Jump to content

Batterilader for permanent montasje i båt m/landstrøm

CSSGT

Recommended Posts

Nå, Trophy, har du sendt meg ut på leting i bilagene. Men jeg fant den: Faktura fra Jørg Becker dato 04.05.2005, kjøp av 1 stk 1250CED Sterling lader PRO-DIGITAL 12 Volt 50 Ampere til kr. 4.956,40

Det er gutten som har orden i sakene sine det! Altså meg, Jørg har det sikkert også, men i dette tilfelle: Meg Selv :-) 

Nå har denne laderen helt sikkert gått ut av produksjon lenge siden. Men den har hele tiden imponert med å holde funksjonen oppe. Den har tre uttak, nå kjører alle uttakene, dvs. 50 A til forbruksbanken som er på 440 Ah. Tidligere har ett uttak gått på startbatteri, og to på forbruk.

Er laderen din av den Intelligente typen som kaffelars mener ikke tåler fukt. Står laderen din heilt tørt? En viss fuktighet

er det vel i alle båter eller ? Litt usikker no...

Ser det er komt 2 innlegg imellomtiden mens eg har vært innom div sider i kikket på ladere :-)

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Noen dråper og litt kondens blir det jo alltid, og er ikke noe problem i luftige omgivelser. I en mindre daycruiser eller styrekonsoll der utstyret står i mindre rom med ikke så bra lufting er det jo værre får sånt 'åpent utstyr'.

Bør være ip44 eller bedre.

Laderen min står bakerst i et stort motorrom ca 2,5 m bak motorene så der burde være bra lufting fra luftinntakene.

Der er også 2 store vifter som kan brukes til å lufte ut motorrommet, men det har nesten ikke vært brukt av meg.

Skal prøve å måle luftfuktigheten.

Laderen er ikke utsatt for dypp ovenfra

Redigert av Trophy (see edit history)

Men så kom jeg over dette som er sakset fra en artikkel i Båtmagasinet, som har med et punkt om parallell belastning (se nedenfor).

Dette håndterte min ProTech 1220i, og jeg vil gjerne ha en lader som kan dette.

Til info, du får kjøpt Protech på Ebay USA. Jeg har akkurat kjøpt en 1220 for forbruk og en 1215 til start. Prisene er utrolig rimelige, men frakten er dyr, så de kommer på ca 1000,- levert her. Begge jeg kjøpte var såkalte NOS (New Old Stock) mao overliggere som selges billig. Denne protech serien er ellers gått ut av produksjon nå har jeg skjønt.

• 3 uker senere...

Det står jo at den er beregnet for å forsyne elektronisk navigasjon, etc. etc. Min Mase fra 1985 kjører ren sinus så det griner, i hvert fall overlever min 10 år gamle Toshiba Laptop, laderene og alt det andre. Kan ikke tenke meg at din, trolig meget yngre, Westerbeke ligger dårligere an.

Da har eg testet generator. Brukte min Meaco dd8l og testet den først ved å ta strøm via inverter som leverer modifisert sinus og det var ikke antydning til at den ville starte... Startet generatoren og koblet til Meaco`n og det fungerte, så da er det vel ikke generatoren som tok knekken på min gamle lader?

Jeg mener at disse laderene er mest avanserte på markedet i dag. Utganger kan programmeres til forskjellige typer av batterier samtidig og når batterier er toppladet, slår dem seg av om ikke er noe forbruk og starter opp en gang i uka.
Maritim på Slependen og Navytech har dem til salg.

http://www.whisperpower.com/4/13/191/products/battery-chargers/wbc-supreme-12v-20a.html

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...