmagasinet, som har med et punkt om parallell belastning (se nedenfor). Dette håndterte min ProTech 1220i, og jeg vil gjerne ha en lader som kan dette. Men når man leser trådene her og andre steder så er det kun fokus på hvor intelligente de forskjellige laderne er og hvor mange ampere de leverer. Er det noen som kan anbefale en lader som håndterer parallell belastning og ellers er intelligent nok til å fungere i dagens samfunn? Parallell belastning En lader for landstrøm bruker du i hjemmehavnen og/eller når du ligger i en gjestehavn. I det første tilfellet er hensikten vedlikeholdslading, for å holde batteriene toppladet. Da er som regel alt annet elektrisk utstyr om bord slått av. Denne situasjonen klarer alle ladere.Bruker du laderen i en gjestehavn er som regel mye annet elektrisk utstyr i bruk samtidig med at batteriene lades, for eksempel kjøleskap, lys, musikkanlegg, radio og TV. Ikke alle batteriladere egner seg for denne slags bruk – men det er de ikke alltid så flinke til å opplyse om i brosjyrene sine.En lader som er beregnet for slik parallellbelastning, vil ved påslag av kjøleskapet om bord bare øke utgangsstrømmen tilsvarende, uten å skifte fra den ladefasen den er i i øyeblikket. En lader som ikke er beregnet for denne type bruk, vil kanskje starte ny bulk ladefase på nytt. Dersom laderen begynner på en ny ladesyklus, selv om batteriet er fulladet, kan batteriet etter hvert begynne å koke, noe som vil medføre økt fare for knallgass og større væskeforbruk. En lader som er konstruert for parallell belastning vil bare starte en ny ladefase når den tilkoples lysnettet, når den tilkoples batteriet, og hvis spenningen faller under en viss verdi (ofte 12,5 V) i mer enn 5 sekunder. Min lader sluttet også å lade med et smell...... så sendt den til rep, men en del som er vanskelig å skaffe ( promariner 1260) Nå nærmer sesongen seg raskt og eg er på utkikk etter ny. Kom over denne tråden om paralellbelastning. Er ute etter en som lader 4x220 syrebatterier og takler paralellbelastning. Er denne ok ? http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=88&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1124&option=com_virtuemart&Itemid=39 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Lars H. Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 (redigert) Jeg har en Victron Blue Power 12/25 (25amp) lader som gjør akkurat det du spør etter, og den er jeg meget godt fornøyd med. Jeg regner med at de større Victron laderne gjør det samme. Ta kontakt med Farco her på forumet, han leverer Victron og vet alt om disse laderne, hjemmeside: http://http://www.farco.no/ Datablad til den laderen du linker til, finner du her. Redigert 24.Mars.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Har hatt denne siden 2008. har 2 banker med 2 x 140ah skal i teorien være i minste laget etter 10% regel for mitt behov er den passe. http://www.defa.com/no/marine/power_systems/products/batterychargers/marinecharger_2x15/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ElGapitan Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Seasea har waeco ladere til en ok pris... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Har hatt denne siden 2008. har 2 banker med 2 x 140ah skal i teorien være i minste laget etter 10% regel for mitt behov er den passe. http://www.defa.com/no/marine/power_systems/products/batterychargers/marinecharger_2x15/ Den laderen hadde en smart ekstrafunksjon for de som glemmer å ta inn landstrømkabelen dår de legger fra kai: Startsperre funksjon innebygget ved tilkobling av et eksternt relé. Dette hindrer at man starter motoren og legger fra med landstømskabel tilkoblet. Dette er selvfølgelig noe en kan mekke til selv med tilkoblet landstrøm med et 230VAC rele. (eller en 12V batterieliminator og er 12V rele) Kanskje noe å tenke på? Hittill har jeg husket kabelen, men en dag glemmer jeg den vel! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sitrin Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Jeg gjorde som Lars Kjøpte hos Farco. Han holder til på Økern og gir gode anbefalinger og god service. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Trophy Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Har hatt denne siden 2008. har 2 banker med 2 x 140ah skal i teorien være i minste laget etter 10% regel for mitt behov er den passe. http://www.defa.com/no/marine/power_systems/products/batterychargers/marinecharger_2x15/ sjekket pris på 2x35A ...over 9000,- litt dyrt syns eg Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 24.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2016 Har sett litt på Sterling procharger 60A som takler paralellbelastning, men har sendt IM til Farco, så håper han tar en tur innom selv om det er påskeferie ER forhandler til Victron i nærområdet og det er 1 fordel... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/quick-batterilader-sbc-p-3497 Lurer litt på denne. noen med erfaring? "kan brukes mot alle typer generatorer" står det. Betyr det at den tåler strøm fra en generator som ikke leverer ren sinus? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 (redigert) Jeg kjenner ikke den. Men Stirling'en min kjører på aggregat, landstrøm og takler parallellast. Det ser jeg ved at amperemeteret står på 0 (null) om kjøleskapet kjører og landstrømmen er koblet til samtidig som ladespenningen er konstant. Samme når vi er under seil og kjører aggregat for å lade batterier og bruke 220 V om bord. De fleste generatorer leverer vel ren sinus, det gjør i hvert fall min Mase som er fra ca. 1985. Redigert 26.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Med stirling mener du Procharge U ? Det er en eg vurderer, men prøver å holde utgiftene nede pga oppussing, nytt batteri og egenandel på skaden etter orkanen Tor.... Bruker laderen 24/7 om sommeren 0g har 4 x 220 syrebatterier. Kunne kanskje klart meg med en Procharge U 50A siden Victron Phoenix 50A skulle være bra nok? Når det gjelder generatoren er eg litt usikker siden det var den som ga strøm til laderen når det sa BANG.... får ta en titt i brukermanualen. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Nå, Trophy, har du sendt meg ut på leting i bilagene. Men jeg fant den: Faktura fra Jørg Becker dato 04.05.2005, kjøp av 1 stk 1250CED Sterling lader PRO-DIGITAL 12 Volt 50 Ampere til kr. 4.956,40 Det er gutten som har orden i sakene sine det! Altså meg, Jørg har det sikkert også, men i dette tilfelle: Meg Selv :-) Nå har denne laderen helt sikkert gått ut av produksjon lenge siden. Men den har hele tiden imponert med å holde funksjonen oppe. Den har tre uttak, nå kjører alle uttakene, dvs. 50 A til forbruksbanken som er på 440 Ah. Tidligere har ett uttak gått på startbatteri, og to på forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 (redigert) Min erfaring fra etpar år med Victron Phoenix 12/50 er at den takler veldig bra parallell last og avbrudd i ladesyklys, ladeoppsett, tider og kurver kan relativt greit settes opp av bruker(krever en liten adapter til usb/pc), strømtrekk fra 220v kan justeres i oppsettet der, eller via potmeter på det enkleste ekstrapanelet. Denne har også en dedikert 4A utgang for startbatteriet. En 'ulempe' er at denne(og godt mulig Sterling alt.) må få leve i et tørt miljø, da den er ip22(tetthetsgrad) med konvektor og viftekjøling. Har sett noen som har fått en tidlig død grunnet saltdrev, kondens o.a. der printkort og komponenter har irret og tært istykker. Tettere alternativer som eks. Ctek M/MXS gir nok en lengre levetid der det kan være fuktig. Ed. I trådstarters Chaparral synes jeg laderen bør tåle et fuktig klima. Redigert 26.Mars.2016 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Litt fukt er det i motorrommet siden det drypper litt fra sjøvannskjølt aksel x 2, men eg suger det opp regelmessig med en støvsuger som tar vann. Bør eg da holde meg unna "intelligente" ladere ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kaffelars Svart 27.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2016 Noen dråper og litt kondens blir det jo alltid, og er ikke noe problem i luftige omgivelser. I en mindre daycruiser eller styrekonsoll der utstyret står i mindre rom med ikke så bra lufting er det jo værre får sånt 'åpent utstyr'. Bør være ip44 eller bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.